2004-09-21, 10:01
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Javisst, vattnet får ju tydligen pastan att svälla även fast det inte kokar, mao saltvattnet tränger in i pastan.

Eh, jo, men enligt skribenten Telégin kokas pastans yta sönder lite grand när den stormkokas och det är ju möjligt att det därför tränger in mer salt i den kokta pastan. Om det skulle vara på det viset får man måhända öka saltmängden i den varmmarinerade pastan något jämfört med den kokta.
Citera
2004-09-21, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Eh, jo, men enligt skribenten Telégin kokas pastans yta sönder lite grand när den stormkokas och det är ju möjligt att det därför tränger in mer salt i den kokta pastan. Om det skulle vara på det viset får man måhända öka saltmängden i den varmmarinerade pastan något jämfört med den kokta.
Det där tycker jag är felaktigt. Ytan blir bara "sönderkokt" om man överkokar pastan. Det rätta sättet (enligt mig) att koka pasta är att lägga med pastan i välsaltat, kokande vatten och dra ner värmen något. Det skall inte sjuda, men heller inte stormkoka. När pastan är nästan fördig så häller man av den i ett durkslag, men sparar lite av vattnet--några matskedar till en dl--i kastrullen. Kastrullen ställs sedan tillbaka på plattan, och pastan sköljs i kallt vatten. En skvätt olivolja hälls i kastrullen och pastan hälls tillbaka i densamma tills den är varm igen. Voila!
Citera
2004-09-21, 10:32
Medlem
Saters avatar
Det har nog ingen betydelse om ytan kokar sönder, om pastan sväller lika mycket när den "drar" i varmt vatten som den gör när den stormkokar så borde saltmängden bli lika, men det har ju mindre betydelse, jag tycker ide'n verkar bra och tänker själv prova den nästa gång pasta står på menyn.
Citera
2004-09-21, 15:16
Medlem
Osmotiskt tryck. Vattenhalten försöker jämna ut sig. Dvs om man kokar mat (som innehåller en naturlig saltmängd som finns i allt kött och allt som växer) i osaltat vatten så vandrar salterna i maten ut i vattnet. Detta hindras om man saltar i vattnet.

(sen behöver man ju inte salta så mycket att det vandrar åt andra hållet)

Rätta mig om jag har fel. Kanske.
Citera
2004-09-21, 18:15
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det där tycker jag är felaktigt. Ytan blir bara "sönderkokt" om man överkokar pastan. Det rätta sättet (enligt mig) att koka pasta är att lägga med pastan i välsaltat, kokande vatten och dra ner värmen något. Det skall inte sjuda, men heller inte stormkoka. När pastan är nästan fördig så häller man av den i ett durkslag, men sparar lite av vattnet--några matskedar till en dl--i kastrullen. Kastrullen ställs sedan tillbaka på plattan, och pastan sköljs i kallt vatten. En skvätt olivolja hälls i kastrullen och pastan hälls tillbaka i densamma tills den är varm igen. Voila!

Att spola pasta som ska ätas omedelbart är bara fånigt. Dessutom ska man ha olja i vattnet.
Citera
2004-09-21, 19:27
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Att spola pasta som ska ätas omedelbart är bara fånigt. Dessutom ska man ha olja i vattnet.

Jag föredrar att spola pastan, då förhindras den att bli seg och klibbig, man vill ju ta en extra portion ur kastrullen ibland
Citera
2004-09-21, 20:12
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Jag föredrar att spola pastan, då förhindras den att bli seg och klibbig, man vill ju ta en extra portion ur kastrullen ibland

Jag har aldrig nånsin spolat pastan och jag har aldrig haft seg och klibbig pasta, aldrig!
Citera
2006-02-25, 01:17
Medlem
Motvilligs avatar
Eftersom pastakok (buljongvarianten som iofs inte är så dum) är på tapeten tänker jag helt skamlöst bumpa min gamla tråd. Jag kör fortfarande med denna variant och det funkar bra.
Citera
2006-02-25, 08:30
Medlem
OliTs avatar
Jag kör fortfarande med den klassiska metoden som innebär stor gryta, kokande vatten och stora mängder salt.
Citera
2006-02-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Eftersom pastakok (buljongvarianten som iofs inte är så dum) är på tapeten tänker jag helt skamlöst bumpa min gamla tråd. Jag kör fortfarande med denna variant och det funkar bra.

Menar du att detta används för den torkade pastan med en koktid på ca. 8 minuter? Jag brukar alltid koka pastan, men i en ganska liten kastrull för att det skall gå fortare att kokaupp vatnet. Om detta skall fungera på 8 minuters pasta behövs nog en ganska stor kastrull, eller?

P.S.
Ni behöver inte tjata om al dente... Jag vill inte min pasta särskillt al dente därför 8 min.. D.S.
Citera
2006-02-25, 13:19
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Menar du att detta används för den torkade pastan med en koktid på ca. 8 minuter?
Ja, funkar bra på all torkad pasta jag provat.
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Jag brukar alltid koka pastan, men i en ganska liten kastrull för att det skall gå fortare att kokaupp vatnet. Om detta skall fungera på 8 minuters pasta behövs nog en ganska stor kastrull, eller?
Nja, någon jättestor kastrull använder jag inte. En vanlig stor typ. Det måste finnas tillräckligt mycket vatten i förhållande till pasta för att det skall hålla sig varmt antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag kör fortfarande med den klassiska metoden som innebär stor gryta, kokande vatten och stora mängder salt.
Bakåtsträvare.
Citera
2006-02-25, 13:43
Medlem

Ok, tack ska testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in