2021-12-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
De flesta verkar anse att man inte tränger sig/springer förbi de som köat längre. Vilket givetvis också är det korrekta om man besitter lite grundläggande hyfs!

Men en fråga väntar på svar: har kassapersonalen ”rätt” att bestämma vem som skall ha företräde? Om kassapersonalen säger till någon att inte ”tränga sig” och denne vägrar att lyda/släppa fram någon annan, vad gäller då?
Kan personal vägra betjäna någon som inte lyder en tillsägelse?
Vad säger juridiken?

Jag tror inte det finns någon juridik i det här. Det är oskrivna regler och reaktionen från kassapersonalen kan variera beroende på flera olika faktorer. Det är väl mest ifall kassapersonalen ser att någon liksom rusar (springer) till nyöppnade kassan och mer eller mindre skuffar undan folk på vägen.

Märkligt nog inte sådant som de själva ser och då blir förvånade över tillrättasägelsen. Man är liksom så upptagen med sin lilla "seger" att ha vunnit 3-8 positioner i kön.
Citera
2021-12-27, 13:19
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
De flesta verkar anse att man inte tränger sig/springer förbi de som köat längre. Vilket givetvis också är det korrekta om man besitter lite grundläggande hyfs!

Men en fråga väntar på svar: har kassapersonalen ”rätt” att bestämma vem som skall ha företräde? Om kassapersonalen säger till någon att inte ”tränga sig” och denne vägrar att lyda/släppa fram någon annan, vad gäller då?
Kan personal vägra betjäna någon som inte lyder en tillsägelse?
Vad säger juridiken?
Spånar lite här nu men; Tvärt om har inte du "rätt" att handla av butiken. Klassisk avtalsrätt, båda parter ska vara överens om att ett avtal (köp) ska genomföras och här företräder kassapersonalen butiken i frågan. Vill du inte lyda kassapersonalen så får du inte köpa, så enkel är juridiken i denna frågeställning. Finns inget som kräver att just du ska få köpa i den ordning du ställt dig i kön. Undantaget skulle vara om du blir diskriminerad pga. någon av de i diskrimineringslagens uppräknade grunder, men även då får du inte tvinga fram ett köp men arbetsgivaren kan åka på skadestånd.
Citera
2021-12-27, 13:27
Medlem
Jon.Holmss avatar
Självklart så ska den som har väntat längst gå först när en ny kö öppnas.

Så funkade det också förr i tiden, men inte nu längre. Nu är det oftast den som står sist i kön som tränger sig före när en ny kassa öppnas.

Själviska jävla idioter!
Citera
2021-12-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror inte det finns någon juridik i det här. Det är oskrivna regler och reaktionen från kassapersonalen kan variera beroende på flera olika faktorer. Det är väl mest ifall kassapersonalen ser att någon liksom rusar (springer) till nyöppnade kassan och mer eller mindre skuffar undan folk på vägen.

Märkligt nog inte sådant som de själva ser och då blir förvånade över tillrättasägelsen. Man är liksom så upptagen med sin lilla "seger" att ha vunnit 3-8 positioner i kön.

Visst handlar det mest om oskrivna regler etc, och reaktionerna varierar givetvis. Men tänker vad som händer om man hårdrar det: att det blir ett benhårt stand-off läge i vilket ingen part viker en tum.

Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerbollen
Spånar lite här nu men; Tvärt om har inte du "rätt" att handla av butiken. Klassisk avtalsrätt, båda parter ska vara överens om att ett avtal (köp) ska genomföras och här företräder kassapersonalen butiken i frågan. Vill du inte lyda kassapersonalen så får du inte köpa, så enkel är juridiken i denna frågeställning. Finns inget som kräver att just du ska få köpa i den ordning du ställt dig i kön. Undantaget skulle vara om du blir diskriminerad pga. någon av de i diskrimineringslagens uppräknade grunder, men även då får du inte tvinga fram ett köp men arbetsgivaren kan åka på skadestånd.

