2011-03-28, 13:06
Medlem
Tjenare!

Jag studerar mitt sista år på Gymnasiet och är således pank. Det gör mig inte jättemycket då jag inte har några stora utgifter utan bara småsaker som telefonabonnemang och bensin. Men i slutet av månaden så räcker inte pengarna till. Jag har sökt jobb men det verkar inte vara någon i min lilla stad som vill ha en student som kan jobba kvällar / helger, så jag har kommit fram till en idé som behöver kritiseras av er!

Jag har alltså funderat på hur man kan tjäna en hacka på att importera skit till Sverige och sälja relativt billigt, det är ju många traderare som gör detta, hur vida dom tjänar på det vet jag ju inte men man driver ju inte en verksamhet som går minus.

Min tanke:

Jag lägger upp flera produkter (Elektronik, iPad kloner osv) på exempelvis tradera / blocket. När jag får sålt en produkt (över inköpspris givetvis) och har pengarna på kontot så beställer jag varan från China, den skickas hem till mig där jag paketerar om den (plockar bort följesedeln osv), sen skickar jag ut den till kunden som köpt den genom mig. Kortfattat så säljer jag ett företags varor utan att kunden eller företaget vet om det, jag tar ut mer pengar än vad företaget gör och tar mellanskillnaden själv.

Jag är medveten om att jag måste räkna på det så att jag får med ev. annonskostnader / frakt osv men ändå håller ett konkurrenskraftigt pris.

Genom detta hoppas jag på att kunna tjäna pengar från grunden, utan att finansiera verksamheten själv. Funkar detta? Är det OK att göra så?
Citera
2011-03-28, 13:13
Medlem
Farbror Fazers avatar
Klart det går, och det finns ju folk som gör det. Dock så ska du inte förvänta dig att det är jättemånga som köper saker dyrare hos dig med en 2+ veckors frakt på det.

Förstår att några säkert tycker det är smidigare att bara köpa av dig direkt men det är 2010-talet nu. Det är inte svårt att hitt alternativ på internet.
Citera
2011-03-28, 13:16
Medlem
_Jago_s avatar
De säljare på tradera som pysslar med detta beställer varorna direkt till deras svenska kunds adress. Du kan alltså skippa ompackningen, onödig tid men framför allt onödiga pengar.
Citera
2011-03-28, 15:38
Medlem
Forbliranonyms avatar
Det är okej tílls skatteverket kommer, klart det går, men har otroligt svårt att se att det skulle funka i praktiken då du inte har nått kapital alls.
Citera
2011-03-28, 16:18
Medlem
Jag beställde lite saker från ett kinesiskt företag nu innan jul.

2 Billiga fodral och ett lite dyrare (samt en kontroll till xbox)

Det tog ca 1 månad för att det skulle komma hem till mig, och så fattades det lite dyrare fodralet (dock så var det så billigt..)

Klagade på deras hemsida dem sa åt mig att kolla i paketet och/eller ringa till företaget som tog hand om sändningen. Dock så hade jag ingen energi över att bråka om ca 15 kr så skippade det.

(det var av buyelectronicstore.com dem funkar men var försiktig..)
Citera
2011-03-28, 17:25
Medlem
theamazingraces avatar
Tänk på att produkterna du beställer kan fastna i tullen. Då blir det extra kostnader. Har ingen ordentlig koll på hur mycket som fastnar i deras kontroller men det händer. Brorsan har köpt varor från Asien några gånger och undvikit det för det mesta. En gång fastnade paketet dock och då fick han betala 500 kronor för att få ut paketet.

Det är värt att kolla upp det närmare innan du påbörjar något. Sedan kan du, som det redan nämnts, fundera över om det inte är smidigare att skicka det från företaget direkt till din beställare. Det kan dock fortfarande fastna i tullen. Då blir inte din kund glad.

Se även denna tråd: https://www.flashback.org/t1494989
Senast redigerad av theamazingrace 2011-03-28 kl. 17:27.
Citera
2011-03-28, 19:10
Medlem
Det är alltså smartare att till en början beställa produkten direkt till min kund. När jag senare (förhoppningsvis) har byggt upp en summa pengar så kan jag beställa varorna hem till mig för att 1. Säkerställa att det är rätt produkt och 2. Paketera om det och ta bort ev. fraktsedlar osv för att det skall se proffsigare ut.

Om jag dock gör som ni säger att beställa direkt till kund så är det väl inget olagligt jag gör? Om jag skriver i annonsen att ev. tullavgifter och dyl. kan tillkomma?

Det är ju värt ett försök, många utländska företag erbjuder ju gratis frakt dessutom att tänka på är ju dock att tradera ska ha en bit av kakan.. Blocket med för den delen.
Citera
2011-03-28, 20:58
Medlem
Tänk också på att mycket oförutsett kan hända.
Vad gör du ifall en vara är trasig när kunden får den?
Om du nu ska skicka direkt till kund vad gör du ifall kunden påstår att h*n aldrig fått varan?
Hur sköter du reklamationsärenden?

Som sagt så finns det massor som kan hända som gör att det kostar mer. Jobba en månad eller två och köp in ett lager av någon produkt du tror kan sälja mycket på tex tradera. Just elektronik är nog en alldeles för riskfylld bransch så kör hellre på något annat.

Lycka till!
Citera
2011-03-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokinS
Tänk också på att mycket oförutsett kan hända.
Vad gör du ifall en vara är trasig när kunden får den?
Om du nu ska skicka direkt till kund vad gör du ifall kunden påstår att h*n aldrig fått varan?
Hur sköter du reklamationsärenden?

Som sagt så finns det massor som kan hända som gör att det kostar mer. Jobba en månad eller två och köp in ett lager av någon produkt du tror kan sälja mycket på tex tradera. Just elektronik är nog en alldeles för riskfylld bransch så kör hellre på något annat.

Lycka till!

Om en vara är trasig får jag kolla upp vad företaget där jag köpte produkten säger. Annars så får jag lösa det på något annat sätt.. köper jag från tex dealextreme så får jag ju ett kolliid där jag kan söka på varan själv.

Elektronik är ju en marknad som hela tiden expanderar, varför inte hoppa på det tåget? Vad kan jag annars importera? Känns ju roligare om man köper/säljer saker man själv har ett intresse för.

Edit: Söker jobb utan framgång så att köpa in ett lager är inte aktuellt.
Citera
2011-03-28, 21:32
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziwe
Vad kan jag annars importera?

KFC-kyckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto