2015-10-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Jag är deprimerad och extremt lättirriterad, trött. Fetare är jag men jag har sett det som ett resultat av att jag blivit äldre. Har nyligen kontaktat vårdcentralen pga min depression, läkaren ska ringa mig imorgon och skriva remiss till psykolog. Kanske kan be om remiss till androlog/urolog då också?

Det borde du göra.... Under många år av mitt liv har jag missbrukat steroider och ditt totala t värde är långt sämre än mitt och skall absolut tas upp med en endokrinolog.. Men jävel som jag är hade jag självmedicinerat för att försöka få igång systemet, t.ex en powerPCT med hCG nolva och clomid för att sedan utvärdera 6 månader efter avslut hur värdena ser ut... GnRH(Triptorelin) kan också vara någonting att experimentera med.
Citera
2015-10-01, 18:52
Medlem
Citat:
Jag är deprimerad och extremt lättirriterad, trött. Fetare är jag men jag har sett det som ett resultat av att jag blivit äldre. Har nyligen kontaktat vårdcentralen pga min depression, läkaren ska ringa mig imorgon och skriva remiss till psykolog. Kanske kan be om remiss till androlog/urolog då också?

Ja, faktum är att du nog främst ska be om en sån remiss istället för att nämna testosterontillskott till din allmänläkare.

Och väl hos urolog/androlog ska du poängtera just kraftlöshet, trötthet, ingen mental glöd osv.

Kolla upp vilka privata urologer det finns nära dig, det kan vara bra att ha lite extra val ifall läkaren pratar om långa väntetider.
Citera
2015-10-01, 20:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fick provsvar idag:

Totalt testo: 11
SHBG: 27
KVOT: 0.41

Detta är rätt lågt va? Jag är 30 år fyllda. Är det nog lågt för att ha rätt till TRT?

Ska bläddra igenom hela tråden här senare idag också.
Totalt T är lite lågt med tanke på shbg men räkna med att du kommer klassas som fullt frisk för T ligger inom referens men eftersom du ligger relativt nära gränsen tycker jag du i första hand ska titta på alternativa sätt att höja T på istället för att strula med T tillskott.

http://www.peaktestosterone.com/How-To-Increase-Testosterone-Naturally.aspx

Citat:
Jag är deprimerad och extremt lättirriterad, trött.
Tvistas lite vilken relationen depression och lågt T har men har sett påståenden om att depression kan sänka T, dålig sömn påverkar T negativt.

Citat:
Fetare är jag men jag har sett det som ett resultat av att jag blivit äldre.
Även övervikt kan sänka T.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-10-01 kl. 20:13.
Citera
2015-10-01, 22:44
Medlem
Normal undre gräns för substitution är 7. Undantag om SHBG är högre som ditt då det är mindre aktivt testo i farten. En kvot över 1 är ett bra mått på att ha effekt av sin testonivå.
Undantag kan oxå vara vid uttalade bristsymtom även vid värden runt 10. Över det anses det nog som normalt i alla lägen. Tittar i mina provsvar nu och kan se att under kur har jag haft mellan 9 och 14 i kvot vilket betyder väldigt mycket effekt av det testo man tillhandahålls.

Tillskott av AS/testo sänker SHBG så man får effekt från 2 håll kan man säga. Höjd nivå samt mer fritt verkande testo.
Citera
2015-10-01, 22:48
Medlem
Är man fet så ökar aromatiseringen av testo till E2 då en stor del sker i fettväv. E2 påverkar oxå feedbacken mellan hypofys och testis och just aromatiserat testo till E2 kan stå för 1/3 del av nedregleringen. Man hamnar i ett ekorrhjul gällande detta och man måste då bryta kedjan via AI, mindre kroppsfett som exempel.
Citera
2015-10-01, 22:51
Medlem
själv fick jag gel och mitt testo låg på 10,1 med 14 i SHBG. ok kvot men jag mår bättre med mer testo.

började med gelen men beställde snabbt hem testo E och tar nu 250mg var 5 dag. troligtvis ligger mitt testo på ca 35-45 nu och jag kommer nog aldrig kliva av.

mår bättre än vad jag gjort dom senaste 10 ¨åren känner mig som 20-25 igen, bättre koncentration och mer energi, även bättre humör och mer tålmodig, innan var jag mer lättiriterad över småsaker men när jag började med testo e så försvan det efter ca 3-4 veckor.
Citera
2015-10-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
En grej jag lagt märke till är att jag är extremt varm numera. Jag har alltså använt Tostrex-gel i strax över tre månader nu och upplever att jag aldrig fryser.

Jag har aldrig varit den frusna typen men det här känns inte direkt normalt.

Det är typ mellan 15-17 grader inomhus och jag måste ändå ha fläkten igång eftersom jag känner mig överhettad och börjar svettas.

Har mer eller mindre tappat förtroendet vad gäller svensk sjukvård och lär därför ställa frågan här:

När jag i början mars i år fick en remiss till mammografi-avdelningen på Gävle Sjukhus eftersom jag blivit smärtkänslig på höger bröst så gjorde de ett gäng tester. Alla tester var normala förutom testosteronvärdet.

