• 1
  • 2
2011-03-28, 16:39
Bannlyst
Hej!

Varje gång jag är ute bland allmänheten så som på bibliotek eller när jag åker pendeltåg så hör jag alltid svenskar hävda sig själva om hur de hade gått med ett MVG i det ämnet och hur duktiga de var o.s.v. Detta är då de äldre(30-40åringar) personer och nu gör de yngre det också. Jag ser inte hypen med att få MVG. De får det att låta som om det är någon jävla utmaning när det egentligen är riktigt enkelt att få MVG i alla ämnen(Jag kommer att gå ut med 19,9.).

Detta gäller inte bara betyg, men också om vad de har köpt o.s.v. Jag har hört det ifrån väldigt få "blattar", men aldrig ifrån någon ifrån de östasiatiska länderna. Jag känner många och de skryter aldrig om sådant. De förstår att det är fult till skillnad ifrån svenskarna.

Varför måste svenskar alltid hävda sig?

mvh

Flow91
Citera
2011-03-28, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Princo
haha, sajk säger jag bara....

Jag ställer bara en genuin fråga, inga baktankar eller så. Jag förstår inte varför MVG för svenskar är någon bedrift när det inte är det? Varför måste de alltid hävda sig till skillnad ifrån andra etniciteter?
Citera
2011-03-28, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Jag ställer bara en genuin fråga, inga baktankar eller så. Jag förstår inte varför MVG för svenskar är någon bedrift när det inte är det? Varför måste de alltid hävda sig till skillnad ifrån andra etniciteter?
Har inte andra etniciteter behov att hävda sig?
Citera
2011-03-28, 16:50
Medlem
techmans avatar
Man vill väl berätta för omgivningen att man har lyckats med nått? Är väl inget konstigt med det? Vissa vill berätta det för hela världen, andra nöjer sig med familjen och närmsta vännerna, som mig(och dig antar jag?).

Jag har personligen inte upplevt att det är ett speciellt "svenskt" problem. Kan det vara så att svenskar oftare har bättre betyg än gemene invandraren kanske?
Citera
2011-03-28, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Har inte andra etniciteter behov att hävda sig?

Varför ska man ens behöva hävda sig framför andra människor? Jag förstår inte. Är man trygg i sig själv så behöver man inte göra det. Det är ful dessutom. Jag har bara sett att det är många svenskar som gör det och jag försöker förstå varför ni måste göra så.
Citera
2011-03-28, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av techman
Man vill väl berätta för omgivningen att man har lyckats med nått? Är väl inget konstigt med det? Vissa vill berätta det för hela världen, andra nöjer sig med familjen och närmsta vännerna, som mig(och dig antar jag?).

Jag har personligen inte upplevt att det är ett speciellt "svenskt" problem. Kan det vara så att svenskar oftare har bättre betyg än gemene invandraren kanske?

Att berätta och skryta är inte samma sak, man ser vem som skryter och det är fult. Jag skulle aldrig få för mig att göra något sådant. Jag skulle definitivt dela med mig mina framgångar(och skryta) för min familj(inte släktingar, utan min familj) men aldrig för min "omgivning". Det är fult.

Som grupp så kanske svenskar har högre betyg än invandrarna, men det förklarar fortfarande inte varför man måste skryta om MVG:n när det egentligen inte är någon prestation? Det krävs inte raketforskning för att få ett MVG i alla kurser. Varför måste svenskar hävda sig?
Citera
2011-03-28, 16:56
Medlem
PolPot-was-goods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techman

Det kallas skryt dvs att man säger något för att andra ska må dåligt.

Det är inte bara svenskar som är "bra" på det, men vanligast är det i västvärlden.
Man ska hålla käften om sånt, enligt mig.
Citera
2011-03-28, 16:57
Medlem
jenna20s avatar
En sak håller jag med dig om, det är inte särskilt svårt att få MVG i de flesta ämnen. Det klarar nog de flesta som lägger manken till.

Men att svenskar skulle lida av mindervärdeskomplex håller jag inte riktigt med om. Tvärtom. Tycker svenskar ofta har storhetsvansinne och tror att de/vi är bättre än alla andra. Överskattar vår egen betydelse i världen och vår kompetens och värde.
Citera
2011-03-28, 17:00
Medlem
Ettan^s avatar
Säger du alltså på fullaste allvar att svenskar har ett större självhävdelsebehov än blattar?

Jag har aldrig hört någon svensk sitta och skryta över något de nyss köpt, om det inte handlar om wannabe-blattar eller kanske (wannabe- såväl som riktiga) brats. Att koppla status till materiella ting är ju inte alls speciellt vanligt i Sverige, inte om man jämför med nästan alla andra kulturer där det är guldkedjor, vapen och snygga bilar som gäller för att vara alfahannen.

Att påpeka att man fått bra betyg i något ämne är väl knappast att anse som något sorts självhävdelsebehov, då vissa kanske är stolta över att de lyckats med något - alla har ju inte lätt för skolan.
Citera
2011-03-28, 17:02
Medlem
PolPot-was-goods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Säger du alltså på fullaste allvar att svenskar har ett större självhävdelsebehov än blattar?

Jag har aldrig hört någon svensk sitta och skryta över något de nyss köpt, om det inte handlar om wannabe-blattar eller kanske (wannabe- såväl som riktiga) brats. Att koppla status till materiella ting är ju inte alls speciellt vanligt i Sverige, inte om man jämför med nästan alla andra kulturer där det är guldkedjor, vapen och snygga bilar som gäller för att vara alfahannen.

Att påpeka att man fått bra betyg i något ämne är väl knappast att anse som något sorts självhävdelsebehov, då vissa kanske är stolta över att de lyckats med något - alla har ju inte lätt för skolan.
Därför ska man låta bli
Citera
2011-03-28, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^

Enligt min erfarenhet så hävdar sig svenskar väldigt mycket, särskilt när det kommer till betyg.

Att påpeka att man har fått ett MVG i något ämne och hur lätt det var bla bla bla är självhävdelsebehov. Man tror sig vara bättre än alla andra bara för att man har fått ett ynka MVG.. hör du hur patetiskt det låter? Jag skrattar åt det varje gång när jag sitter i pendeltåget och hör hur svenskar börja prata om betyg.

Alla har inte lätt för betyg, sant. Men det är fortfarande fult att skryta. Ingen tycker om en då. Jag är väldigt försiktig med det.
Citera
2011-03-28, 17:06
Medlem
techmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Att berätta och skryta är inte samma sak, man ser vem som skryter och det är fult. Jag skulle aldrig få för mig att göra något sådant. Jag skulle definitivt dela med mig mina framgångar(och skryta) för min familj(inte släktingar, utan min familj) men aldrig för min "omgivning". Det är fult.

Som grupp så kanske svenskar har högre betyg än invandrarna, men det förklarar fortfarande inte varför man måste skryta om MVG:n när det egentligen inte är någon prestation? Det krävs inte raketforskning för att få ett MVG i alla kurser. Varför måste svenskar hävda sig?

Att de "skryter" är ju dock din subjektiva uppfattning. De kanske anser att de "berättar" och du uppfattar det som "skryt".

Man kan ställa sig motfrågan varför måste alla invandrare hävda sig genom att köpa en flashig bil eller spendera mycket pengar på krogen? Även fast de bor 8 pers i en tvåa och handlar på Lidl. DET om något är en gåta för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in