2011-03-23, 14:16
Medlem
Hej, fundera på att bygga en webshop. Kommer att annonsera sidan här i sverige med svenska priser. När någon köper på min sida så beställer jag den varan från USA och dom skickar ut varan till min kund här i Sverige. Varan kostar inkl .frakt från usa 230kr, jag säljer till kund här i sverige för 700kr. Hur fungerar det med tull och moms. Är jag ansvarig för tull och moms? Kunden köper på min hemsida. Jag skickar beställningen och pengarna till företaget i USA som skickar varan direkt därifrån till min kund i Sverige. Jag agerar i princip bara som en mellanhand. någon som har svar?

Räcker det att skriva på hemsidan att köparen står för ev tull+moms om varan stannar i tullen?

blir det problem med att redovisa detta sedan på något sätt?

Tacksam för alla som har svar på mina frågor!
Citera
2011-03-23, 20:15
Medlem
Jag har sysslat med Dropshipping till och från på Tradera och det gör även många andra där som skriver t.ex "Varan skickas ifrån vårat kontor i Kina/Hong Kong". Det finns en del registrerade företag som säljer så här och vad jag kan minnas så skriver några av dessa företag att tull och moms kan tillkomma.

Det beror lite vad för produkt eller produkter som du har tänkt att sälja. I stället för att jag ska förklara på mitt sätt, så kan du läsa på Tullverkets sida: http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html

Sen så ska man inte vara helt säker på att man slipper undan skatt, moms osv. bara för att man inte behövde betala det vid införseln utav varan. Skatteverket kan granska dig.
Citera
2011-03-24, 00:39
Medlem
Tänkte låna denna tråd..
Hur hittar man ett bra droppshipping företag att jobba med? Jag tänker på elektronikbranschen. Finns det kanske tom. några svenska företag?
Citera
2011-03-24, 01:14
Medlem
HarryHotters avatar
Dropshipping från land utanför EU är komplicerat. Så som ni beskriver det så lurar/uppmanar man slutkunden att begå smugglings- och skattebrott. Alla varor som säljs kommerciellt skall förtuallas. Att överlåta denna procedur på slutkunden är inte vidare seriöst.

Det man skall göra är att ha ett avtal med t.ex DHL eller UPS att de debiterar tull och moms till ditt företag. Då tar du ut svensk moms på varorna du säljer, och drar av den moms du blir debiterad. Slutkunden behöver inte göra något.

Cookie88: Hela idén med dropshipping är sjuk. Normal logistik bygger på att en återförsäljare köper in större antal från en distributör, och tjänar pengar på att sälja styckvis till konsument. Nu tror du att det kan bli några pengar över när distributören skall leverera styckvis till dina kunder. Det gör han inte gratis, och det blir din marginal som merkostnaden tas ifrån. Skall du ha en chans att tjäna pengar måste du hålla eget lager.
Citera
2011-03-25, 21:20
Medlem
min mening är inte att göra detta olagligt, utan vill göra detta seriöst o rätt, men självklart utan att betala onödiga utgifter.

som jag förtsått så kan jag ta betalt från kund, och sedan be min leverantör i Usa skicka varan direkt till kunden. På paketet står det då kundens namn och adress. Då kunden är medveten om att det är dennes ansvar att betala tull+moms, då kan det väl inte vara olagligt eller oseriöst? eller?

så mina frågor är:

1,
är det lagligt att skicka varan till kund direkt från min leverantör, och låta denne(kunden) vara ansvarig för tull+moms? blir det nåt problem för mig att redovisa min försäljning senare isåfall? tänker framför allt på momsen o tull?

2,
om det är lagligt, hur redovisar jag då allt? Betalar jag då endast skatt på vinsten
(700-230=470sek)?

3,
då jag inte betalar moms+tull, kan jag då sälja exkl.moms till kunden. räcker det att spara kvitto på inköp+frakt som är på 230sek, och visa min försäljning som är på 700sek. hur tycker ni jag skall redovisa denna försäljning?

Förövrigt är detta en produkt som är unik för varje beställning och efter varje kund, och därför kan jag tyvärr ej köpa hem ett stort lager, utan mitt enda alternativ är dropshipping.

Mycket tacksam för alla givande tips, och hur man kan lösa detta!
Citera
2011-03-27, 16:09
Medlem
ingen som har svar på mina frågor???
Citera
2011-03-27, 19:17
Medlem
Jag skulle också vilja ha svar på detta.
Citera
2011-08-26, 15:04
Medlem
Skulle också vara intresserad av svar på detta.
Citera
2011-08-26, 15:16
Medlem
Om du har ett företag i Sverige (eller EU för den delen) så får du inte sälja någonting exklusive moms till en privatperson.

Det spricker, om inte förr, så när du skall göra din momsdeklaration till Skatteverket. Då är du rökt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in