2004-09-18, 17:15
Medlem
mr.mmms avatar
För ett par år edan fick jag det stora nöjet att smaka en tomatbaserad pastasås med vodka som en av huvudingredienserna. Det var den godaste pastasåsen jag ätit!

Tjejen som blöd mig på detta har jag tyvärr (eller nej...) ingen kontakt med idag, och jag hann tyvärr aldrig få receptet.

Vet inte om det hjälper men vad jag kommer ihåg så var hon från kristianstad, och hon sa att pastasåsen var en favorit i hela stan.

Någon som har ett recept liknande det jag beskriver? Det skulle uppskattas mycket!
Citera
2004-09-18, 17:19
Medlem
hagge3s avatar
Jävlar, vilken machopastasås det blir!
Nämen seriöst, är det gott? Smakar det mycket sprit?
Citera
2004-09-18, 17:23
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Typ en Bloody mary med spaghetti?
Citera
2004-09-18, 17:45
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Typ en Bloody mary med spaghetti?

Usch, hemska tanke. +o(
Citera
2004-09-18, 18:05
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Usch, hemska tanke. +o(

Naah, kan väl funka?
Om man tar det lite lugnt med tabascon, och har i mer selleri samt byter ut tomatjuicen mot krossade tomater.
Lite som en gazpacho med sprit.

Fast jag tror inte att det skulle vara lika gott om såsen var varm.
Citera
2004-09-18, 18:12
Medlem
von Schmerzs avatar
När jag var i Malmö en gång så åt jag och mitt sällskap lunch på en halvskabbig italiensk restaurang. Jag beställde in en pasta som jag har för mig hette carbonara i efternamn. Hur som helst så var den vodkakryddad, men jag kände då ingen smak av detta.

Antagligen slänger de i en skvätt alkohol för att lösgöra smakämnen. Den lilla mängd alkohol som inte dunstar bort under tillagningen gör nog inte så mycket väsen av sig.
Citera
2004-09-20, 18:23
Medlem
mr.mmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Jävlar, vilken machopastasås det blir!
Nämen seriöst, är det gott? Smakar det mycket sprit?

Ja den var verkligen god, och det var ganska mycket vodka i. Ngn deciliter på oss tre som åt.

Vodkan åkte i på slutet och fixk aldrig koka (så åtminståne en del av alkoholen var kvar, vilket man kände av)

Grymt föfestkäk var det iaf, och som sagt gott som fan!

synd att ingen verkar känna till ett receptet...
Citera
2004-09-26, 18:00
Medlem
galadriels avatar
Ok, här kommer ett bra recept på "Penne alle vodka"

Stek två hela vitlöksklyftor i olivolja tills de blir gyllenbruna, tillsätt en burk skalade tomater och salta, häll på 6cl vodka, 2 dl grädde och 150 g strimlad luftorkad skinka. Låt detta koka ihop i ca en kvart och tillsätt lite färsk basilika på slutet. Koka penne (500g) och blanda ner den färdigkokta pastan direkt i såsen. GOTT
Citera
2004-09-26, 19:21
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galadriel
Ok, här kommer ett bra recept på "Penne alle vodka"

Stek två hela vitlöksklyftor i olivolja tills de blir gyllenbruna, tillsätt en burk skalade tomater och salta, häll på 6cl vodka, 2 dl grädde och 150 g strimlad luftorkad skinka. Låt detta koka ihop i ca en kvart och tillsätt lite färsk basilika på slutet. Koka penne (500g) och blanda ner den färdigkokta pastan direkt i såsen. GOTT

Var tog den alkoholen vägen?
Släng ner brännvinet i slutet om man nu ska kosta på sig.
Vodka ger absolut ingen större smakförbättring i en sås om man kokar bort den.
Citera
2004-09-26, 19:31
Medlem
galadriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Var tog den alkoholen vägen?
Släng ner brännvinet i slutet om man nu ska kosta på sig.
Vodka ger absolut ingen större smakförbättring i en sås om man kokar bort den.

Det är ju klart att alkoholen kokar bort, men tro mig, det ger en viss smakförändring även utan alkohol. Men visst, var djärv och släng i en sexa när såsen är färdig istället!
Citera
2004-09-26, 21:27
Medlem
von Schmerzs avatar
Kan man inte ha i en sexa enligt receptet och sen spetsa såsen lite innan servering?
Citera
2004-09-26, 21:33
Medlem
StigAllans avatar
Man kan även ta en innan man börjar att brassa käket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in