Då jag upplevt att vi båda upprepat oss till leda gällande vad som förefaller vara pudelns kärna - huruvida en sekretessmarkering har en verklig påverkan, och om en sådan indikerar att vissa uppgifter rent generellt inte ska utlämnas - valde jag att tills i dag reflektera över det som redan sagts, för att på så sätt ge mig själv möjligheten att komma till insikt. Hur mycket jag än försöker och respekterar dina åsikter så kan jag i denna fråga fortfarande inte dela den du presenterar.
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Sekretessmarkeringen är bara, i likhet med en vanlig sekretesstämpel, en extra erinran om att ett eventuellt utlämnande ska föregås av en noggrann sekretessprövning:
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/sekretessmarkering.4.76a43be412206334b89800022975. html
Varför anses denna extra erinran behövas om vissa uppgifter rent generell inte ska utlämnas? Sekretessmarkering sker väl knappast i fall där sekretess normalt inte anses gälla vid en ulämningsbegäran?
I den länkade artikeln avhandlas sekretessmarkering av vissa personuppgifter som vid ett utlämnande bland annat kan orsaka den enskilde personförföljelse. En sekretessmarkering i ett sådant fall tolkar jag ha som uppgift att agera som en varningssignal så att känsliga uppgifter inte lämnas ut till den som utgör ett hot mot den enskilde. Eftersom allmänna handlingar kan begäras ut anonymt, samt att myndigheten inte har någon reell möjlighet att utreda eventuella relationer mellan den som utgör ett hot och den som begär ut en handling, så kommer en sekretessmarkering resultera i att de känsliga uppgifterna rent generellt inte utlämnas.
Detsamma anser jag gäller för den vars uppgifter enligt 34:1 OSL ska sekretessbeläggas - uppgifterna ska då rent generellt inte utlämnas, varför en sekretessmarkering görs.
Citat:
Att hindra att uppgifterna i varje läge kommer till någon annans kännedom skulle kräva att absolut sekretess införs.
Det måste ändå finnas fall där sekretess anses råda mer ofta än sällan, utan att absolut sekretess ska behövas införas, som till exempel sekretess enligt 34:1 OSL? En sekretessmarkering, eller ett likvärdigt alternativ, bör väl i sådana fall som huvudregel förhindra att uppgifterna kommer till allmänhetens kännedom?
Citat:
Nej. Läs Skatteverkets redogörelse (länk ovan) för hur sekretessmarkering fungerar. En sekretessmarkering gör inte en sekretessbestämmelse starkare än den annars skulle vara.
En sekretessmarkering gör visserligen inte en sekretessbestämmelse starkare, vilket jag heller aldrig påstått, men den resulterar i att en verklig sekretessprövning görs, en prövning som i praktiken inte görs av en allmän handling såvida handlingen inte är sekretessmarkerad. Därför anser jag en sekretessmarkering ha en verklig betydelse för den som enligt lag har rätt att få vissa uppgifter sekretesskyddade.