2011-03-27, 23:46
Medlem
Hejsan!

Tänkte ta mig en tripp ner till Tyskland för att handla hem till mig själv och för en kommande släktträff i sommar.
Jag har aldrig åkt tidigare och läst en jävla massa om det. Jag vill inte stöta mig med tullen för jag lär nog vara skitnödig så det räcker även fast man inte gör något fel. Som man alltid är när man te.x blir stoppad av polisen fast man vet att inget fel har begåtts

Hur som helst så tänkte jag köpa
15 lådor öl
10 lådor cider
10 liter sprit
ca 20-30 liter vin

Jag tog för givet att cidern räknas som öl då det är ungefär samma alkohol halt men någon nämnde att cider räknas som vin, hur räknar dom i tullen?

Enligt tullen får man ta med sig följande, men vart räknas cidern in? det är väl typ 4.5 - 4.9% alkohol i cidern jag tänkt köpa.
Jag undrar också vad som räknas som vin och som starkvin. Vad räknas likör till? Som har typ 17-20% alkohol

10 liter sprit
20 liter starkvin
90 liter vin
110 liter öl

Jag har läst flera hundra inlägg om sprit resor till tyskland men aldrig sett svaret på min fråga.
Citera
2011-03-28, 00:21
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedboden
Hejsan!

Tänkte ta mig en tripp ner till Tyskland för att handla hem till mig själv och för en kommande släktträff i sommar.
Jag har aldrig åkt tidigare och läst en jävla massa om det. Jag vill inte stöta mig med tullen för jag lär nog vara skitnödig så det räcker även fast man inte gör något fel. Som man alltid är när man te.x blir stoppad av polisen fast man vet att inget fel har begåtts

Hur som helst så tänkte jag köpa
15 lådor öl
10 lådor cider
10 liter sprit
ca 20-30 liter vin

Jag tog för givet att cidern räknas som öl då det är ungefär samma alkohol halt men någon nämnde att cider räknas som vin, hur räknar dom i tullen?

Enligt tullen får man ta med sig följande, men vart räknas cidern in? det är väl typ 4.5 - 4.9% alkohol i cidern jag tänkt köpa.
Jag undrar också vad som räknas som vin och som starkvin. Vad räknas likör till? Som har typ 17-20% alkohol

10 liter sprit
20 liter starkvin
90 liter vin
110 liter öl

Jag har läst flera hundra inlägg om sprit resor till tyskland men aldrig sett svaret på min fråga.
Du får ta in hur mycket du vill så länge det är för privat bruk, finns ingen lag som säger att du inte får ta in mer än det du listat.
Det man ska passa sig för är överlast, inte billigt.
Citera
2011-03-28, 11:24
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Du får ta in hur mycket du vill så länge det är för privat bruk, finns ingen lag som säger att du inte får ta in mer än det du listat.
Det man ska passa sig för är överlast, inte billigt.
Det är i huvudsak korrekt. Du får ta in mer än riktlinjerna säger om det kan anses vara rimligt att det är för privat bruk. Så om du kommer med en lastbil full av varor så lär det bli taget i beslag. Om du däremot fyller 50 och kommer med en överfull minibuss så är det mer troligt att det är för privat bruk. Beslutet tas dock av tulltjänstemannen.

Se tullverkets hemsida för detaljerad information.

Citat:

Tullverket använder sig av följande definitioner:
Spritdryck: alkoholhalten överstiger 22 volymprocent
Starkvin: alkoholhalt överstiger 15, men inte 22 volymprocent
Vin: annat vin än starkvin, samt annan alkoholdryck som överstiger 3,5, men inte 15 volymprocent och som inte är starköl.
Starköl: öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent.

