2011-03-28, 12:21
Medlem
Walkman1337s avatar
Ska flytta om cirka två månader och har börjat fundera på hur jag ska fylla de plugghål som finns runt om i lägenheten (nästan alla väggar är betong). Givetvis så vet jag att man bara kan skicka in lite spackel i hålet, vänta på att det sjunker ihop och stelar och därefter spackla en gång till. Känns dock lite småsegt.

Funderar lite över om man kan köpa en patronspruta och kanske en silikonpatron och bara måla över silikonet sen. Men det kanske inte är det bästa och enklaste sättet att göra det på.

Vad har ni för erfarenheter? Förslag på bästa sättet att göra detta på?
Citera
2011-03-28, 12:24
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Ska flytta om cirka två månader och har börjat fundera på hur jag ska fylla de plugghål som finns runt om i lägenheten (nästan alla väggar är betong). Givetvis så vet jag att man bara kan skicka in lite spackel i hålet, vänta på att det sjunker ihop och stelar och därefter spackla en gång till. Känns dock lite småsegt.

Funderar lite över om man kan köpa en patronspruta och kanske en silikonpatron och bara måla över silikonet sen. Men det kanske inte är det bästa och enklaste sättet att göra det på.

Vad har ni för erfarenheter? Förslag på bästa sättet att göra detta på?

Vaktmästarna där jag bodde gjorde så. alltså fyllde hålen med en silikonfog eler om det var nån slags målarfog av nåt slag. Sen gjorde dom inget mer.
Citera
2011-03-28, 12:27
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Vaktmästarna där jag bodde gjorde så. alltså fyllde hålen med en silikonfog eler om det var nån slags målarfog av nåt slag. Sen gjorde dom inget mer.

Okej. Finns ju såklart färgad fog, så då kan man ju anpassa den till väggen så behöver man inte göra så mycket mer sen...
Citera
2011-03-28, 14:27
Medlem
Du kan ju även göra en "propp" av t ex silikon för att sedan spackla över, slipa och måla. På så sätt så undviker du att spacklet sjunker in, så det blir en liten genväg.

Om du dränker hålen i vit målarfog (om nu väggen är vit förstås) så finns det möjlighet att fogen sjunker in även den och resultatet kan bli lite halvdant.

Igentligen så beror det ju på hur pass seriös du vill vara
Citera
2011-03-28, 14:48
Medlem
rosamannens avatar
Kör på spackel. Det blir klart bäst. Själv har jag använt silikonspackel med gott resultat. Men precis som du skriver så måste man lägga i minst två gånger och sen slipa det jämnt.

Vanligt silikon är inte snyggt att lägga i. Färgen sitter inte särskilt bra heller.
Citera
2011-03-28, 15:43
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirunaKlasse
Du kan ju även göra en "propp" av t ex silikon för att sedan spackla över, slipa och måla. På så sätt så undviker du att spacklet sjunker in, så det blir en liten genväg.

Om du dränker hålen i vit målarfog (om nu väggen är vit förstås) så finns det möjlighet att fogen sjunker in även den och resultatet kan bli lite halvdant.

Igentligen så beror det ju på hur pass seriös du vill vara

Ska flytta ut ur en hyresrätt, så det är egentligen bara att jag vill täcka upp det på ett så snyggt sätt som möjligt, utan att lägga ner alltför mycket tid på det. Så vad tycker du då är det bästa? Att helt enkelt spackla?

Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Kör på spackel. Det blir klart bäst. Själv har jag använt silikonspackel med gott resultat. Men precis som du skriver så måste man lägga i minst två gånger och sen slipa det jämnt.

Vanligt silikon är inte snyggt att lägga i. Färgen sitter inte särskilt bra heller.

Okej, vart kan man köpa sånt och vad kostar det? Antar att det visserligen finns i vilken välsorterad butik som helst visserligen. Vad brukar du använda för att lägga i spacklet i hålen?
Citera
2011-03-29, 09:42
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Okej, vart kan man köpa sånt och vad kostar det? Antar att det visserligen finns i vilken välsorterad butik som helst visserligen. Vad brukar du använda för att lägga i spacklet i hålen?

Jag har köpt på Bauhaus, men som du säger borde det finnas på fler ställen. För att lägga i använder jag en liten spackelspade från Clas Ohlson. Du behöver ju inte fylla hålen ända in i botten.
Citera
2011-03-29, 10:50
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Jag har köpt på Bauhaus, men som du säger borde det finnas på fler ställen. För att lägga i använder jag en liten spackelspade från Clas Ohlson. Du behöver ju inte fylla hålen ända in i botten.

Ja, det borde det ju självklart göra . Nä, dom behöver ju bara vara fyllda lite grann längst ut. Bara så att jag slipper en massa klagomål från hyresgästerna som kommer efter mig .
Citera
2011-03-29, 15:09
Medlem
Cykeltutas avatar
nej nej nej använd fan inte silikon! Det går inte att måla över då.

Latexfog kan du använda. Kostar 20 spänn för en tub på biltema eller byggmax. Dock inte slipbart så lägger du en hög utanför får du torka bort den medans den är färsk eller skära brot den sen.
Citera
2011-03-29, 21:51
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
nej nej nej använd fan inte silikon! Det går inte att måla över då.

Latexfog kan du använda. Kostar 20 spänn för en tub på biltema eller byggmax. Dock inte slipbart så lägger du en hög utanför får du torka bort den medans den är färsk eller skära brot den sen.

Okej, bra att veta . Blir nog att jag kör på vanligt spackel. Hålen är ju inte så stora, så det är ju inget jättejobb som ska göras. Sen så ska dom bara fyllas så att jag slipper få en jävla faktura på att det inte är gjort i efterhand..
Citera
2011-04-04, 15:03
Medlem
rosamannens avatar
Jag inser att jag måste bumpa den här tråden för nu sitter jag och kramar skämskudden.

Jag talade mig varm för "silikonspackel" tidigare i tråden. Igår fick jag anledning att använda det jag avsåg och insåg att det stod "latexspackel" på förpackningen. Det ska alltså vara latex, inte silikon. Och om man bara tänker efter en smula stämmer det ju alldeles förträffligt bra. Färg fäster på detta spackel. Det hade den inte gjort om spacklet innehållit silikon.

Ber om ursäkt för min vilseledande information.
Citera
2011-04-04, 15:20
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Jag inser att jag måste bumpa den här tråden för nu sitter jag och kramar skämskudden.

Jag talade mig varm för "silikonspackel" tidigare i tråden. Igår fick jag anledning att använda det jag avsåg och insåg att det stod "latexspackel" på förpackningen. Det ska alltså vara latex, inte silikon. Och om man bara tänker efter en smula stämmer det ju alldeles förträffligt bra. Färg fäster på detta spackel. Det hade den inte gjort om spacklet innehållit silikon.

Ber om ursäkt för min vilseledande information.

Ingen fara för min del .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in