2011-03-27, 20:01
Medlem
Hej,

Jag har ett litet problem; när jag skapar en bild i Photoshop som inkluderar text tenderar texten att bli något oskarp, detta trots att jag väljer "12", dvs högsta möjliga bildkvalitet.

Hur gör jag får att få texten knivskarp?

Oerhört tacksam för hjälp!
Citera
2011-03-27, 20:07
Medlem
jayjayjohanssons avatar
Jag är väl inte direkt något grafikt geni men du borde inte göra text i Photoshop, använd Illustrator för det.
Citera
2011-03-27, 20:08
Bannlyst
Om du har texten i ett eget lager, vilket jag antar att du har, så gå in på "filter". Sedan väljer du "mer skärpa", och då kommer det upp en ruta som frågar om du vill rastrera texten. Då klickar du på ok (efter detta kan du dock inte ändra texten), och sedan kan du öka skärpan Hoppas det hjälpte!
Citera
2011-03-27, 20:20
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayjayjohansson
Jag är väl inte direkt något grafikt geni men du borde inte göra text i Photoshop, använd Illustrator för det.

Nja, detta är lite si-och-så faktiskt. Personligen så håller jag illustrators vektorhantering tusen mil över photoshops, men rent skarphetsmässigt så är det inga större skillnader vid sparning till t.ex. Jpg/Png24.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadOrchid
Om du har texten i ett eget lager, vilket jag antar att du har, så gå in på "filter". Sedan väljer du "mer skärpa", och då kommer det upp en ruta som frågar om du vill rastrera texten. Då klickar du på ok (efter detta kan du dock inte ändra texten), och sedan kan du öka skärpan Hoppas det hjälpte!

Ifall man rastrerar text blir den snarare mer oskarp. Det bästa är att kolla över inställningar, visningsprestanda och dylikt.

Ts, skulle du kunna visa en bild så jag förstår mer hur du menar?
Citera
2011-03-27, 20:24
Medlem
RandomAccs avatar
Om ts menar att texten blir "hackig" så går det att lösa med "ramlinje"
Citera
2011-03-28, 08:25
Medlem
LitenLitenApas avatar
Du har förmodligen för låg upplösning på bilden...?

//LLA
Citera
2011-03-28, 10:48
Medlem
Vad har du för AA? lägg gärna upp en bild här så att vi själva ser hur det blir så slipper du 5 personer som alla säger olika saker.
Citera
2012-12-19, 11:39
Medlem
Hej!
Jag undrar om någon skulle vilja tipsa om vad man kan göra för att få bättre skärpa på texten på bilder som man lägger ut på nätet. Jag använder Photoshop CS5. Det blev lite bättre skärpa när jag höjde upplösningen till 300 pixlar/tum men inte tillräckligt tycker jag. Dessutom finns det en blå kant runtom texten. Gäller texten "Julklappstips! Vi har både mjuka och hårda klappar...".

www.sittomys.nu
Citera
2012-12-19, 19:54
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMoneypenny
Hej!
Jag undrar om någon skulle vilja tipsa om vad man kan göra för att få bättre skärpa på texten på bilder som man lägger ut på nätet. Jag använder Photoshop CS5. Det blev lite bättre skärpa när jag höjde upplösningen till 300 pixlar/tum men inte tillräckligt tycker jag. Dessutom finns det en blå kant runtom texten. Gäller texten "Julklappstips! Vi har både mjuka och hårda klappar...".

www.sittomys.nu

Om det är headerbilden du pratar om så är det för hård JPEG-komprimering på den.

Jag tror du tjänar på att använda GIF-formatet för din headerbild istället. Välj lagom många färger bara så får du både skarp text och relativt liten filstorlek.
Citera
2013-01-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Om det är headerbilden du pratar om så är det för hård JPEG-komprimering på den.

Jag tror du tjänar på att använda GIF-formatet för din headerbild istället. Välj lagom många färger bara så får du både skarp text och relativt liten filstorlek.

Jag tackar allra ödmjukast för svaret! Det blev så BRA TACK!!
Citera
2013-01-16, 07:13
Medlem
Vad är ditt ändamål med bilden?
Vanligtvis skulle jag göra följande:

1. Arbeta i Photoshop spara bilden i .tif format om det är en fotografisk bild eller .eps om det är en illustration.

2. Öppna Indesign och puzzla ihop ditt innehåll. Gör en tryckanpassad pdf-fil.

Notera att detta är hur jag gör inför en kommande trycksak som ska tryckas med bästa möjliga resultat på ett tryckeri eller på min egna bläckstråle skrivare.

-------------------------
Det är precis som föregående talare säger. Bilden har komprimerats för hårt och kräver därför en annan form av lösning.

@MissMoneypenny
Det spelar ingen roll vilken upplösning du har på bilden. Välj gärna det lägsta(72ppi) då detta är ett standard mått för bilder på webben. Du sparar även minne!
Citera
2013-01-16, 08:39
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMoneypenny
Jag tackar allra ödmjukast för svaret! Det blev så BRA TACK!!

Trevligt att kunna hjälpa till. I fortsättningen så rekommenderar jag att du använder "spara för webb..." ("save for web..." i engelska versionen) och testar i fliken med fyra förhandsvisningar.
Då kan du testa och jämföra olika bildformat och komrimeringsgrader tills du hittar något som ser bra ut, men samtidigt ger små filer.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisTheRed
Vad är ditt ändamål med bilden?
Vanligtvis skulle jag göra följande:

1. Arbeta i Photoshop spara bilden i .tif format om det är en fotografisk bild eller .eps om det är en illustration.

2. Öppna Indesign och puzzla ihop ditt innehåll. Gör en tryckanpassad pdf-fil.

Notera att detta är hur jag gör inför en kommande trycksak som ska tryckas med bästa möjliga resultat på ett tryckeri eller på min egna bläckstråle skrivare.

-------------------------
Det är precis som föregående talare säger. Bilden har komprimerats för hårt och kräver därför en annan form av lösning.

@MissMoneypenny
Det spelar ingen roll vilken upplösning du har på bilden. Välj gärna det lägsta(72ppi) då detta är ett standard mått för bilder på webben. Du sparar även minne!

Först säger du åt honom att upplösningen inte spelar någon roll, och i nästa andetag rekommenderar du 72ppi för att "spara minne".
Du har rätt i det du säger först. Upplösningen spelar ingen roll. Du kan stryka resten av din text.

72ppi är inte någon standard. Det har blivit någon sorts konstig regel att folk sparar i 72ppi för att de har hört att det "skall vara så på webben", men så är det inte.

PPI-talet är HELT ointressant på webben. Din bild kan lika gärna vara 1200ppi, bilden blir inte större för det, så länge den har lika många pixlar i bredd och höjd.

Bilden får inte heller en annan storlek för att du har ett annat ppi-tal. Den tar upp precis så många pixlar i bredd och höjd som finns i bilden.

Visst, du kan ändra bredden och höjden på bilden med hjälp av HTML/CSS, och då ändras faktiskt ppi-talet på skärmen, men vilket ppi-tal bilden har innan dess beror på vilken skärm den visas på.

Skärmar har allt från 90ppi upp till runt 300ppi idag. Begreppet 72ppi är en kvarleva från den första grafiska skärmen (Macintosh från 1986), och ingen skärm har haft den upplösningen på länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in