• 4
  • 5
2011-04-05, 18:35
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Man kan inte argumentera för att det är fel att röka. Däremot kan man lägga fram argument på varför tobak skadar en individ. Sedan är det upp till var och än att avgöra moraliteten basetar på sina egna värderingar. I detta fallet finns det en stor subjektiv betänksamhet. Det kankse inte skadar någon annan att man röker (bortsett från att man röker i andras närvaro osv) Så om man skiter i sin egen kropp finns inget moraliskt fel i att röka.
Det handlar således inte om moral tycker jag. Det handlar snarare om självmedvetande.

Precis, och dessa individer hade själva valt att röka. Är det då fel av mig att hjälpa dem?
Citera
2011-04-05, 18:39
Bannlyst
Nej.
Du har bidragit till deras tidigare död.
Citera
2011-04-05, 21:48
Medlem
Dasein08s avatar
Som minderårig kan man inte riktigt ansvara för sina beslut. Därför skulle jag inte köpa ut cigaretter till minderåriga.
Hade du skrivit att du handlade med smuggelsprit hade du haft min sympati. Staten skall inte lägga sig i var vi köper våra varor.
Citera
2011-04-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
I söndagskväll tog jag en promenad till en närliggande ICA-butik med syftet att införskaffa godsaker inför kvällens TV-slappande. Utanför affären möttes jag av två killar som såg ut att vara i 14-15-års åldern som frågade mig om jag kunde köpa ut cigaretter år dem. Jag tog emot deras pengar och gick in i affären för att handla mina saker plus deras cigaretter. De blev såklart nöjda över min gärning och jag kände mig rätt "schysst" efteråt men var det jag gjorde en god gärning eller inte? Kan det vara en god gärning att ge någon något skadligt som de vill ha eller är det egentligen ont?

skadeglädje är sann glädje. du borde känt dig nöjd av att säga nej.
Citera
2013-12-21, 21:23
Medlem
oskaroskaroskars avatar
Det beror nog på hur du ser på det, om du skulle fråga vem som helst i 15-16 års åldern skulle dom nog säga att det var en bra gärning. Men om du frågar någon vuxen eller någon förälder får du nog inte samma svar.

Dom var ju antagligen beroende eftersom dom ville ha cigaretter så om dom skall må bra så behöver dom ju cigaretter och då förgyller ju du deras vardag.

Finns nog inget svar som är rätt eller fel, beror nog på vem du frågar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in