Citat:
Ursprungligen postat av MissMoneypenny
Jag tackar allra ödmjukast för svaret! Det blev så BRA

TACK!!
Trevligt att kunna hjälpa till. I fortsättningen så rekommenderar jag att du använder "spara för webb..." ("save for web..." i engelska versionen) och testar i fliken med fyra förhandsvisningar.
Då kan du testa och jämföra olika bildformat och komrimeringsgrader tills du hittar något som ser bra ut, men samtidigt ger små filer.
Citat:
Ursprungligen postat av DennisTheRed
Vad är ditt ändamål med bilden?
Vanligtvis skulle jag göra följande:
1. Arbeta i Photoshop spara bilden i .tif format om det är en fotografisk bild eller .eps om det är en illustration.
2. Öppna Indesign och puzzla ihop ditt innehåll. Gör en tryckanpassad pdf-fil.
Notera att detta är hur jag gör inför en kommande trycksak som ska tryckas med bästa möjliga resultat på ett tryckeri eller på min egna bläckstråle skrivare.
-------------------------
Det är precis som föregående talare säger. Bilden har komprimerats för hårt och kräver därför en annan form av lösning.
@MissMoneypenny
Det spelar ingen roll vilken upplösning du har på bilden. Välj gärna det lägsta(72ppi) då detta är ett standard mått för bilder på webben. Du sparar även minne!
Först säger du åt honom att upplösningen inte spelar någon roll, och i nästa andetag rekommenderar du 72ppi för att "spara minne".
Du har rätt i det du säger först. Upplösningen spelar ingen roll. Du kan stryka resten av din text.
72ppi är inte någon standard. Det har blivit någon sorts konstig regel att folk sparar i 72ppi för att de har hört att det "skall vara så på webben", men så är det inte.
PPI-talet är HELT ointressant på webben. Din bild kan lika gärna vara 1200ppi, bilden blir inte större för det, så länge den har lika många pixlar i bredd och höjd.
Bilden får inte heller en annan storlek för att du har ett annat ppi-tal. Den tar upp precis så många pixlar i bredd och höjd som finns i bilden.
Visst, du kan ändra bredden och höjden på bilden med hjälp av HTML/CSS, och då ändras faktiskt ppi-talet på skärmen, men vilket ppi-tal bilden har innan dess beror på vilken skärm den visas på.
Skärmar har allt från 90ppi upp till runt 300ppi idag. Begreppet 72ppi är en kvarleva från den första grafiska skärmen (Macintosh från 1986), och ingen skärm har haft den upplösningen på länge.