2011-03-27, 21:20
Medlem
Hej!

Jag har Windows 7 och undrar hur mapparna AppData och PragramData är uppbyggda och hur de fungerar.
Jag vet att inställningar hos program lagras i AppData men mappen "AppData" har 3 undermappar, Local, LocalLow och Roaming.

Jag vill av ren nyfikenhet veta vad varje mapp har för funktion och vad som lagras i dessa.
Dessutom vill jag veta vad mappen "PragramData" har för funktion.
Installerade program lagrar information i båda mapparna, men vad för information? Vad är skillnaden?

Släng ut så mycket information som ni har! Tack!

// Christoffer
Citera
2011-03-27, 21:49
Medlem
Celenos avatar
Roaming är data som skall vara med i en roaming profile, dvs om din dator är med i ett AD där roaming profiles är aktiverat så kommer denna mappen att kopieras centralt vid utloggning och kopieras till datorn vid inloggning, så att inställningarna hänger med var du än loggar in.

Local är data som inte skall roamas. Vore olyckligt om Google Earth lade 25 gig kartbilder i Roaming, något som också skedde i en tidig version. Långa inloggningstider blir det då...

LocalLow är samma som Local fast lagrade av program som körs i en lägre säkerhetsklass och inte skall få normal tillgång till systemet, tex Internet Explorer. Har med UAC att göra (Något förenklat förklarat).
Citera
2011-03-27, 21:53
Medlem
Celenos avatar
Glömde mappen "ProgramData". Det är programdata som skall lagras för samtliga användare och inte för enskilda i respektive användarkatalog.

I XP låg den under profilen C:\Documents and Settings\All Users\Lokala Inställningar.
Citera
2011-03-27, 22:56
Medlem
Jag förstår inte riktigt alltså. Vad är ett "AD"? Kopieras samma information mellan alla användarprofiler i Windows i Roaming eller?

Isåfall, varför finns ProgramData som lagrar data för alla användare?

Förklara lite mer ingående tack...
Citera
2011-03-27, 23:26
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrismalla
Jag förstår inte riktigt alltså. Vad är ett "AD"? Kopieras samma information mellan alla användarprofiler i Windows i Roaming eller?

Isåfall, varför finns ProgramData som lagrar data för alla användare?

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Directory
Citera
2011-03-27, 23:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Central administration av användare och datorer. Tänk företag och skolor.

Citat:

Användarens roamade inställningar följer med när h*n loggar in på olika datorer genom att de kopieras till en central server när användaren loggar in och loggar ut.

Windows har olika mappar för det som ska kopieras och det som inte ska kopieras. Sånt som skrivbordsbakgrund och favoritbokmärken kan ju vara trevligt att få med, medan temporära internetfiler och programs temp-filer är helt meningslösa och bara tar tid och plats att kopiera fram och tillbaks. Därav olika mappar Roaming och Local.

Inställningar som gäller för samtliga användare (Programdata) roamas aldrig såklart. Vill administratörerna få ut centrala inställningar så gör man på annat sätt, man sätter Group Policies eller trycker ut msi-paket, tex.
Citera
2011-03-28, 19:24
Medlem
Hmm, få se om jag förstår... Mappen "Roaming" kopieras endast mellan olika DATORER via en central server? Men om man vill ha inställningar från program synkade mellan olika datorer på jobbet borde man ju kunna välja i programmet vart inställningar skall sparas. Eller rättare sagt OM de skall sparas i Roaming. Kan man det? För vissa program sparar inställningar i bara Roaming, och andra i både Roaming och Local.

Jag antar att alla program sparar inställningar och data i Local, som bara är till för en viss användare på en viss dator? Har jag rätt?

// Christoffer
Citera
2011-03-28, 23:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hmm, få se om jag förstår... Mappen "Roaming" kopieras endast mellan olika DATORER via en central server?

Japp. Och den kopieras endast om Roaming är aktiverat, annars ligger den alltid lokalt och kopieras ingenstans och fungerar då precis som Local. Roaming Profiles har ganska dåligt rykte och det är sällan aktiverat. Har enbart stött på det på ett fåtal skolor där it-folket haft god kontroll på miljön.

Citat:
Eller rättare sagt OM de skall sparas i Roaming. Kan man det? För vissa program sparar inställningar i bara Roaming, och andra i både Roaming och Local.

Microsoft har riktlinjer för det där men dels ändras de i bland och dels är mjukvaruföretag mer eller mindre dåliga på att följa dem. Men visst, lägger du filer i Roaming så kommer de att kopieras mellan datorer.

Citat:
Jag antar att alla program sparar inställningar och data i Local, som bara är till för en viss användare på en viss dator? Har jag rätt?

Ja. Det är en avvägning programmerarna får göra och ofta är det inte lätt, enklast är att spara allt i Local och skita i Roaming. Vad händer tex om du roamar en inställningsfil till en dator där du har en äldre version av programmet installerat eller datorn har en helt annan hårdvara än vad inställningarna säger? Detta är bara några av alla problem som kan uppstå och därför är det som sagt sällan som det används.
Citera
2011-03-29, 16:25
Medlem
Ahaa, men nu har jag koll på vad alla mappar är till för! Jättesnällt att du tog din tid och förklarade det för mig Celeno, även om jag kanske är seglärd!

Och om vi ska störa varandra lite till... I ProgramData sparas bara, eller oftast bara standardinställningar och "standard material" som templates osv. från program som är installerade på datorn?
Citera
2011-04-03, 15:58
Medlem
Kom och tänka på en sak till. När det gäller inställningar i operativsystemet som om välkommsskärmen ska visas, hur många objekt som ska finnas i startmenyn, om filnamnstillägg ska visas eller inte och liknande inställningar.

Sparas dessa i "Local" eller på något annat ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in