• 3
  • 4
2011-07-31, 23:01
Medlem
12 mnaders sparrntekonto p Fundiorspar. 6.25% rnta. 12 Mnaders uppsgningstid.
Max 50 000kr kan du ha dr enligt nn dum lag verkar det som :/
Vet inte hur det r med insttningsgaranti och grejer. Men rntan r fin.
Citera
2011-08-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop

Ingen insttningsgaranti..
Citera
2011-08-02, 20:45
Medlem
[quote=Ammer]Tack fr seris respons!

Jag har likt nmnt i de senaste inlggen gtt ver till en tidshorisont motsvarande 10-20r, dvs lngsiktigt sparande, drav tror jag inte att ett bankkonto r att fredra i mitt fall d jag troligtvis hamnar +/- 0 med avseende p inflation etc. Sparkapitalet r likt tidigare nmnt nu uppe i 80k varav ca 50-60k kommer jag att investera i aktiebolag. Jag r mycket inne p att investera en stor del av kapitalet i HM:s B aktie likt nmnt ovan, fler tankar kring detta? r generellt sett frmst intresserad av svenska storbolag som har en "sakta men sker uppgng p ett par procent om ret". Vad r att rekommendera?

Ngon nmnde speciella frmner med tanke p att jag r studerande, vilka av dessa r bra att knna till och ta del av fr att snka kostnader likt courtage? Skall jag g genom Avanza/Nordnet?

Fler tankar/sikter?

Jag skulle om jag var du, investera en del av ditt kapital nu, kanske hlften, lga kurser just nu, ven om jag tror det kommer sjunka mer till hsten.

Om du inte vill lgga ner alltfr mycket tid, s kper du investmentbolag, Industrivrden, Ratos, Lundbergs, Kinevik, resund, Investor tex, p s stt fr du en mycket bra spridning eftersom ditt belopp inte var allt fr hgt.

Lgg grna till HM.
Citera
2011-08-02, 21:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop

Man mste allts teckna inlning och sga upp den samma dag?
Citera
2011-08-02, 22:34
Medlem
Jag kommer att avvakta med mina placeringar ett tag till d brsen ser ut att backa ett tag till framver.. Ny lgkonjuktur??
Senast redigerad av Ammer 2011-08-02 kl. 22:36.
Citera
2011-08-04, 12:33
Medlem
Skall starta upp ett konto hos avanza, jag kommer att investera ca 50.000 nu frsta gngen och sedan ca 10.000 per r kommande 1-2 ren d jag studerar.

Vilket typ av konto br jag vlja? Mini/Bas/etc.???

Motivera grna eventuellt svar!
Citera
2011-08-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ammer
Skall starta upp ett konto hos avanza, jag kommer att investera ca 50.000 nu frsta gngen och sedan ca 10.000 per r kommande 1-2 ren d jag studerar.

Vilket typ av konto br jag vlja? Mini/Bas/etc.???

Motivera grna eventuellt svar!

Det r enkelt att rkna ut. Hur stora poster kommer du att kpa? Sen r det bara att se om minimicourtaget lnar sig fr mini jmfrt med bas. Sm poster = mini.
Citera
2011-08-04, 22:19
Medlem
Kommer att kpa HM/Atlas copco uppdelat ca 60/40 fr 50k..
Citera
2011-09-05, 12:51
Medlem
Slumpmessigs avatar
Min situation r identisk med trdskaparens. Men jag r lite mer inne p att kpa guld. Det ska ju vara vldigt inne just nu som en trygg placering. Har dock inte ngon som helst aning om hur sdana ting gr till rent praktiskt. Med tanke p att guld kostar s jkla mycket nu, betyder det att toppen fr prisutvecklingen kommer att vara ndd inom en snar framtid (=frlustaffr)? Kommer det att bli svrare att slja guld n det r idag, sg om ett r? Det sgs att guld gr t som bara den just nu.

Nu kanske jag stller fr mnga frgor som ingen kan veta svaret p, d det gller framtiden, men ni vet i alla fall mer n mig, det r jag sker p :P
Citera
2011-09-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skulleintetrodet
40k r ingenting, s mitt tips till dig r att lgga in dina pengar ett hg rnte konto med statlig ins garanti.

Du ska allts inte kpa aktier/ fonder eller ngot annat om du ska ha dom om 2r. Eftersom du ville ha ett skert stt r detta det bsta.

Men kom ihg att du har s lite att det knappt r lnt att ens bry sig.
Jag tycker nog det r ganska skert att investera dessa 40k i aktier i stora svenska bolag som r pvg ner till rslgsta nu. Speciellt d vi r pvg ner mot en doubledipp s knns det nstan mest lnsamt och relativt skert att gra det och slja om just 2-3 r nr de peakar...
Citera
2012-03-23, 23:40
Medlem
Rektangels avatar
Varfr inte en fond som placerar i fretagsobligationer emitterade av stabila nordiska bolag?
Dessa fonder stiger i rstakt runt 5-6 % beroende p rntelget.

Bra ven fr att placera kortsiktigt kapital d de i regel stiger dag fr dag...ven om de kan hnda att de backar ngot nn dag.
Mina favoriter...

Carnegie Corporate Bond och SEB Corporate Bond... I vrigt kanske HM som har en bra direktavkastning och vill mana vara djrv s Novo Nordisk som r min lngsiktiga favorit.

Du br dock ppna ett konto hos en ntmklare fr att kunna gra detta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in