2011-03-28, 09:58
Medlem
Har det senaste halvåret, märkt att jag kan börja knäcka nacken rätt så ofta under dagen.
I snitt är det väl ett knak per timme.
Ju mer tiden går, desto mer märker jag av att då jag väl knäcker nacken, så knakar det till mer o mer.
I början var det småknak, nu är det mer knak som kan skrämma personen bredvid mig..

Vad kan detta bero på?
Kan detta ha att göra med att man inte rör på sig? Tränar o så?..
Vore väldigt tacksam för svar.

Är snart 30 bast och tränar inte något speciellt, är inte direkt aktiv heller, men min hälsa i övrigt är det inge fel på.
Citera
2011-03-28, 10:02
Medlem
Ingenting du skall hålla på med!till slut "hjälper det inte",kolla vad som gör din nacke stel.
Stress,dålig ergonomi ger samma symtom.
Citera
2011-03-28, 10:06
Medlem
Jag har exakt samma problem. Det händer lite då och då att jag hittar nya ställen att börja knäcka.
I början så var det precis som dig att det knakade litegrann någon gång i veckan, nu knäcker jag nacken dagligen. Mitt senaste tillskott till knäckarlistan är handlederna, det låter sjukt högt och är skönt som fan, speciellt på morgonen då jag inte rört händerna på länge.
Citera
2011-03-28, 10:21
Medlem
Intressant fenomen detta.. Konstigt bara att det inte börjat tidigare då det är mååånga år sen man slutade röra på sig aktivt.
Dock sjukt störigt...
Citera
2011-03-28, 10:34
Medlem
Jag är också väldigt oaktiv, så att det har något med saken att göra är mycket stor.
Jag ångrar mig lite varje gång jag knäcker någonting, då jag vet och känner att det egentligen inte är en så jävla bra idé.

Den dagen jag får det svart på vitt att det är farligt så lägger jag av.
Citera
2011-03-28, 11:09
Medlem
sommarlovs avatar
Min nacke blev "knäckig" efter en vanlig förkylning.
Det har gått flera år, och fortfarande knäcker det minst en gång per dag.
Det tar tydligen tid att återhämta sig!
Citera
2011-03-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxzzz-99
Jag är också väldigt oaktiv, så att det har något med saken att göra är mycket stor.

Den dagen jag får det svart på vitt att det är farligt så lägger jag av.
Har inget med aktiv / oaktiv att göra då jag tränat regelbundet under större delen av mitt liv och ändå kunnat knaka diverse olika leder i kroppen. Även om jag inte tränat i samma intensitet nu så har knakandet inte blivit mer eller mindre.

Taget från ett träningsforum och de som vet vem Arne är vet att pågen har rätt bra kunskaper om kroppen.
Arne Persson
2002-04-09, 21:53
"Knaket" är inget farligt. Det tros vara ett vakumfenomen och/eller bubblor av nitrösa gaser som bildas av synovialvätskan (ledvätskan) som brister och och ger i från sig ett ljud. Enda faran med att exempelvis hålla på att knäcka med sina fingrar är att man riskerar att kraftigt sänka sin sociala status bland andra människor.
Citera
2011-03-28, 12:23
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Precis som att man arrangerat SM i luftgittar borde det finnas SM i knycknacke kan jag tycka..
(eftersom jag skullle vara överlägsen kan nästan passera ljudvallen ifall jag gått och hållt
på brosktillflödet)
Nej! dålig jämförelse med luftgittar förresten, vi knäckare får ju faktiskt "orgasmen" inifrån
oss själva till skillnad ifrån ett Prince gittarsolo, men det är lika onödigt att uppmärksamma iaff.

Klart att man varit rädd att man ska råka bryta nacken nångång, men jag är så erfaren nu att det borde ha hänt i "Harrisburg" vid det här laget om det sannolikt skulle kunna hända.

TS Du behöver inte oroa dig, däremot om du inte kan acceptera att du knycker automatiskt pga av gammal vana så ska du väll försöka jobba bort den vanan.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2011-03-28 kl. 12:25.
Citera
2021-12-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Precis som att man arrangerat SM i luftgittar borde det finnas SM i knycknacke kan jag tycka..
(eftersom jag skullle vara överlägsen kan nästan passera ljudvallen ifall jag gått och hållt
på brosktillflödet)
Nej! dålig jämförelse med luftgittar förresten, vi knäckare får ju faktiskt "orgasmen" inifrån
oss själva till skillnad ifrån ett Prince gittarsolo, men det är lika onödigt att uppmärksamma iaff.

Klart att man varit rädd att man ska råka bryta nacken nångång, men jag är så erfaren nu att det borde ha hänt i "Harrisburg" vid det här laget om det sannolikt skulle kunna hända.

TS Du behöver inte oroa dig, däremot om du inte kan acceptera att du knycker automatiskt pga av gammal vana så ska du väll försöka jobba bort den vanan.
Haha! Håller med dig, fan! Bumpade en ganska så ny tråd
Citera
2021-12-14, 23:43
är också beroende med att knäcka nacken . gör det dagligen minst en gång i timmen. känns som det är något jag ”måste” göra . är så tillfredsställande när det knakar till rejält.

säkert gjort det i minst 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in