• 1
  • 2
2011-03-29, 20:49
Medlem
Snöjs avatar
Ni som sitter med en SSD i era Macar, som inte kommer ifrån Apple, har säkert märkt att TRIM inte fungerar. Det ryktas om att det kommer finnas tillgängligt för alla SSDs oavsett märke i Lion, men varför vänta tills dess?

En del människor med hjärncellerna på rätt plats har lyckats hacka till det lite, så vi kan aktivera TRIM på våra datorer med Snow Leopard redan nu! Oavsett märke på SSD! En snäll nisse har även skapat ett program som gör hackandet åt oss med ett musklick, vi kan nu alltså få TRIM genom att ladda ner ett program, klicka lite och starta om datorn. Ganska awesome

Programmet kan laddas ner här: http://www.groths.org/?page_id=322
Om ni av någon anledning inte litar på programmet och vill göra det själva, gå hit: http://www.hardmac.com/news/2011/03/...rim-on-any-ssd

Det är testat att TRIM faktiskt fungerar med det här, det ändrar alltså inte bara till "Ja" i Systeminformationen utan.. ja - det fungerar som TRIM ska helt enkelt.

Happy Hunting!
Citera
2011-03-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Ni som sitter med en SSD i era Macar, som inte kommer ifrån Apple, har säkert märkt att TRIM inte fungerar. Det ryktas om att det kommer finnas tillgängligt för alla SSDs oavsett märke i Lion, men varför vänta tills dess?

En del människor med hjärncellerna på rätt plats har lyckats hacka till det lite, så vi kan aktivera TRIM på våra datorer med Snow Leopard redan nu! Oavsett märke på SSD! En snäll nisse har även skapat ett program som gör hackandet åt oss med ett musklick, vi kan nu alltså få TRIM genom att ladda ner ett program, klicka lite och starta om datorn. Ganska awesome

Programmet kan laddas ner här: http://www.groths.org/?page_id=322
Om ni av någon anledning inte litar på programmet och vill göra det själva, gå hit: http://www.hardmac.com/news/2011/03/...rim-on-any-ssd

Det är testat att TRIM faktiskt fungerar med det här, det ändrar alltså inte bara till "Ja" i Systeminformationen utan.. ja - det fungerar som TRIM ska helt enkelt.

Happy Hunting!

Om man nu läser artikeln helt;
"Also, we can only see that TRIM is marked as active in System Profiler, but we don't have any proof that would allow us to say for sure that it is really active."

Så kanske man inte ska ta några förhastade slutsatser om vad det här egentligen gör
Citera
2011-03-29, 22:01
Medlem
willzors avatar
Kanske lite offtopic, menmen!
Vad är TRIM för en SSD hdd?

En googling gav mig detta http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM

Men det hjälper inte så mycket..
Citera
2011-03-30, 14:38
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Om man nu läser artikeln helt;
"Also, we can only see that TRIM is marked as active in System Profiler, but we don't have any proof that would allow us to say for sure that it is really active."

Så kanske man inte ska ta några förhastade slutsatser om vad det här egentligen gör
Om du läser på sidan där du laddar ner programmet så har du bevis. Artikeln på Hardmac kom några dagar innan. Alltså:
Citat:
How to tell if TRIM is working and not just a fake message in System Information?
xlr8yourmac came up with proof:

“First what we noted is reverting performance via synthetic test back to original. Another – is using “hdparm” method. Booted in linux, mount SSD with HFS, creates small file in specific place and saves the info about address of sectors that contains that file. In linux TRIM is turned off for HFS. Boot to OS X and delete this file. Back to linux – check the address – and we see only zeros. TRIM is working.”
Citera
2011-03-30, 15:21
Medlem
Nu hittar jag så klart inte länken men jag har läst en artikel om avsaknaden av TRIM i OS X och om det faktiskt spelar någon roll. Dom kom fram till att OS X inbyggda hantering av det där gjorde att det inte märks någon skillnad så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel ni som vet vilken artikel jag snackar om.

Men visst, det skadar ju inte att ha det. Nyfiken som jag är ska jag dra in det här på min MBA så fort jag pallar gå till andra sidan rummet och hämta den.
Citera
2011-03-30, 21:11
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Nu hittar jag så klart inte länken men jag har läst en artikel om avsaknaden av TRIM i OS X och om det faktiskt spelar någon roll. Dom kom fram till att OS X inbyggda hantering av det där gjorde att det inte märks någon skillnad så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel ni som vet vilken artikel jag snackar om.

