Citat:
Ursprungligen postat av chrismalla
Hmm, få se om jag förstår... Mappen "Roaming" kopieras endast mellan olika DATORER via en central server?
Japp. Och den kopieras endast om Roaming är aktiverat, annars ligger den alltid lokalt och kopieras ingenstans och fungerar då precis som Local. Roaming Profiles har ganska dåligt rykte och det är sällan aktiverat. Har enbart stött på det på ett fåtal skolor där it-folket haft god kontroll på miljön.
Citat:
Eller rättare sagt OM de skall sparas i Roaming. Kan man det? För vissa program sparar inställningar i bara Roaming, och andra i både Roaming och Local.
Microsoft har riktlinjer för det där men dels ändras de i bland och dels är mjukvaruföretag mer eller mindre dåliga på att följa dem. Men visst, lägger du filer i Roaming så kommer de att kopieras mellan datorer.
Citat:
Jag antar att alla program sparar inställningar och data i Local, som bara är till för en viss användare på en viss dator? Har jag rätt?
Ja. Det är en avvägning programmerarna får göra och ofta är det inte lätt, enklast är att spara allt i Local och skita i Roaming. Vad händer tex om du roamar en inställningsfil till en dator där du har en äldre version av programmet installerat eller datorn har en helt annan hårdvara än vad inställningarna säger? Detta är bara några av alla problem som kan uppstå och därför är det som sagt sällan som det används.