2011-03-30, 02:27
Medlem
Har precis krängt av min bostad. Hade ett lån på 1.045.000 hos Bluestep. 7,45% låst ränta 3 år.
Bostaden har sålts för 1.800.000.

Så. Jag behöver hjälp med en del saker.

Hur mycket kommer jag få betala i skatt?
Hur mycket i ränteskillnadsersättning? Lånet löper på 35 år tror jag.

Problem två är att två av mina familjermedlemmar anser sig vara berättigade till varsin "del" av de här pengarna. Så fan heller. Men att bara undanhålla pengarna kommer att reta upp de. Min far ger jag blanka fan i, men min syster vill jag ha kvar relationen med, trots att hon håller hans parti.

Så hur ska jag undanhålla pengarna? Hjälp mig att komponera en trovärdig lögn. Jag betalade för mycket i skatt? De krävde mig på mer skatt? O.s.v. Inga moraliska floskler tack.

Och nej, att säga "ni får inte ett korvöre" går inte för sig. Utan jag kommer avsätta max 100.000kr åt båda totalt, för att slippa gnatet.
Citera
2011-03-30, 02:55
Medlem
Denoms avatar
Reavinstskatten ligger väl på 22%?
Varför vill de ha pengar?
Citera
2011-03-30, 03:04
Medlem
För att min far anser sig ha rätt till pengarna i och med att han har bott i huset (som jag äger, betalar lån och avgifter på). Och han vill ju behålla familjeäran genom att ge 25% till syrran.

Så hur kommer jag undan det här, smidigt?
Citera
2011-03-30, 03:06
Medlem
Säg att du har tagit andra lån vid sidan av för att klara av kostnaderna med bostaden. Då kan du säga att du fick en liten summa över, och t.ex skänka 25000kr till din syrra och komma undan relativt billigt..
Citera
2011-03-30, 04:50
Medlem
wwtfsmds avatar
Ponera att bostaden hade sålts med förlust, skulle de då vara lika ivriga att dela på förlusten? Du har betalat allt och även tagit hela risken själv.
Citera
2011-03-30, 08:32
Medlem
Conceptions avatar
Jag antar att du köpte bostaden av din far? Hur mycket fick han i vinst då?

Fick han ingen vinst utan du köpte den väldigt rabatterad så förstår jag honom, annars inte.
Citera
2011-03-30, 10:12
Medlem
SingleStars avatar
Hur fan kan farsan din hävda rätt till vint för att han har bott i huset?
Varför skall syrran din ha del av vinsten?
Du kan lät få ner vinstskatten om du kan visa upp kvitton på utförd renovation under tiden du har bott där. Ju mindre du ha kvar i vinst desto bättre blir det för dig.

Fråga din farsa om du inte stället kan få förskott på arvet.
Citera
2011-03-30, 12:12
Medlem
Försäljningspris - Anskaffningsvärdet (som du inte skriver nått om och vad du har i lån spelar ingen roll) = Vinst.

Det är denna vinst du ska skatta på. Vet inte exakt hur mycket men det nämndes 22% tidigare i tråden.

Sen kan du göra diverse avdrag om du renoverat osv på huset. Har du t ex renoverat för 100.000kr så lägger du på detta så vinsten minskar med 100.000kr.

7.45% ränta? Låter väldigt högt. Sen förstår jag inte direkt vad du menar med räntan. Ska du ha kvar lånet? Ev ränta du betalar in kommer väl automatiskt in på deklarationen och du får sänkt skatt.

Kan det vara så att du köpte huset billigt av din far/familj och det är därför de känner att de är berättigade till "sin" del?
Citera
2011-03-30, 12:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kan det vara så att du köpte huset billigt av din far/familj och det är därför de känner att de är berättigade till "sin" del?

Så tror jag också att det är. Känns som TS är girig och vill ha allt för sig själv istället för att dela med sig av vad han tjänade vid försäljningen. Det är endast pengar eller kärlek som förstör relationer. Det är tragiskt vad vissa människor förvandlas till när det är pengar inblandat.

TS, enkel fråga, när du köpte huset av din far/familj betalade du dåvarande marknadsvärde på huset eller fick du det "rabatterat"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in