Likör är alltså starkvin eller spritdryck. Cider är vin.
Senast redigerad av Imperator 2011-03-28 kl. 11:28.
Citera
2011-03-28, 13:00
Medlem
Eftersom det hela är en bedömningsfråga om det är för personligt bruk är det ju självklart att det som spelar roll är alkoholhalten. Det borde ju rimligtvis vara så att man kan förbruka 4.5% cider åtminstone lika snabbt som 5.9% öl.
Citera
2011-03-28, 19:29
Medlem
Men om man följer detta

10 liter sprit,
20 liter starkvin
90 liter vin
110 liter öl

så lär man inte bli ifrågasatt av tullen när man passerar då detta anses som rimligt för personligt bruk, nu är det ju så att jag tar ju in dels till mig själv men dels till våran släktträff så det är nog ingen fara men man blir ändå skitnödig, iaf jag.
Citera
2011-03-28, 20:19
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Men om man följer detta

10 liter sprit,
20 liter starkvin
90 liter vin
110 liter öl

så lär man inte bli ifrågasatt av tullen när man passerar då detta anses som rimligt för personligt bruk, nu är det ju så att jag tar ju in dels till mig själv men dels till våran släktträff så det är nog ingen fara men man blir ändå skitnödig, iaf jag.
Det lär inte vara något problem. Vad man bör vara medveten om är att tullen huvudsakligen siktar in sig på ligor och organiserad brottslighet - i alla fall enligt vad en släkting till mig som arbetar på tullverket sade - snarare än medelsvensson. Visst kan man ha otur och åka fast i en gränskontroll, men det blir mer sällsynt. Ha en trevlig släktträff!
Citera
2011-03-28, 20:24
Medlem
har en liknande undran jag dricker inte vin så om jag skulle åka till tyskland och bunkra om vad som anses rimligt är cirka 14plattor öl och och 10 liter starksprit men 90!liter vin och 20liter starksprit borde jag ju kunna ta in säg 20 plattor öl och 15 liter starksprit öl som lapinkulta och sprit som rom bourbon vodka lite tequila lite olika starklikörer vad tror ni tullmannen skulle säga
Citera
2011-03-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plmms
har en liknande undran jag dricker inte vin så om jag skulle åka till tyskland och bunkra om vad som anses rimligt är cirka 14plattor öl och och 10 liter starksprit men 90!liter vin och 20liter starksprit borde jag ju kunna ta in säg 20 plattor öl och 15 liter starksprit öl som lapinkulta och sprit som rom bourbon vodka lite tequila lite olika starklikörer vad tror ni tullmannen skulle säga

De skulle söka igenom hela din bil med hundar eftersom de skulle tycka att det var nånting skumt med att fara till Tyskland för att bara hämta sådär lite dricka!
Citera
2011-03-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schruter
De skulle söka igenom hela din bil med hundar eftersom de skulle tycka att det var nånting skumt med att fara till Tyskland för att bara hämta sådär lite dricka!
jaha vad skulle du anse normalt om jag åker ensam då?
Citera
2011-03-28, 22:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plmms
jaha vad skulle du anse normalt om jag åker ensam då?
Ta hans inlägg med En nypa salt och se humorn i det han skrev istället för att ta det för seriöst.
Citera
2011-03-29, 21:29
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Det är i huvudsak korrekt. Du får ta in mer än riktlinjerna säger om det kan anses vara rimligt att det är för privat bruk. Så om du kommer med en lastbil full av varor så lär det bli taget i beslag. Om du däremot fyller 50 och kommer med en överfull minibuss så är det mer troligt att det är för privat bruk. Beslutet tas dock av tulltjänstemannen.

Se tullverkets hemsida för detaljerad information.

Tullverket använder sig av följande definitioner:
Spritdryck: alkoholhalten överstiger 22 volymprocent
Starkvin: alkoholhalt överstiger 15, men inte 22 volymprocent
Vin: annat vin än starkvin, samt annan alkoholdryck som överstiger 3,5, men inte 15 volymprocent och som inte är starköl.
Starköl: öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent.

Likör är alltså starkvin eller spritdryck. Cider är vin.
Det är ju precis vad jag säger, man får ta in hur mycket som helst för privat bruk.
Kommer du med en 24m långtradare full med vodka och du kan bevisa att det är för privat bruk så släpper tullen igenom dig.

Men visst kan du inte bevisa något så lär du ju få problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in