2011-03-28, 11:19
Medlem
Tjena alla FB:are, jag undrar vad ni tycker om djuretik. r ni fr djurtester eller emot. Varfr isfall, finns det ngra vettiga fr och emot argument?
Citera
2011-03-28, 11:22
Medlem
Imoyess avatar
Gr dina lxor sjlv.
Citera
2011-03-28, 11:28
Medlem
GlassKattens avatar
Vi utnyttjar och skadar bde djur och vxter p en mngd olika stt fr att gagna oss sjlva. Jag kan inte se att medicinska djurfrsk skulle vara vrre n annat.

Vi borde kunna skippa de tester som kosmetikafretagen utfr dock.
Citera
2011-03-28, 11:33
Medlem
ceterus avatar
r den hr trden till fr att du faktiskt vill veta vart flashbackare str i frgan eller r det t.ex. lxhjlp du r ute efter? Det finns en avdelning fr det och du kan posta dr s fr du nog bttre hjlp.

Fr att svara p din frga;

Det finns s mnga omstndigheter och variabler att ta i berkning nr man diskuterar ett mne som det hr. Jag tycker i grund och botten att det r fel med djurtester eftersom de visat sig vara oerhrt ineffektiva och behvs ofta gras om eftersom ett djurs fysiologi och vr fysiologi r helt olika. Samtidigt menar mnga p att "men det r ju bttre att djur fr lida i plgor tills de dr n att en mnniska fr en allergisk reaktion ju, s vi fr en massa MEDUSIN!".

Tyvrr s fungerar det ju inte s. Som det ser ut nu s lider djur och dr i plgor efter att ha misskts under en lngre tid utan att testerna som genomfrdes p dem visar sig vara frdelaktiga fr oss .h.t.
Frst efter kanske tester p tio djur kan man f en hyfsat bild om hur lkemedlet eller produkten pverkar just den specifika arten, sen bestmmer de sig fr att det kanske kan funka p mnniskor ocks, men d testar de p tio djur till fr att se om resultaten r konsekventa. Drefter testar de p lite andra djur fr att se om det funkar p andra djur ocks, sen provar de p mnniskor som r frivilliga bara fr att upptcka att skiten gick helt fel, tillbaks p ruta ett.

Frut har man testat lkemedel p djur fr att sedan brja slja till mnniskor, som direkt haft desdigra konsekvenser eftersom det visade sig att lkemedlet hade en helt annan effekt p mnniskor. Sen vet man ocks att det kostar mycket mer med djurtester i slutndan eftersom testerna r oexakta och mste gras i s stor skala.

Men samtidigt inser jag ju att man inte kan spnna fast mnniskor och tvinga i dem en massa lkemedel. Jag tycker inte att ngonting levande ska spnnas fast och tvingas i lkemedel, fr det behvs inte. Lkemedelsindustrin r cklig tycker jag och det sger jag som sjlv ter lkemedel och har en sambo som ocks r beroende av ett lkemedel (inte beroende av substansen, utan livsberoende av effekten) men nd anser jag att det hela r sjukt.

Jag har mngder med vettiga argument fr djurtester ocks, men jag har fler och bttre argument emot djurtester. Till att brja med s r jag en rationell och godhjrtat mnniska, jag vill inte att ngonting ska lida fr min egna vinning. P samma stt som jag tycker att jeans frn Uganda r ckliga tycker jag att massproducerat ktt, djurtestad medicin och kosmetika r ckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in