2011-03-28, 13:04
Medlem
daxias avatar
Eftersom vi alla på flashback är sanna vetenskapsmän som inte tror på mentalism och annat hokus pokus så tänkte jag att det vore intressant med en tråd där vi dissikerar och förklarar hur tricken i programmet fenomen går till på ett vetenskapligt sätt.

Programmet finns att se på http://www.kanal5play.se/

I första programmet var det följande "mentalister" som deltog:

Claudia de la Creme - Gick genom lådorna

Peter Gröning - Skuggtjafs + mindreading

Stefan Odelberg - Komiker

Riku Koponen - Ritar drömmar

Per Johan Råsmark - Ritar tankar

Så, låt oss nu i sann flashback anda gå igenom och bevisa hur dessa skojare går till väga för att lura oss.
Citera
2011-03-28, 13:06
Medlem
daxias avatar
Jag tänkte börja själv med att säga att Per Johan Råsmark lät Sofia dela ut blocken, men delade själv ut och tog själv tillbaks pennorna, vilket kan förklara hur han visste vem som ritat vad.
Citera
2011-03-28, 13:16
Medlem
BlackMetals avatar
Kul tråd!. Kan dessvärre inte bidra med någonting då jag inte kollade på programmet alls noga men ska försöka bidra i fortsättningen.

Det jag helst vill veta är hur den första tjejen gjorde sitt trick. Jag vet att det finns en hel del illusionister/mentalister som gör liknande saker som går ut på att de till synes inte kan se något.
Citera
2011-03-28, 13:45
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag kollade lite på det här tramsprogrammet i reklampauserna på Bachelorette (inget tramsprogram) och såg när Semestertrollkarlen trollade för Arga snickaren.

Gjorde han något mer än att lista ut vilket kort snickaren hade valt? Är Odelberg någon typ av pausunderhållning?
Citera
2011-03-28, 13:45
Medlem
daxias avatar
Dom fick ju välja vilken person av kändisarna dom ville ha upp på scenen också, och kanske fick dom veta redan innan programmet vilka som skulle medverka, vilket ger dom en chans att läsa på lite.
Tex skuggfjantaren Peter Gröning som failade med sitt "skugg berörelse" trick, men lyckades i alla fall, om än ganska halvdant, ta reda på vad den där finska tjejen tänkte på, vilket han kanske gjorde med uteslutnigs metoden eftersom han bara ställde ja eller nej frågor. Sen så fick han ju inte heller fram något konkret.
Citera
2011-03-28, 13:48
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag kollade lite på det här tramsprogrammet i reklampauserna på Bachelorette (inget tramsprogram) och såg när Semestertrollkarlen trollade för Arga snickaren.

Gjorde han något mer än att lista ut vilket kort snickaren hade valt? Är Odelberg någon typ av pausunderhållning?
Han gjorde avsiktligt ett komedi nummer, där han visade publiken och alla andra hur han på olika sätt med hjälp av medhjälpare kunde kika på vilket kort det var.
Citera
2011-03-28, 13:51
Medlem
amilofss avatar
Vad gör denna tråd här, finns det inget forum för trolleri?

Öppet sinne.
Citera
2011-03-28, 14:19
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Eftersom vi alla på flashback är sanna vetenskapsmän som inte tror på mentalism och annat hokus pokus så tänkte jag att det vore intressant med en tråd där vi dissikerar och förklarar hur tricken i programmet fenomen går till på ett vetenskapligt sätt.

Programmet finns att se på http://www.kanal5play.se/

I första programmet var det följande "mentalister" som deltog:

Claudia de la Creme - Gick genom lådorna

Peter Gröning - Skuggtjafs + mindreading

Stefan Odelberg - Komiker

Riku Koponen - Ritar drömmar

Per Johan Råsmark - Ritar tankar

Så, låt oss nu i sann flashback anda gå igenom och bevisa hur dessa skojare går till väga för att lura oss.

Det skulle vara skönt om tråden fick leva så att man kan fokusera på att förklara deras uppträdanden här. Den andra tråden är lite mer chattig och fylld med annat.

Hursomhelst, mitt bidrag är skugg-snubben:

När han går fram till henne i början och viftar med armen framför hennes ögon klappar han henne på axeln samtidigt. Sedan gör han skuggklappningen och tanken är då att offret ska säga "ja, du klappade mig två gånger på axeln". De säger såklart aldrig "för tre minuter sen" eftersom det enligt dem inte är relevant att påpeka. Tyvärr sket det sig ju.

Efter det kör han lite standard cold reading, som dessutom inte går jättebra ("hälften stämmer" osv).
Citera
2011-03-28, 14:21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Skojare? De är ju scenmagiker, det är väl ingen av dem som hävdar att de har övernaturliga krafter? Fast visst är det kul att försöka lista ut hur de gör...
Citera
2011-03-28, 15:16
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Vad gör denna tråd här, finns det inget forum för trolleri?

Hur menar du nu?

Öppet linne.
Citera
2011-03-28, 15:18
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Hur menar du nu?

Öppet linne.

Det kanske är hans sätt att säga att hela skiten rör sig om trolleri, inte paranormala fenomen.

Öppen finne.
Citera
2011-03-28, 15:29
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det kanske är hans sätt att säga att hela skiten rör sig om trolleri, inte paranormala fenomen.

Öppen finne.

Men det är ju samma sak.

Öppet minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in