2011-07-27, 21:20
Medlem
Sparkapitalet r om en mnad uppe i 80k. Jag r oerhrt sugen p att lgga ca 50k p HM:s B aktie och sedan skjuta in mer pengar allt eftersom (r endast 20r gammal). Tanken r d att jag genom denna investering skall pbrja mitt lngsiktiga sparande (20-30r).

Vad tror ni om detta?
Senast redigerad av Ammer 2011-07-27 kl. 21:30.
Citera
2011-07-28, 00:17
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammer
Sparkapitalet r om en mnad uppe i 80k. Jag r oerhrt sugen p att lgga ca 50k p HM:s B aktie och sedan skjuta in mer pengar allt eftersom (r endast 20r gammal). Tanken r d att jag genom denna investering skall pbrja mitt lngsiktiga sparande (20-30r).

Vad tror ni om detta?

Det lter bra. Frsk att inte lgga in alla pengar samtidigt utan investera i omgngar, d riskerar du inte att trffa en topp.
Citera
2011-07-28, 14:53
Medlem
Citat:

Vad tror ni om detta?

Vlj flera olika aktier fr att sprida riskerna!
Citera
2011-07-28, 21:10
Medlem
Vilken ntmklare r att rekommendera i mitt fall?
Citera
2011-07-28, 21:17
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Vilken ntmklare r att rekommendera i mitt fall?

Avanza eller Nordnet.
Citera
2011-07-29, 02:52
Medlem
Citat:
Jag pluggar fr tillfllet (tar inga ln) och har 40k p ett sparkonto. Nu vill jag investera dessa pengar p ett skert stt hur br jag g tillvga? Aktier/fonder/obligationer etc. mlet r att f pengarna att vxa med ngon procent per r de kommande 2 ren..

40k r ingenting, s mitt tips till dig r att lgga in dina pengar ett hg rnte konto med statlig ins garanti.

Du ska allts inte kpa aktier/ fonder eller ngot annat om du ska ha dom om 2r. Eftersom du ville ha ett skert stt r detta det bsta.

Men kom ihg att du har s lite att det knappt r lnt att ens bry sig.
Citera
2011-07-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skulleintetrodet
40k r ingenting, s mitt tips till dig r att lgga in dina pengar ett hg rnte konto med statlig ins garanti.

Du ska allts inte kpa aktier/ fonder eller ngot annat om du ska ha dom om 2r. Eftersom du ville ha ett skert stt r detta det bsta.

Men kom ihg att du har s lite att det knappt r lnt att ens bry sig.

Med en sparhorizont p 2 r r jag bjd att hlla med. Du pratar dock om 20 - 30 r p ett stlle. r pengarna verkligen starten p ditt lngsiktiga sparande (och d pratar vi 10+ r) s skulle jag efter att ha satt av till en tillrckligt stor budget. 3x8k r vl lmpligt som student ppna ett Avanza Mini konto eftersom courtaget kommer att ha en stor inverkan s hr i brjan. Nr kapitalet vxer kan du alltid flytta ver innehavet till en Bas dep.

Att frska trffa in toppar / dalar r svrt till och med fr proffsen. De vger ofta upp det genom att vara aktiva med sina placeringar och kpa.

0. Bestll lite litteratur, S hr kan alla svenskar bli miljonrer innehller bra basinformation. Ett medlemskap i unga aktiespararna vore kanske inte s dumt.
1. Stt in din buffert p t.ex. Hoist Spar, d fr du ver 3% i rnta
2. Ls p och brja kpa p dig aktieposter ngot lmpligt bolag. Ett standard tips brukar vara investmentbolag, d fr man riskspridning och professionell frvaltning (och ibland rabatt p de ingende innehaven). Enskilda storbolag r inte fel det heller, HM har nmnts i trden. Tror du p en gynnsam utveckling fr dem kan du satsa p dem, men riskspridning r A och O nr det gller placeringar.
3. Ha tlamod
4. Det fina med placeringar r att den procentuella avkastningen r samma oavsett om du stter in 5000 kr eller 50000 (bortrknat courtage). Drfr r det vldigt bra att lra sig med ett litet kapital frn brjan. Visst kommer man att grma sig nr man gr en lyckad placering att man inte gick in med mer, men det omvnda kommer med stor sannolikhet att intrffa det med.

Men som sagt har du inte rd att frlora kapitalet (eller vill anvnda dem) s ska du inte satsa dem p aktier/aktiefonder/certfikat/etc d r det ett hgrntekonto som gller.

Lycka till!
Citera
2011-07-29, 11:03
Medlem
Tack fr seris respons!

Jag har likt nmnt i de senaste inlggen gtt ver till en tidshorisont motsvarande 10-20r, dvs lngsiktigt sparande, drav tror jag inte att ett bankkonto r att fredra i mitt fall d jag troligtvis hamnar +/- 0 med avseende p inflation etc. Sparkapitalet r likt tidigare nmnt nu uppe i 80k varav ca 50-60k kommer jag att investera i aktiebolag. Jag r mycket inne p att investera en stor del av kapitalet i HM:s B aktie likt nmnt ovan, fler tankar kring detta? r generellt sett frmst intresserad av svenska storbolag som har en "sakta men sker uppgng p ett par procent om ret". Vad r att rekommendera?

Ngon nmnde speciella frmner med tanke p att jag r studerande, vilka av dessa r bra att knna till och ta del av fr att snka kostnader likt courtage? Skall jag g genom Avanza/Nordnet?

Fler tankar/sikter?

Tack!
Citera
2011-07-29, 17:38
Medlem
Citat:
Tack fr seris respons!

Jag har likt nmnt i de senaste inlggen gtt ver till en tidshorisont motsvarande 10-20r, dvs lngsiktigt sparande, drav tror jag inte att ett bankkonto r att fredra i mitt fall d jag troligtvis hamnar +/- 0 med avseende p inflation etc. Sparkapitalet r likt tidigare nmnt nu uppe i 80k varav ca 50-60k kommer jag att investera i aktiebolag. Jag r mycket inne p att investera en stor del av kapitalet i HM:s B aktie likt nmnt ovan, fler tankar kring detta? r generellt sett frmst intresserad av svenska storbolag som har en "sakta men sker uppgng p ett par procent om ret". Vad r att rekommendera?

Ngon nmnde speciella frmner med tanke p att jag r studerande, vilka av dessa r bra att knna till och ta del av fr att snka kostnader likt courtage? Skall jag g genom Avanza/Nordnet?

Fler tankar/sikter?

Tack!

Du fr speciella frmner genom aktiespararna om du gr med som ung. Ls mer p deras hemsida.
Citera
2011-07-30, 16:27
Medlem
Tips p svenska storfretag inom verkstadsindustrin som r relativt stabila?
Citera
2011-07-31, 18:01
Medlem
Citat:
Tips p svenska storfretag inom verkstadsindustrin som r relativt stabila?

Jag tycker Atlas Copco r ett spnnande fretag. Med tanke p att de r vldigt involverade i stora gruvprojekt och det r ganska stor efterfrgan p metaller (speciellt s kallade sllsynta jordartsmetaller) s borde deras framtidsutsikt vara ganska god.
Citera
2011-07-31, 18:28
Medlem
Jag delar exakt samma sikt som du, Atlas kommer att bli en del av min portflj, frgan r om man skall kra p A eller B?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in