• 1
  • 2
2011-03-28, 12:42
Medlem
Tråknicks avatar
Ibland händer det att man slår in fel OCR-nummer och rättar till det men det händer väldigt ofta att man inte bryr sig om att kolla om det blev rätt eller inte utan litar på sin egen förmåga att slå in rätt, jag har dock aldrig - ta i trä- hittils fått någon påminnelse om att en räkning inte blivit betald pga att jag slagit in fel nummer. Kan företagen utifrån summa och delvis rätt OCR-nummer se att kunden betalat fastän det blivit fel?

Ibland säger dessutom banken till att OCR-numret är fel, hur vet dom det? OCR-nummer kan ju vara alltifrån väldigt få till en väldans massa siffror?

Finns det möjlighet att sätta in bokstäver i OCR-kombinationerna? Typ 1334BANAN istället för 133412341, jag tycker det hade gjort detta väldigt mycket enklare för oss betalande.

Detta är ju ett problem som kom iom internetbankens intågande, tidigare när man skickade iväg eller lämnade in räkningarna på bank så slappa man ju detta problem.
Citera
2011-03-28, 12:47
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Kan företagen utifrån summa och delvis rätt OCR-nummer se att kunden betalat fastän det blivit fel?
Ja de kan ofta matcha summan med fakturan, om de orkar. Fast om flera personer gör likadant blir det svårare.

Citat:
Ibland säger dessutom banken till att OCR-numret är fel, hur vet dom det? OCR-nummer kan ju vara alltifrån väldigt få till en väldans massa siffror?
Ett OCR-nummer har en eller två kontrollsiffror som måste stämma.

Citat:
Finns det möjlighet att sätta in bokstäver i OCR-kombinationerna? Typ 1334BANAN istället för 133412341, jag tycker det hade gjort detta väldigt mycket enklare för oss betalande.
OCR-nummer får endast innehålla siffror, men du kan ju sitta och klura ut någon bokstavskombination om du skriver in ett OCR-nummer ofta och gör det på en mobiltelefon...
Citera
2011-03-28, 13:36
Medlem
Finans.killens avatar
Är TS ensam om detta beteende eller är det utbrett?

Jag kollar mina OCR-nummer både en och två gånger innan jag klickar på "Betala".
Citera
2011-03-28, 13:54
Medlem
Tråknicks avatar
Varje dag måste det vara hundratals OCR-nummer som blir felinslagna, vissa är ju extremt långa och knepiga att dubbelkolla, speciellt många av samma siffra i följd tycker jag personligen är jobbigt. Men visst är det nog en överdrift att man inte kollar, det gör man nog alltid men man kan ju kontrollera det med olika noggrannhetsgrad.

Men eftersom man inte hör nåt om det från dom man betalar till eller i media trots denna stora förändring så antar jag att det är enkelt att ta itu med. Sen stämmer det ju att det borde vara enklare för företag som fakturerar olika summor och svårare för Radiotjänst exv. som har samma summa på de flesta fakturorna.
Citera
2011-03-28, 13:54
Medlem
drutgers avatar
Kollar aldrig om jag skrivit in OCR rätt. Banken berättar alltid om jag skrivit fel nuffra.
Citera
2011-03-28, 14:46
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ibland händer det att man slår in fel OCR-nummer och rättar till det men det händer väldigt ofta att man inte bryr sig om att kolla om det blev rätt eller inte utan litar på sin egen förmåga att slå in rätt, jag har dock aldrig - ta i trä- hittils fått någon påminnelse om att en räkning inte blivit betald pga att jag slagit in fel nummer. Kan företagen utifrån summa och delvis rätt OCR-nummer se att kunden betalat fastän det blivit fel?

Detta är ju ett problem som kom iom internetbankens intågande, tidigare när man skickade iväg eller lämnade in räkningarna på bank så slappa man ju detta problem.

Alla felaktiga OCR-nummer hamnar hos Myndigheten för Avvikande Siffror (MAS). En gång i månaden sorteras alla siffror och delas ut till olika statliga verk och myndigheter, för att kunna återanvändas.

