2004-07-31, 01:52
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Det handlar inte om pengarna utan principen. Affärer ska inte ta mer betalt än vad en vara kostar.

Helt rätt! Visst är det irriterande att stå och vänta i kassan men å andra sidan är det minst lika irriterande att lata affärsinnehavare inte orkar programmera sina datorer så man får betala rätt pris. Skickar man ut ett annonsblad med lågpris på ngn vara i syfte att locka dit folk är det fanimej det priset man skall betala också. Gnäller ingen lär de sig aldrig.
Citera
2004-07-31, 03:58
Medlem
ssXs avatar
Har också jobbat i en kassa ett tag, å när jag gjorde det i sthlm så efter ett tag så bytte dom ut till sånnadär "spel automater" som ger dom pengarna i en liten skål efter man slagit in summan å så...

fy fan vilket helvete man fick om det nu hade blivit fel
Citera
2004-07-31, 13:12
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tycker det är mer irriterande när företrädesvid yngre människor handlat en läsk för 13.50 och skall betala med kort!

Ja det är väl inte så jäkla konstigt. Har du inte sett alla lappar som sitter uppklistrat på butiksförren och i kassorna? Minska rånrisken - betala med kort. Unga snappar upp sånt lättare och använder således kortet även till mindre summor.
Citera
2004-07-31, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tycker det är mer irriterande när företrädesvid yngre människor handlat en läsk för 13.50 och skall betala med kort!

Tack, jag haller till fullo med...

Aven barnfamiljer med alla dessa kort & kuponger tar en del tid, cash is king...
Citera
2004-07-31, 13:21
Medlem
Zog Ruless avatar
Varför gnälla på pensionärer? Det är väl butiken man ska gnälla på, eller hur? Ska det vara så jäkla svårt att summera ihop korrekt? Jag tycker att pensionärerna gör oss andra en tjänst som håller butikerna på tårna...jag tycker att fem kronorn är en hel del när man handlar...det är ju inte så att butikerna inte tar bra betalt för varorna så då behöver de väl inte lura oss på en hel femma.

Men jag vet att det är frustrerande när det strular i kassan för oftast har man bråttom hem för att laga ihop mat...men som sagt, gnäll på butikerna som inte kan summera ihop korrekt....
Citera
2004-07-31, 13:27
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
cash is king...

Håller inte med. Många affärer har såna där kontantmaskiner där de ska stoppa in sedlarna... men de spottas ut igen för att de är skryinkliga... och så försöker de igen... och så spottas de ut...

*grips av insikten att jag sitter och diskuterar mikroskopiska irritationsmoment i överflödslandet*
Citera
2004-07-31, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Håller inte med. Många affärer har såna där kontantmaskiner där de ska stoppa in sedlarna... men de spottas ut igen för att de är skryinkliga... och så försöker de igen... och så spottas de ut...

*grips av insikten att jag sitter och diskuterar mikroskopiska irritationsmoment i överflödslandet*

Vad gar upp mot en valfylld sedelklamma med vackert vikta valdoftande (VVV) grona sedlar, inget...!!!...

Men okay om vi snackar maskiner da kan jag forsta, men att betala notan eller mat i butik da ar det cash som galler...Iaf for mig...
Citera
2004-07-31, 15:44
Medlem
Viktorias avatar
Jag tycker det känns malplacerat ut att se människor betala sin öl med kontokort på nattklubben och puben. Kontanter hör mer miljön till på något sätt. Men det är väl säkrare med plastkort.
Citera
2004-07-31, 15:49
Bannlyst
Citat:
Jag tycker det känns malplacerat ut att se människor betala sin öl med kontokort på nattklubben och puben. Kontanter hör mer miljön till på något sätt. Men det är väl säkrare med plastkort.
Det är väl dessutom där som korten ibland brukar bli skinnade och ägaren kan få kontot tömt.
Citera
2004-07-31, 15:52
Medlem
tokens avatar
Citat:

Ett säkrare sätt att tömma sitt konto på.

Förövrigt har jag gjort raka motsatsen mot penisonären. Gick till den lokala godisbutiken som numera är Postservicestället på orten också. Köpte frimärken för 16 brev och en dosa snus. Betalar och går och sätter mig i bilen. Jag klistrar på samtliga frimärken på breven och tanken slår mig, va billigt allt var. Jag kollar på kvittot och ser att kassörskan hade glömt att ta betalt för snusen. Jag går och postar mina brev i en brevlåda och går tillbaka till butiken en kvart senare och säger: "Du glömde ta betalt för snusen jag köpte" och slänger upp pengar på disken. Gissa om kassörskan blev glad.
Citera
2004-07-31, 16:15
Medlem
Ryuujins avatar
plastkort hit och dit.. är det så jävla mycket omständigare att knappa in ett par knappar när jag drar mitt ica-kort än att ta emot pengar och öppna lådan, placera pengarna på rätt ställe och sedan stänga?

svar till förundrad tonåring med plastkort
Citera
2004-07-31, 17:06
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryuujin
plastkort hit och dit.. är det så jävla mycket omständigare att knappa in ett par knappar när jag drar mitt ica-kort än att ta emot pengar och öppna lådan, placera pengarna på rätt ställe och sedan stänga?

svar till förundrad tonåring med plastkort

Verkligen inte.

I butiker med CashGuard (tidigare refererat som "spelautomater") så går kortköp snabbare, enligt min mening. Speciellt i de butiker (bla ICA-butiker) man kan dra kortet samt slå in kod medans kassören stämplar varor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in