• 1
  • 2
2011-03-28, 16:31
Medlem
Jag älskar äggröra!

När jag är på hotell och äter utav frukostbuffén tar jag alltid stora portioner av äggröran. Så ljuvlig den känns i gommen!

När jag gör min egen äggröra tycker jag inte att det smakar någonting... ägg blandat med smör.. lite lätt bränt också..
  • Hur lagar man riktigt god äggröra?
  • Vad är hemligheterna och knepen?
  • Vad kan man äta tillsammans med äggröra, för att få en komplett måltid?
Citera
2011-03-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Jag älskar äggröra!

När jag är på hotell och äter utav frukostbuffén tar jag alltid stora portioner av äggröran. Så ljuvlig den känns i gommen!

När jag gör min egen äggröra tycker jag inte att det smakar någonting... ägg blandat med smör.. lite lätt bränt också..
  • Hur lagar man riktigt god äggröra?
  • Vad är hemligheterna och knepen?
  • Vad kan man äta tillsammans med äggröra, för att få en komplett måltid?

Gör en bechamelsås kryddad med salt svartpeppar och riven muskotnöt.
när du sen gör äggröran så gör du den lite torrare än du brukar.

Slå sedan bechamelen över äggröran och blanda. mmmmmm blir ljuvligt gott .
Jag tror att detta kallas för "bondröra". bra när man skall fodra många hungriga
Citera
2011-03-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ale
Gör en bechamelsås kryddad med salt svartpeppar och riven muskotnöt.
när du sen gör äggröran så gör du den lite torrare än du brukar.

Slå sedan bechamelen över äggröran och blanda. mmmmmm blir ljuvligt gott .
Jag tror att detta kallas för "bondröra". bra när man skall fodra många hungriga

Spännande! Muskotnöt är gottigottgott!

Hur bör själva äggröran göras?

Skall äggen kläckas i pannan och stekas 1 minut innan jag hackar sönder dem, skall de stekas i smör eller olja, osv?
Citera
2011-03-28, 17:23
Medlem
hejaklacksledares avatar
Följande sätt är det godaste imo:

http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks
Citera
2011-03-28, 17:23
Medlem
SkateBlinds avatar
Bacon, kryddiga korvar, stekt potatis är några exempel på vad man kan ha till en äggröra. Min äggröra gör jag med ägg, vispgrädde, salt och peppar. Beroende på önskemål om smak kan man lägga i färska örter för att ge den en push.

Smaklig spis.
Citera
2011-03-28, 17:28
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Följande sätt är det godaste imo:

http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

Ha! Inte visste jag att moi och gamle Ramsay gör äggröra på samma vis! Kung, men jag brukar strunta i smöret. Det viktigaste är att inte överkoka eller vispa äggen, Crème fraiche gör den härligt krämig och svalnar av den lite. Filmjölk eller annan fermenterad, någorlunda fast mejeriprodukt fungerar även utmärkt.

Ha gärna i lite mycket finhackad rödlök och en klick dijon för att höja den ytterligare.
Citera
2011-03-28, 17:31
Medlem
herrejösses!

Jag har mycket kvar att lära mig!

Så här gör jag:

I med smör i stekpannan. Knäcker 3 ägg i pannan. Låter de stekas i 30 sekunder. Hackar sönder dem med en träspade så att de blir små vita klumpar, ca 1 cm stora. Öser på med salt. Bränner dem.

När de är färdiga ser de ut som vit-bruna nerpissade små klumpar.. Allt smör liksom fäster sig i klumparna, så att de är flottiga och glansiga..

Usch. Vad gör jag för fel?
Citera
2011-03-28, 17:37
Medlem
elbastardos avatar
Ordet "bränt" ger en skön ledtråd.
Bland det värsta när det gäller ägg är just överkokt och bränt är lika med kasta bort.

Äggröra
Det fantastiska med äggröra är att den tillfredsställer alla, både asketer och livsnjutare. Liksom vid all matlagning med ägg gäller att ett lätt handlag ger bäst resultat.

