Citat:
Du envisas med att tala om uppgifter som "rent generellt inte ska utlämnas" medan jag fortsätter hävda att sekretessprövning alltid måste ske i det enskilda fallet när något begärs ut. En sekretessmarkering innebär inte en sådan generell icke-utlämnande-princip som du vill få det till.
Ursprungligen postat av Onutio
Varför anses denna extra erinran behövas om vissa uppgifter rent generell inte ska utlämnas?
Citat:
Eftersom offentlighet är huvudregeln för vanliga folkbokföringsuppgifter (för att sekretess ska gälla krävs det enligt 22 kap. 1 § OSL att det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs) blir mitt svar på din fråga "jodå". En sekretessmarkering i folkbokföringen indikerar att det i det enskilda fallet kan (men inte behöver) finnas en sådan särskild anledning att anta men som avses i 22 kap. 1 § OSL.
Sekretessmarkering sker väl knappast i fall där sekretess normalt inte anses gälla vid en ulämningsbegäran?
Citat:
Jag håller, som du sett ovan, inte med dig om det där med "generellt". Att man kan vara anonym är inte samma sak som att man måste vara det. Om person A väljer att identifiera sig och redogöra för varför vederbörande vill ha uppgifterna kan personens möjlighet i ett enskilt fall att få ut folkbokföringsuppgifter för en sekretessmarkerad person vara precis lika god som i fråga om uppgifter för en person utan sekretessmarkering.
Eftersom allmänna handlingar kan begäras ut anonymt, samt att myndigheten inte har någon reell möjlighet att utreda eventuella relationer mellan den som utgör ett hot och den som begär ut en handling, så kommer en sekretessmarkering resultera i att de känsliga uppgifterna rent generellt inte utlämnas.
Citat:
I 34 kap. 1 § OSL finns ett s.k. omvänt skaderekvisit, där sekretess är huvudregeln och offentlighet undantaget. Det innebär givetvis en starkare sekretess än det s.k. raka skaderekvisit som finns i 22 kap. 1 § OSL, där offentlighet är huvudregeln och sekretess undantaget. Det har inget i sig att göra med den eventuella förekomsten av en sekretessmarkering.
Det måste ändå finnas fall där sekretess anses råda mer ofta än sällan, utan att absolut sekretess ska behövas införas, som till exempel sekretess enligt 34:1 OSL? En sekretessmarkering, eller ett likvärdigt alternativ, bör väl i sådana fall som huvudregel förhindra att uppgifterna kommer till allmänhetens kännedom?
Citat:
Att en uppgift för vilken huvudregeln är offentlighet typiskt sett lämnas ut är inte samma sak som att utlämnandet inte föregåtts av det du kallar för "en verklig sekretessprövning".
En sekretessmarkering gör visserligen inte en sekretessbestämmelse starkare, vilket jag heller aldrig påstått, men den resulterar i att en verklig sekretessprövning görs, en prövning som i praktiken inte görs av en allmän handling såvida handlingen inte är sekretessmarkerad.