Inför besöket på urologen så kollade de en massa andra värden och tydligen var allt normalt. Ja -förutom testosteronvärdet då.

Men det känns som att något är fel. Det här att jag är så jävla varm hela tiden. Plus att jag inte har någon som helst aptit.

Kan läkarna ha missat något? Funderar på om de borde kolla om det finns någon typ av hypofystumör etc.?

Och om de kollat det - vad var det de kollade då i blodproven?

Ang att du inte fryser så kallas det att man är testo varm. själv tycker jag det är en härlig känsla. en slags manlig känsla. typ att man är en viking
Citera
2015-10-01, 23:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monstret1
Normal undre gräns för substitution är 7.
Generellt sett varierar referensvärden pga skillnader i analysmetoder som påverkar resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Monstret1
Är man fet så ökar aromatiseringen av testo till E2 då en stor del sker i fettväv.
Det är även individuellt, en tunnis kan ha mycket högre aromatisering än en tjockis men även administrering av medicin påverkar, få stora injektioner intramuskulärt triggar aromatiseringen mer än många små subkutana injektioner.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-10-01 kl. 23:48.
Citera
2015-10-02, 12:05
Medlem
Varför använder olika sjukhus olika referensramar för mätning av testo?
Ibland läser jag 20-35 & mitt sjukhus hade 9-22.

Jag har länge kännt mig hängig, 0 drivkraft och framför allt ingen sexlust...

Fick följande resultat på mätningen. Gjorde några till tester men dom kanske är ointressanta i sammanhanget?

S-Tsh 0.41 (Ref: 0.20-4.00)
S-fritt t4 12 (ref: 9-22)
S-Shbg 17
S-testosteron 12
S-testo/SHBG-kvot 0.72
S-fritt T3 3.2 (ref: 2.5-5.6)

Jag har även en varicocele på vänstra sidan. Hur pass mycket kan en sån ställe till det & strypa testosteronproduktionen?

Sen om jag skulle vilja självmedicinera mig vilka preparat är då bäst för mitt syfte? Jag kan absolut ingenting om anabola. Men vill att det ska vara så säkert som möjligt ge så lite bieffekter som möjligt (Acne osv) gärna om det finns någonting som kan höja den egna produktionen också? Jag är inte ute efter att bygga muskler utan det handlar om att hamna på en nivå som kan öka mitt välbefinnande/mående.

Mvh
Citera
2015-10-02, 15:47
Avslutad
Hallå.

Vad är det lägsta intervallet man kan ha på injektionerna? Var 4:e vecka har jag läst mig till är absoluta minimum. Stämmer det?

Mvh BB
Citera
2015-10-02, 21:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruq
Varför använder olika sjukhus olika referensramar för mätning av testo?
Det är laboratoriet som sätter referensvärdet, variationer i analysmetoden påverkar resultatet.

Citat:
S-Tsh 0.41 (Ref: 0.20-4.00)
S-fritt t4 12 (ref: 9-22)
S-fritt T3 3.2 (ref: 2.5-5.6)
Medicinerar du för hypotyreos?

Citat:
Jag har även en varicocele på vänstra sidan. Hur pass mycket kan en sån ställe till det & strypa testosteronproduktionen?
Med reservation för att jag inte ägnat mer än 3 sekunder åt detta men tror det kan påverka tillräckligt mycket för att normalvärde ska bli brist.

Citat:
Sen om jag skulle vilja självmedicinera mig vilka preparat är då bäst för mitt syfte? Jag kan absolut ingenting om anabola.
Med tanke på ditt shbg och testosteronvärde tycker jag du i första hand ska titta på naturliga sätt att höja testosteronet för du kanske ligger strax under "brytgränsen" för brist, se länk i mitt förra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Hallå.

Vad är det lägsta intervallet man kan ha på injektionerna? Var 4:e vecka har jag läst mig till är absoluta minimum. Stämmer det?

Mvh BB
Finns inget lägsta intervall som jag känner till men var fjärde vecka är det minsta jag sett användas.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-10-02 kl. 21:22.
Citera
2015-10-03, 21:46
Medlem
Tjena! Jag är 20-23 år. Jag har kört testo E 250mg i ca 5
Månader, men är väldigt sugen på att slänga in 20v deca, Eftersom att jag jobbar hårt och svettas mycket, jobbar som ställningsbyggare på industri så det är svårt att köra något annat än testo e och deca med tanke på hjärtat. Jag är 1,86 väger 89 kilo. Äter som en häst, ca 6-8 ggr per dag men har sjukt hög förbränning. Tränar minst 5 dagar i veckan, har tränat fram och tillbaka sen jag var 17 år. Tänkte ligga på testo e 250mg i 3 månader till. Därför undrar jag vad du tycker om jag ska köra en deca nu direkt och vilken dos att kombinera med testo e 250 mg e5d. Tänkte köra 20 veckor deca tillsammans med teston och sen Cruisa efter i 20 veckor. Har laddat upp med hcg nolva och privoron ifall välmåendet ger vika. Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in