2011-03-28, 14:38
Medlem
Min fd sambo har börjat flytta ut. Än så länge har han inte tagit alla sina möbler, men det kommer. Jag är sjukskriven och har varit det i snart ett år pga utbrändhet. Det är hans soffa, tv, dubbelsängen, datorn, tvättmaskinen och lite annat smått och gott. Jag har hus och tre barn och inga möjligheter att köpa nya möbler i första taget... Ringde soc idag som förslog att jag skulle ta ett bankån och köpa nytt. Nån som vet om man inte har möjlighet att få bidrag av dem på ngt sätt? Banklån vill man ju helst inta ta om man slipper. Och PLS, inget "du är dum i huvudet" och annat fyndigt. Mår nog skit utan sådana kommentarer.
Citera
2011-03-28, 14:53
Bannlyst
Du skall klara dig på din sjukpenning + 3 barnbidrag + bostadsbidrag + + +?? Du kommer inte att få pengar till möbler. (var är din gamla TV och soffa?) Snabb uträkning ger vid hand att du har minst 15000/månad netto, du får spara ihop som alla andra.

Second hand är i det här fallet din vän.
Citera
2011-03-28, 15:35
Medlem
Happymes avatar
Exakt vad är det som får dig att tro att vi skattebetalare ska pröjsa dina möbler för att du ska slippa ta banklån?
Har du inte pengar just nu så är det bara du knallar in på banken och lånar, bidrag ska gå till dem som behöver.
Citera
2011-03-28, 18:38
Medlem
Draken22s avatar
Du kan ju alltid begära bodelning. Bostad och bohag som införskaffats till den gemensamma bostaden skall då fördelas.

http://www.alden.se/Sambolagen.htm#2 (se §6, 8 occh 17)
Citera
2011-03-28, 19:26
Medlem
Tycker sambolagen bör gälla?
Citera
2011-03-29, 00:04
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpan1977
Min fd sambo har börjat flytta ut. Än så länge har han inte tagit alla sina möbler, men det kommer. Jag är sjukskriven och har varit det i snart ett år pga utbrändhet. Det är hans soffa, tv, dubbelsängen, datorn, tvättmaskinen och lite annat smått och gott. Jag har hus och tre barn och inga möjligheter att köpa nya möbler i första taget... Ringde soc idag som förslog att jag skulle ta ett bankån och köpa nytt. Nån som vet om man inte har möjlighet att få bidrag av dem på ngt sätt? Banklån vill man ju helst inta ta om man slipper. Och PLS, inget "du är dum i huvudet" och annat fyndigt. Mår nog skit utan sådana kommentarer.

Du är en fin dam, skaffa en bättre man som fixar det åt dig. Gärna en kille som stöttar dig i att komma tillbaka till arbetslivet. Många ensamma killar drömmer om en dam som du i sitt liv. Man skall aldrig bära bördan själv när man kan dela den med någon. Då får man dela på lyckan tillsammans också.
Citera
2011-03-29, 00:21
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Du är en fin dam, skaffa en bättre man som fixar det åt dig. Gärna en kille som stöttar dig i att komma tillbaka till arbetslivet. Många ensamma killar drömmer om en dam som du i sitt liv. Man skall aldrig bära bördan själv när man kan dela den med någon. Då får man dela på lyckan tillsammans också.

Precis. Ta Benny, Johnny, Conny och Ronny, dina plancher med indianmotiv, dina vargtröjor, din kass med foppatofflor och din limpa gula Blend och ge dig av mot solnedgången!

Soc kommer aldrig gå med på att ge dig bidrag för möbler så länge du redan har möbler, vilket du har nu. Först lär soc fråga dig varför du inte planerar göra en delning enligt sambolagen där du kommer att få behålla hälften av möblerna.

Annars finns det fonder du kan söka.
Citera
2011-03-29, 09:54
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpan1977

Jag vill inte ta studielån, undra om soc kan hjälp till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in