Jo, spånar själv lite åt ditt håll. En matbutik är ju ingen offentlig plats, butikens regler gäller. Men å andra sidan känns detta som en gråzon: kan man tala om ett ”avtal” mellan kund-butik i just denna fråga? 🤔
Citera
2021-12-27, 13:39
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
Visst handlar det mest om oskrivna regler etc, och reaktionerna varierar givetvis. Jo, spånar själv lite åt ditt håll. En matbutik är ju ingen offentlig plats, butikens regler gäller. Men å andra sidan känns detta som en gråzon: kan man tala om ett ”avtal” mellan kund-butik i just denna fråga? 🤔
Ja men så är det, ett köp i butik är ett avtal mellan kund-butik och skiljer sig inte i laglig mening från andra avtal. Finns ingenting som säger att du har rätt att köpa någonting i butiken för att hårdra det. Inte mycket till gråzon i just den aspekten som jag ser det. Eller bero ju såklart på vad du menar "i denna fråga", men det är ju vad utfallet blir såklart.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1529317/kan-foretaget-neka-mig-att-handla-hos-dem
Citera
2021-12-27, 13:46
Medlem
kalkryggars avatar
Eftersom det är så små saker att dividera om så kör alla på att öppnar en ny kassa så går folk dit och man står i den ordningen man kommer till den nya kassan.

Det du beskrev har jag aldrig varit med om.
Citera
2021-12-27, 13:49
Medlem
Asmodeusvults avatar
• Grundregeln är att den som väntat längst får platsen.
[Hyfs och stil-regeln.]

• Den första sekundärregeln är att en person med betydligt färre varor än de som möjligen väntat längst får smita före. (En liter lättmjölk + ett äpple vs en vagn med ett lass av varor, exempelvis.)
[Smidighetsregeln.]

• Den andra sekundärregeln är att om inte någon före i kön gör något tecken på att byta kö efter tio-tjugo selenunder efter att en ny kassa annonserats per högtalare eller verbalt av kassörskan går det bra att ställa sig först i den kassan.
[Ignoransregeln.]
Citera
2021-12-27, 13:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Självklart så ska den som har väntat längst gå först när en ny kö öppnas.

Så funkade det också förr i tiden, men inte nu längre. Nu är det oftast den som står sist i kön som tränger sig före när en ny kassa öppnas.

Själviska jävla idioter!
Men dom som har väntat längst står ju redan längst fram i en annan kö?
Citera
2021-12-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerbollen
Ja men så är det, ett köp i butik är ett avtal mellan kund-butik och skiljer sig inte i laglig mening från andra avtal. Finns ingenting som säger att du har rätt att köpa någonting i butiken för att hårdra det. Inte mycket till gråzon i just den aspekten som jag ser det. Eller bero ju såklart på vad du menar "i denna fråga", men det är ju vad utfallet blir såklart.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1529317/kan-foretaget-neka-mig-att-handla-hos-dem

Med ”denna fråga” menade jag själva kö-frågan, inte köpet som sådant. Alltså om en förbispringning i kön är ett legitimt skäl till att neka köp.
Och enligt din länk så får de nog inte neka kunden att handla:

”Men de får inte neka någon att handla på på grund av till exempel etnisk tillhörighet, religion eller kön. Då handlar det om diskriminering och det är inte tillåtet.”

Men skämt åsido, nog kommer nog butiken att gå segrande ur striden.
Citera
2021-12-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Eftersom det är så små saker att dividera om så kör alla på att öppnar en ny kassa så går folk dit och man står i den ordningen man kommer till den nya kassan.

Det du beskrev har jag aldrig varit med om.

Eller hur. Principen är så himla enkel och basal att alla egentligen tycker detta är okej eftersom det är naturligt. När en ny kassa öppnas så väljer man att antingen stå kvar eller bilda en NY kö.
När man tar bort alla oskrivna moraliska regler blir det hela mycket enkelt. Sedan kan man ju givetvis ändå välja att låta någon gå före och tvärtom om den bakom bara har en vara och den framför har en hel vagn med varor.
Citera
2021-12-27, 13:56
Avstängd
Varför ska folk ens bråka i en kö på mataffären?😂 låt dom som står före dig gå först i den nyöppnade kassan..
Citera
2021-12-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför ska folk ens bråka i en kö på mataffären?😂 låt dom som står före dig gå först i den nyöppnade kassan..

Ny kassa ny kö Jag fick uppfattningen att de som kom efter också blev paffa över biträdets utspel att skicka mig längst bak i kön. Bakom de nya som kom till och med.
Inget drama överhuvudtaget. Jag bara ställde min korg med varor och gick ut ur butiken istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in