r den hr trden till fr att du faktiskt vill veta vart flashbackare str i frgan eller r det t.ex. lxhjlp du r ute efter? Det finns en avdelning fr det och du kan posta dr s fr du nog bttre hjlp.
Fr att svara p din frga;
Det finns s mnga omstndigheter och variabler att ta i berkning nr man diskuterar ett mne som det hr. Jag tycker i grund och botten att det r fel med djurtester eftersom de visat sig vara oerhrt ineffektiva och behvs ofta gras om eftersom ett djurs fysiologi och vr fysiologi r helt olika. Samtidigt menar mnga p att "men det r ju bttre att djur fr lida i plgor tills de dr n att en mnniska fr en allergisk reaktion ju, s vi fr en massa MEDUSIN!".
Tyvrr s fungerar det ju inte s. Som det ser ut nu s lider djur och dr i plgor efter att ha misskts under en lngre tid utan att testerna som genomfrdes p dem visar sig vara frdelaktiga fr oss .h.t.
Frst efter kanske tester p tio djur kan man f en hyfsat bild om hur lkemedlet eller produkten pverkar just den specifika arten, sen bestmmer de sig fr att det kanske kan funka p mnniskor ocks, men d testar de p tio djur till fr att se om resultaten r konsekventa. Drefter testar de p lite andra djur fr att se om det funkar p andra djur ocks, sen provar de p mnniskor som r frivilliga bara fr att upptcka att skiten gick helt fel, tillbaks p ruta ett.
Frut har man testat lkemedel p djur fr att sedan brja slja till mnniskor, som direkt haft desdigra konsekvenser eftersom det visade sig att lkemedlet hade en helt annan effekt p mnniskor. Sen vet man ocks att det kostar mycket mer med djurtester i slutndan eftersom testerna r oexakta och mste gras i s stor skala.
Men samtidigt inser jag ju att man inte kan spnna fast mnniskor och tvinga i dem en massa lkemedel. Jag tycker inte att ngonting levande ska spnnas fast och tvingas i lkemedel, fr det behvs inte. Lkemedelsindustrin r cklig tycker jag och det sger jag som sjlv ter lkemedel och har en sambo som ocks r beroende av ett lkemedel (inte beroende av substansen, utan livsberoende av effekten) men nd anser jag att det hela r sjukt.
Jag har mngder med vettiga argument fr djurtester ocks, men jag har fler och bttre argument emot djurtester. Till att brja med s r jag en rationell och godhjrtat mnniska, jag vill inte att ngonting ska lida fr min egna vinning. P samma stt som jag tycker att jeans frn Uganda r ckliga tycker jag att massproducerat ktt, djurtestad medicin och kosmetika r ckligt.