2011-03-29, 20:43
Bannlyst
Svaret på frågan är kanske så enkel som att när det börjar kallas för stalking så har det gått över gränsen men vi ska vidga lite på uttrycket och ta reda på hur mycket det faktiskt är ok att rota i någons liv.

Vi börjar med att kolla hur vanligt detta är:
• Har du någon gång suttit och letat efter information/användarkonton som tillhör någon person som du inte direkt känner utan bara är lite intresserad av, har sett på avstånd eller pratat med väldigt lite?
• Har du medvetet sett till att befinna dig lite extra mycket i de områden där du vet att personen brukar röra sig för att lyckas få en glimt av personen eller "råka" träffa på denna?
• Om du har gått ännu längre än såhär, berätta vad du gjorde.

Om du skulle få reda på att någon annan som du knappt känner eller kanske bara har sett ute på stan hade sökt information om dig. Hur hade du reagerat om:
• Personen hade suttit och googlat på din arbetsplats/skola och liknande för att få reda på ditt namn?
• personen hade tagit reda på ditt facebookkonto samt anda community/forumskonton och kollat igenom all din information och bilder?
• Personen sparar ner bilder på dig till sin dator ifrån dessa sidor?
• Personen kollar upp ditt telefonnummer och adress?
• Personen ser till att gå förbi utanför din arbetsplats/skola lite extra ofta för att kanske lyckas se dig?
• Personen lägger till dig som vän och börjar skriva till dig på facebook eller annan sida?
• Personen har startat en "hur ska jag få kontakt med henne/honom" tråd här på flashback där du diskuteras (utan namn)?
• Personen ringer eller smsar dig?
• Personen ringer på din ytterdörr?

Om inte din "stalkergräns" har gått vid någon av ovanstående punkter, när börjar det då bli för mycket? Vore någon av dessa punkter rent utav smickrande? Vilka av ovanstående punkter har du själv utfört?

Berätta om era egna erfarenheter. Vad är normalt stalkande och vad är förmycket?
Citera
2011-03-29, 20:44
Medlem
Det finns 2 scenarior. Antingen vill han/hon mig illa eller så gillar han/hon mig.
Citera
2011-03-29, 20:49
Medlem
Punkt ett är det enda man kan göra med sunt förnuft. Allt annat är för mycket anser jag. Jag förutsätter att personen för intresset inte känner till nåt vill säga.
Citera
2011-03-29, 21:25
Medlem
Gränsen gick för mig när en tjejkompis till min polare ringde mig och började prata om mig, hon ville veta vart jag bor, hur jag bor, varför jag kör den bil jag gör (råkat skjutsa henne någon sommar tidigare) och sist men inte minst vad heter min farsa? då brast det för mig.
Citera
2011-03-29, 21:35
Medlem
bastard.s avatar
Jag har mött många människor som jag av nyfikenhet har kollat upp, ingen har jag kontaktat eller följt efter. Därimot har jag mailat någon kvinntimmer på Facebook 2-3 gånger och i ett av fallen blev det ett jävla liv. Tack vare henne så törs jag inte längre.

Men om någon skulle uppfyllt alla kriterier du nämde så skulle jag känna mig smickrad.
Citera
2011-03-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
Hur mycket är det ok att "stalka" någon?

Inte alls
Citera
2011-03-30, 12:00
Medlem
G11.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Inte alls

Notera citationstecknen innan du hittar en dum möjlighet att höja din postcount.
Citera
2011-03-30, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jag har mött många människor som jag av nyfikenhet har kollat upp, ingen har jag kontaktat eller följt efter. Därimot har jag mailat någon kvinntimmer på Facebook 2-3 gånger och i ett av fallen blev det ett jävla liv. Tack vare henne så törs jag inte längre.

Men om någon skulle uppfyllt alla kriterier du nämde så skulle jag känna mig smickrad.

Kommer du på exakt vad hon reagerade på som "förmycket"? Var det sättet du skrev på när du kontaktade henne eller bara det att du hade hört av dig överhuvudtaget? Utan att avslöja för mycket, vad skrev du?

Känner att det är lite tunt på svar här i tråden trotts att det är en fråga som precis alla kan svara på. För fan bidra lite nu!
Citera
2011-03-30, 20:17
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
Kommer du på exakt vad hon reagerade på som "förmycket"? Var det sättet du skrev på när du kontaktade henne eller bara det att du hade hört av dig överhuvudtaget? Utan att avslöja för mycket, vad skrev du?

Känner att det är lite tunt på svar här i tråden trotts att det är en fråga som precis alla kan svara på. För fan bidra lite nu!

Skrev lite fel där. Men så här var det:

Jag satt och slöläste bloggar, hittade en som bodde i min stad. Då hennes namn stod där så letade jag reda på detta på Facebook. Och där stod även henne Msn som jag addade. Jag var väldigt trevlig mot henne och visade inga som helst otrevliga sidor. Men jag fick ändå höra saker som; "stalker, äckel, förföljare, bloggstalker, enstöring" - ja listan kan göras lång. Hon gillade absolut inte att jag kontaktade henne. Jag blockade henne och ryckte lite på axlarna, sen gick jag vidare i mitt liv

Sedan så har jag kontaktat lite tjejer men ingen tror jag har reagerat negativt. Av kanske 5 personer jag kontaktat direkt på Facebook så har 4 av dom struntat i att svara medan den 5:e svarade för att sedan skita i mitt svar trots att det var fullt möjligt att svara på det.

Jag tror generellt att tjejer ogillar att bli kontaktade av okända män. Jag förstår inte varför.
Citera
2011-03-31, 17:20
Medlem
Jag var på en blinddate i höstas, gick väl ganska bra men det enda jag kom därifrån med var tjejens telefon nummer, hennes namn samt staden som hon jobbade i.

Numret visade sig vara ett sånt där nummer som man köper i pressbyrån, inte registrerat nånstans.

Eftersom jag skulle iväg på jobb och inte hade någon möjlighet att kontakta henne på 3 veckor så använde jag google och lite detektivförmåga och vips så hade jag henner riktiga nummer, stället hon jobbade, bodde på mm.

Så jag skickade blommor till hennes jobb ca en vecka efter att vi träffats.

Enligt henne så gjorde dom succé och hon var inte alls sur på mig, fast hon utbrast med mycket skratt i rösten att "Du googlade mig!".

Så jag antar att det beror på person till person om det tas illa upp, men jag kan väl klassas som en stalker light.
Citera
2011-03-31, 18:04
Medlem
Gränsen går när det görs i smyg. Dvs: För mig är det bara ok att göra saker man kan stå för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in