• 4
  • 5
2011-04-06, 08:05
Medlem
Den här diskussionen är väl ett gott exempel på hur viktigt det är med definitioner, och hur lätt vi annars talar förbi varandra.
Jag skulle vilja tipsa om uppslagsordet "den gyllene regeln" på wikipedia.

Mitt eget intresse för det här väcktes av Tullbergs - "Naturlig etik", dvs, de fäste min uppmärksamhet på vad de kallade "universalitetsprincipen", men jag tyckte inte de hade någon riktigt slagkraftig definition på vad de menade med denna universalitetsprincip.
En ledtråd ger måhända Christer Hedin i "Etikens grunder":
" Det finns ett samband mellan (egoism och universalism) på så sätt att vissa filosofer velat anbefalla egoismen av universalistiska skäl och andra har gjort precis tvärt om. Det första innebär att man skall tänka på sig själv eftersom man då bidrar till att den allmänna lyckan ökar. Det senare är uttryck för vad man kallat "välförstått egenintresse": Om man vill ha det bra själv skall man också tänka på andra, för allt det man gör för dem vänder tillbaka på en själv. I kombination skulle dessa tankar innebära att man aldrig kan hålla isär egoism och universalism. Det tycks bli två aspekter på samma sak."
Det här tycker jag är intressant. Är det någon som har en aning om vilka filosofer han kan syfta på?
Citera
2011-04-06, 17:51
Medlem
felsluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Den här diskussionen är väl ett gott exempel på hur viktigt det är med definitioner, och hur lätt vi annars talar förbi varandra.
Jag skulle vilja tipsa om uppslagsordet "den gyllene regeln" på wikipedia.

Mitt eget intresse för det här väcktes av Tullbergs - "Naturlig etik", dvs, de fäste min uppmärksamhet på vad de kallade "universalitetsprincipen", men jag tyckte inte de hade någon riktigt slagkraftig definition på vad de menade med denna universalitetsprincip.
En ledtråd ger måhända Christer Hedin i "Etikens grunder":
" Det finns ett samband mellan (egoism och universalism) på så sätt att vissa filosofer velat anbefalla egoismen av universalistiska skäl och andra har gjort precis tvärt om. Det första innebär att man skall tänka på sig själv eftersom man då bidrar till att den allmänna lyckan ökar. Det senare är uttryck för vad man kallat "välförstått egenintresse": Om man vill ha det bra själv skall man också tänka på andra, för allt det man gör för dem vänder tillbaka på en själv. I kombination skulle dessa tankar innebära att man aldrig kan hålla isär egoism och universalism. Det tycks bli två aspekter på samma sak."
Det här tycker jag är intressant. Är det någon som har en aning om vilka filosofer han kan syfta på?

Inom filosofin kan jag främst härleda den gyllene regeln och universalitetsprincipen till Immanuel Kants kategoriska imperativ.

"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir till allmän lag

Även utilitaristerna är relevanta. "Största möjliga lycka för största möjliga antal" Jeremy Bentham gav ett egoistiskt argument till varför man skall handla alturistiskt; därför att, precis som det står i texten, det man gör vänder tillbaka på en själv.
Citera
2011-04-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felslut
Inom filosofin kan jag främst härleda den gyllene regeln och universalitetsprincipen till Immanuel Kants kategoriska imperativ.

"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir till allmän lag

Även utilitaristerna är relevanta. "Största möjliga lycka för största möjliga antal" Jeremy Bentham gav ett egoistiskt argument till varför man skall handla alturistiskt; därför att, precis som det står i texten, det man gör vänder tillbaka på en själv.

Aha. Kant - det borde jag väl begripit. Men Bentham hade jag aldrig gissat. Jag tycker det är konstigt att utilitarister dyker upp i det här sammanhanget. Jag tänker mig liksom att man med universalitetsprincipen ska härleda de mänskliga rättigheterna.
Låt mig testa- Den allmänna universalitetsprincipen omfattar:
a- generalitet 1: Likartade situationer bör behandlas på samma sätt. Om det inte finns någon moraliskt relevant skillnad mellan situationerna så bör de bedömas likadant. Detaljfrågor härleds ur generella principer.
b- generalitet 2: Principen får ej behandla, gynna eller missgynna en särskild person eller grupp.
c- särskilda universalitetsprincipen: Principen måste gälla alla och alltid.
(Jag antar att jag hittade den här idén hos Rawls.)
Sedan tänker jag mig ett par axiom, (eller vad det kallas).
Frihetsaxiomet: Med frihet menar jag att ett medvetande inte enbart styrs av instinkt, miljö och nödvändighet, utan att han eller hon har en möjlighet att välja. Dvs. att inte med nödvändighet alltid handla på ett sätt som gynnar eget intresse, utan att man faktiskt har en möjlighet att vilja välja något annat - att göra ett oegennyttigt val. (Som t.ex. kan vara aktuellt om individen är utrustad med ett samvete.)
I ett samhälle bestående av flera olika individer med fria viljor korresponderar begreppet frihet med begreppet tolerans - dvs en persons frihet är beroende av att andra individer tolererar hans frihet.

Förnuftsförutsättningen: för att kunna utnyttja och omfattas av moralbud måste du ha förnuft nog att förstå sådana begrepp som rättighet, skyldighet, frihet, tolerans.

Om de här förutsättningarna godtas, måste väl resultatet bli en "integritetsprincip", säg: Om vi ska kunna tillämpa vår frihet, så måste vi också respektera andra individers frihet, och vice versa.
Varpå följer rättighetsprincipen: För att kunna hävda din frihet, kan du uttrycka det som att du har en rättighet att handla och leva för din egen skull. Rättigheter korresponderar med skyldigheter på samma sätt som frihet med tolerans.
Både frihet och förnuft är begrepp som inte kan graderas eller multipliceras. Endera har man dem eller inte... Varpå likavärdesprincipen följer. Att vi människor även räknar in människor som av olika anledningar inte uppfyller förnuftskriteriet antar jag att vi får betrakta som en överenskommelse vi gjort. Det är inget universalitetsprincipen tvingat oss till.

Så har jag tänkt. Är det så här man gör? Har jag resonerat tokigt någonstans? Svårt att tro att utilitaristerna skulle ha reonerat i de här banorna.
Citera
2011-04-10, 23:51
Medlem
mistermonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Självklart finns det en sådan. T.ex. att mörda helt utan anledning är emot allas moral. Ett samhälle där det var ok att mörda folk helt random skulle dö ut rätt snabbt.

Kan man mörda utan anledning? Det verkar poänglöst, det finns alltid en anledning till att man mördar, psykisk störning, grupptryck, droger, respekt etc.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in