2011-03-28, 23:41
Medlem
Hej är en kille på 19 år är närsynt. jag undrar om vad som händer om man inte har glasögon/linser fast man kanske behöver det har svårt för båda sakerna. Har gått utan glasögon/linser länge nu har nästan ngn form av värk i ögat ständigt det gör till och med ont i ögat ska de verkligen göra det?
Man blir trött av det och orkar ingenting typ känns det som :S
Citera
2011-03-28, 23:47
Medlem
Du blir trött helt enkelt eftersom du måste anstränga dig för att se. Men några permanenta skador ska du inte kunna få.
Citera
2011-03-28, 23:48
Medlem
CAXAPs avatar
Så varför vill du inte gå i glasögon/linser?
Citera
2011-03-29, 00:05
Medlem
För att mina ögon får anstränga sig även med glasögon/linser så de blir inte så mkt bättre sen är de vell en ovana oxå att se så bra
Citera
2011-03-29, 00:08
Medlem
Finns en massa olika rön. Vissa studier visar på att okorrigerad astigmatism förvärrar densamma.

Vad gäller vanlig närsynthet är det snarare bra att strunta i att korrigera den och gå utan glasögon. Anledningen till att så många är rätt kraftigt närsynta nuförtiden måste ju vara att de hamnat i en ond cirkel med starkare och starkare glasögon.

Att gå runt och kisa / spänna sig för att man ser dåligt är dock inte bra.
Citera
2011-03-29, 00:18
Medlem
Ok känner dock att jag nästan måste ha ngt men blir bara konstig av glasögon/linser.
Märker också att när jag t.ex kollar på nära håll en liten stund och sen ska kolla längre bort blir jag yr i huvudet och det blir nästan ännu suddigare än vanligt :S
Citera
2011-03-29, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Finns en massa olika rön. Vissa studier visar på att okorrigerad astigmatism förvärrar densamma.

Vad gäller vanlig närsynthet är det snarare bra att strunta i att korrigera den och gå utan glasögon. Anledningen till att så många är rätt kraftigt närsynta nuförtiden måste ju vara att de hamnat i en ond cirkel med starkare och starkare glasögon.

Att gå runt och kisa / spänna sig för att man ser dåligt är dock inte bra.

Fast hur skulle glasen kunna göra så att synen blir sämre?
Citera
2011-03-29, 09:05
Medlem
phantomens avatar
Hej.

Jag är optiker och tänkte ge lite klarhet i vissa saker.

TS:
Är du ENDAST närsynt och det är en basic närsynthet, så beror detta på två saker:

Antingen är ditt öga för stort/långt i förhållande till din optik i ögat: (kallas Axial Myopi)
Eller så är din optik i ögat för starkt brytande i förhållande till storleken på ögat: (kallas SystemMyopi)
Förmodligen är det en kombination av dessa två.

Sen är det så att om man är närsynt så hjälper det inte att anstränga ögat för att kunna se bättre. Vad jag pratar om är att man anstränger en muskel som heter ciliarmuskeln, som styr brytkraften på linsen i ögat. Eftersom en närsynt persons öga redan bryter för starkt, så blir det bara värre av att man ökar brytkraften på linsen genom att anstränga denna muskel. Alltså väljer det autonoma nervsystemet att låta bli att göra det. Däremot blir det bättre av att kisa (på långt håll). Går man omkring och kisar hela tiden, så använder du massa mimik-muskler i ansiktet och blir givetvis trött av att göra det, men detta gäller bara på långt håll, och förbättrar inte synen så väldans mycket.

Så om vi förutsätter att TS har en helt vanlig basic närsynthet som beror på ovan nämnda saker, så kommer synen inte försämras vare sig han har glasögon på sig eller inte. Ögat börjar ju inte växa helt plötsligt bara för att man tittar genom ett glas. SÅ det är en myt att grundsynfelet blir sämre av att man använder glasögon för mycket.

MEN...

Jag misstänker att det finns annat än vanlig närsynthet bakom TS problematik. Möjligtvis en astigmatism, eller något som kallas ackommodationsspasm/pseudomyopi. Detta betyder att förutom sin närsynthet (beroende på hur stor den är) så upplever han det som om det stundtals blir ännu suddigare när han ställer om från nära håll till långt håll.
Detta är pga att ciliarmusklen, som jag talade om, inte hinner slappna av tillräckligt när TS ställer om från nära till långt, vilket gör att den stannar kvar i spänt läge, även när den borde vara avslappnad (för att kunna se på avstånd). Detta gör ju att TS ser suddigare än normalt på avstånd tillfälligtvis.
Om muskeln "fastnar" i detta spända läge, så tror personen att den har fått större närsynhet, och detta kallas pseudomyopi dvs "falsk närsynthet", eftersom synfelet de facto INTE har blivit sämre, utan det upplevs bara så.
Detta är ganska vanligt bland unga människor, som sitter mycket vid datorn och läser mycket (studerar).

Eventuellt kan tröttheten komma från en dold skelning, som TS måste anstränga sig för att kompensera. OBS! jag spekulerar vilt, eftersom jag inte vet något mer än vad som skrivits.

TS:
Mitt tips är att gå till en optiker, och förklara problemet noggrant och tydligt, och hör vad denne säger efter att ha undersökt dig ordentligt. Det går tyvärr inte att få full klarhet i det genom att fråga på flashback, även om det råkar finnas en optiker här.
Du måste undersökas ordentligt!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in