Knäck två stora ägg i en ren och torr skål och vispa dem lätt med en gaffel. Tillsätt 2 msk mjölk och krydda med salt och peppar. Blanda alltsammans med gaffeln - antingen noggrant till en jämn gul färg eller och helt hastigt till ett melerat utseende, beroende på vilket du föredrar.

Smält en klick smör i en tjockbottnad plastbelagd kastrull på medelstark värme. Rotera kastrullen så att insidan blir helt täckt av smör, men se till att smöret inte blir brunt.

Tillsätt äggen och hetta upp dem i ½ minut. Rör hela tiden om försiktigt med en träspatel. Fortsätt så i ca 1 minut tills en len äggröra bildats.

Ta kastrullen från värmen medan det fortfarande finns en aning vätska kvar på bottnen - tillagningsprocessen fortgår ytterligare en kort stund - krydda med svartpeppar och servera GENAST.

Viktigt
  • Det är viktigt att tillsätta rätt mängd mjölk eller grädde om man vill ha en mjuk och krämig äggröra. För mycket vätska gör att äggproteinerna blir helt mättade om temperaturen blir det minsta för hög, varvid vätskan separerar ut och resultatet blir en fast massa i en pöl av vätska. Rekommenderad vätskemängd är 2-4 tsk per ägg beroende på äggets ålder och storlek.
  • Ibland kan äggröran få en otrevlig grönaktig anstrykning, något som dock är helt ofarligt. Fenomenet inträffar vanligen om äggen tillagas vid för hög temperatur eller för länge eller om man använder en aluminiumkastrull (en reagens med aluminiumoxid).

Måltid

Äggröran i sig är ju meningen att vara krämig så att tillsätta såser känns som kladd på kladd - jag är av den 'konstiga' typen som inte förstår kombinationen Bea+Pizza .

Våren närmar sig så primörer gör sig gott och då är grön sparris ett bra exempel. Om du vill gå mer 'truckdriver' så passar bacon - eller någon lyxigare åldrad variant - till äggröran.

Experimentera vilt och glöm inte övning ger färdighet!
Citera
2011-03-28, 17:40
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
herrejösses!

Jag har mycket kvar att lära mig!

Så här gör jag:

I med smör i stekpannan. Knäcker 3 ägg i pannan. Låter de stekas i 30 sekunder. Hackar sönder dem med en träspade så att de blir små vita klumpar, ca 1 cm stora. Öser på med salt. Bränner dem.

När de är färdiga ser de ut som vit-bruna nerpissade små klumpar.. Allt smör liksom fäster sig i klumparna, så att de är flottiga och glansiga..

Usch. Vad gör jag för fel?

Allt, det du gör verkar likna asiaternas stekta ägg.
Gör som Gordon gör i youtubeklippet som tidigare postats så kommer du få en bra äggröra, han gör en i det närmaste foolproof genomgång.
Men i mitt tycke ska du skippa smöret, ta av den när den fortfarande är krämig och ät. Experimentera! Ägg är inte så dyrt så prova dig fram tills du får en konsistens du är nöjd med.
Det är inte raketforskning.
Citera
2011-03-28, 18:05
Medlem
Citat:
Spännande! Muskotnöt är gottigottgott!

Hur bör själva äggröran göras?

Skall äggen kläckas i pannan och stekas 1 minut innan jag hackar sönder dem, skall de stekas i smör eller olja, osv?

Vispa äggen med en gaffel, häll i smeten i en tjockbottnad kastrull , det skall vara svag värme rör med en träspatel hela tiden så att det inte bränner. det är viktigt att träspateln är rak i underkanten
Senast redigerad av ale 2011-03-28 kl. 18:08.
Citera
2011-03-28, 19:09
Medlem
Luftiss avatar
Scrollade igenom tråden lite snabbt utan att se ett inlägg från dePaul. Well, bara att vänta och sen få reda på hur man gör den perfekta äggröran.
Citera
2011-03-28, 20:08
Medlem
Den perfekta äggröran görs i kastrull på medelvärme.Använd helst en termometer,då ägg koagulerar vid 64grader.
Den godaste äggröran gör man såklart av bruna ägg,vatten/gräddblandning,salt och en nypa socker.
En nypa är =ett kryddmått lite drygt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in