Men visst, det skadar ju inte att ha det. Nyfiken som jag är ska jag dra in det här på min MBA så fort jag pallar gå till andra sidan rummet och hämta den.
Ja det funkar ganska bra som det är utan TRIM. Men det är helt klart välkommet och det blir ju bara bättre.
Citera
2011-04-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf

Den artikeln låter mest som en bortförklaring för att TRIM inte ännu är infört i OSX. Att Apple nu faktiskt lagt in den funktionen i Lion/SnowLeopard borde peka på något annat
Citera
2011-04-02, 23:29
Medlem
Tja, utvecklar'n här...

Det är tiotusentals som testat programmet nu, och väldigt många rapporterar om förbättrade hastigheter. Endast ett fåtal har haft problem. Det har då varit problem med långa boot-tider och filskrivningar. Detta har varit speciellt med SSD's av märket OWC (otherworldcomputing.com). Restore-knappen i programmet fixar tillbaka drivrutinerna till icke-hackad version.

TRIM har redan kommit till Macbook Pro 2011 och ska komma till Lion för alla Macar, men detta stöd är endast för Apple SSD's. Man måste alltså, om apple inte ändrar något, patcha om man vill ha TRIM på en annan typ av SSD... Men denna patch funkar i Lion också

De SSD's som pumpas ut i butikshyllorna idag har inte lika stor användning av TRIM men för oss som redan sitter på en, så är det en trevlig funktion. Hoppas ni får användning av programmet.
Citera
2011-04-03, 00:25
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindori
Tja, utvecklar'n här...

Det är tiotusentals som testat programmet nu, och väldigt många rapporterar om förbättrade hastigheter. Endast ett fåtal har haft problem. Det har då varit problem med långa boot-tider och filskrivningar. Detta har varit speciellt med SSD's av märket OWC (otherworldcomputing.com). Restore-knappen i programmet fixar tillbaka drivrutinerna till icke-hackad version.

TRIM har redan kommit till Macbook Pro 2011 och ska komma till Lion för alla Macar, men detta stöd är endast för Apple SSD's. Man måste alltså, om apple inte ändrar något, patcha om man vill ha TRIM på en annan typ av SSD... Men denna patch funkar i Lion också

De SSD's som pumpas ut i butikshyllorna idag har inte lika stor användning av TRIM men för oss som redan sitter på en, så är det en trevlig funktion. Hoppas ni får användning av programmet.
Så du hittade hit . Då får jag passa på och tacka för att du knåpade ihop programmet. Du säger att det även funkar i Lion, och det är jag glad för. Men kommer du att hålla programmet uppdaterat i framtiden, mer specifikt när Lion släppts? Får Apple nys om det här (vilket de säkert har), så känns det som att de kommer att försöka å "täppa igen hålet" (om de nu inte planerat att släppa TRIM för alla SSDs) och göra det svårare att kringgå det.

Jag får hem min MBP 2011 på måndag och tänkte trycka in den nya Intel 320 SSDn samtidigt, rapporterar här om jag stöter på patrull med TRIM.
Citera
2011-04-03, 10:10
Medlem
Kanske sätter mitt program lite press på Apple eftersom det visar att det är en enkel blockering som hindrar användare från att få TRIM i sina SSD's. Jag kan tänka mig att det ligger i tex. Intel och andra tillverkares intresse att OSX levereras med stöd för TRIM i deras SSDs också.. Det är så jävla typiskt Apple att stänga in användarna.

Jag tänker uppdatera programmet med hackade drivrutiner från nya SL uppdateringar / eller Lion, om dessa går att låsa upp. Det är skönt att veta att den nuvarande fungerar i Lion betan, men nya drivrutiner kan ha buggfixar och prestandaökningar, så det är intressant att använda dem istället när de blir tillgängliga.
Citera
2011-04-03, 14:59
Medlem
NiV3Rts avatar
Undrar om det gör någon som helst skillnad i min Seagate momentus xt "ssd hybrid". Har installerat det hur som
Citera
2011-04-03, 15:42
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Undrar om det gör någon som helst skillnad i min Seagate momentus xt "ssd hybrid". Har installerat det hur som
Jodå, skillnad kan det nog bli, men kanske inte en märkbar skillnad - förutsatt att den har stöd för TRIM. Hur stor är SSDn i en sådan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in