OnT: Hur svårt är det att googla?
Citera
2011-03-28, 17:49
Medlem
hejaklacksledares avatar
Håller företagen inte någon historik? Om jag tex har betalat in 25 räkningar från mitt konto till ett företag med rätt OCR och sedan skickar in en ny räkning med fel OCR till samma företag, så ser dom väl att det kommer ifrån mitt konto?
Citera
2011-03-28, 18:06
Medlem
_Strebers avatar
I värsta fall blir fakturan "obetald", vilket hände mig nyligen efter att OCR-numret skrivits in fel. Jag fick en påminnelse som jag var nära att betala, men dubbelkollade och det visade sig att det blivit fel - om en nesligt från min sida. Saken kunde redas ut men det tog en halv eftermiddag, ett par telefonsamtal och ett mail i anspråk. Skriv rätt, spar tid och pengar!
Citera
2011-03-28, 18:08
Medlem
Draken22s avatar
Om man anger ett ogiltigt OCR nr på internetbanken så får man felmeddelande från banken att OCR nr är fel. Slår man däremot in ett felaktigt OCR som är giltigt går pengarna till mottagaren.
Där händer en av två saker.

1. OCR nr existerar i deras system och går därmed in på "fel" faktura. Du kan då alltså råka betala någon annans faktura.
2. OCR nr existerar inte i deras system och då kommer det på reject. DVS att dom får ett meddelande om att beloppet kommit in på deras konto men deras system hittar inte vart det hör hemma.

I och med att OCR nr går in med automatik (det är alltså inte en person som knappar in betalningarna) så ser dom heller inte vart pengarna kommer ifrån eller om det stämmer. Finns OCR nr och den fakturan är på 500 och din faktura är på 300 kr så delbetalas alltså fakturan med 300 kr.

Allt som i slutändan inte går att "matcha". Dvs. om en faktura fått för mycket betalat eller om det kommit reject bokförs på ett "slaskkonto". Detta konto går man igenom med jämna mellanrum för att försöka hitta avsändaren och betala tillbaka pengarna. Hittar man inte avsändaren ligger pengarna kvar på "slaskkontot" tills att någon hör av sig och efterlyser dom. När man betalar via bankkonto så anges inte bankkontonr för mottagaren av säkerhetsskäl, däremot brukar namn och adress anges, så då kan man få ett utbetalningskort som man då får lösa in på banken.

OCR nr används ofta av stora företag och dom brukar oftast inte ha den hanteringen att dom försöker matcha en oplacerad inbetalning till en faktura. Har man slarvat med siffrorna får man helt enkelt skylla sig själv. Mindre företag och dom som inte använder OCR nr brukar dock försöka matcha en inbetalning med felaktigt betalningsmeddelande genom att kolla avsändarens namn och belopp mot en faktura. Men det är inte alltid som den som betalar är fakturamottagare.
Citera
2011-03-28, 23:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Kollar aldrig om jag skrivit in OCR rätt. Banken berättar alltid om jag skrivit fel nuffra.

Det finns olika nivåer av OCR-nummer så förlita dig inte bara banken!

En hård referensnummerkontroll av OCR-nummer innebär att internetbanken avvisar betalningen direkt om det är fel OCR. Då får du ett felmeddelande. Detta är en tilläggstjänst som företaget aktivt måste ansluta sig till.
Citera
2011-03-29, 00:03
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det finns olika nivåer av OCR-nummer så förlita dig inte bara banken!

En hård referensnummerkontroll av OCR-nummer innebär att internetbanken avvisar betalningen direkt om det är fel OCR. Då får du ett felmeddelande. Detta är en tilläggstjänst som företaget aktivt måste ansluta sig till.

Undrar vad betalar företagen för denna tilläggstjänst? Ett script på 20 rader kod som kollar modulo 10... 1000 kr/månaden?
Citera
2011-03-29, 00:13
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerman
Undrar vad betalar företagen för denna tilläggstjänst? Ett script på 20 rader kod som kollar modulo 10... 1000 kr/månaden?

Den frågan har slagit mig många gånger! Priset sätts antagligen av respektive bank som tillhandahåller tjänsten. Dessutom finns det ju olika nivåer av kontroll för att göra det en aning mer komplicerat. Jag tror det finns fyra olika nivåer av kontroll där den enklaste varianten släpper igenom allt bara checksiffran är korrekt medan den hårdaste kontrollen kräver både rätt längd och rätt kontrollsiffra/siffror för att släppa igenom transaktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in