Är den här tråden till för att du faktiskt vill veta vart flashbackare står i frågan eller är det t.ex. läxhjälp du är ute efter? Det finns en avdelning för det och du kan posta där så får du nog bättre hjälp.
För att svara på din fråga;
Det finns så många omständigheter och variabler att ta i beräkning när man diskuterar ett ämne som det här. Jag tycker i grund och botten att det är fel med djurtester eftersom de visat sig vara oerhört ineffektiva och behövs ofta göras om eftersom ett djurs fysiologi och vår fysiologi är helt olika. Samtidigt menar många på att "men det är ju bättre att djur får lida i plågor tills de dör än att en människa får en allergisk reaktion ju, så vi får en massa MEDUSIN!".
Tyvärr så fungerar det ju inte så. Som det ser ut nu så lider djur och dör i plågor efter att ha missköts under en längre tid utan att testerna som genomfördes på dem visar sig vara fördelaktiga för oss ö.h.t.
Först efter kanske tester på tio djur kan man få en hyfsat bild om hur läkemedlet eller produkten påverkar just den specifika arten, sen bestämmer de sig för att det kanske kan funka på människor också, men då testar de på tio djur till för att se om resultaten är konsekventa. Därefter testar de på lite andra djur för att se om det funkar på andra djur också, sen provar de på människor som är frivilliga bara för att upptäcka att skiten gick helt fel, tillbaks på ruta ett.
Förut har man testat läkemedel på djur för att sedan börja sälja till människor, som direkt haft ödesdigra konsekvenser eftersom det visade sig att läkemedlet hade en helt annan effekt på människor. Sen vet man också att det kostar mycket mer med djurtester i slutändan eftersom testerna är oexakta och måste göras i så stor skala.
Men samtidigt inser jag ju att man inte kan spänna fast människor och tvinga i dem en massa läkemedel. Jag tycker inte att någonting levande ska spännas fast och tvingas i läkemedel, för det behövs inte. Läkemedelsindustrin är äcklig tycker jag och det säger jag som själv äter läkemedel och har en sambo som också är beroende av ett läkemedel (inte beroende av substansen, utan livsberoende av effekten) men ändå anser jag att det hela är sjukt.
Jag har mängder med vettiga argument för djurtester också, men jag har fler och bättre argument emot djurtester. Till att börja med så är jag en rationell och godhjärtat människa, jag vill inte att någonting ska lida för min egna vinning. På samma sätt som jag tycker att jeans från Uganda är äckliga tycker jag att massproducerat kött, djurtestad medicin och kosmetika är äckligt.