2004-11-27, 09:26
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=140445
Tack för länken, Skarprättaren.

Jag valde att sammanfoga de båda trådarna, även om resultatet blev aningens långt.

Ändrade rubriken också.

Har ni synpunkter, dra ett PM.
Citera
2004-11-27, 11:07
Medlem
jag tror det ligger mycket i det Ursa säger.
när dom var små var säkert fem spänn skitmycket. kanske en dagslön för föräldrarna?

det är förbannat meningslöst att bli grinig på 5 kr å sånt
Citera
2004-11-27, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=140445

Trasig länk?
Citera
2004-11-27, 11:42
Medlem
tokens avatar
Jag stötte på en tant i typ 55-60 årsåldern när jag var nere och snabbhandlar lite pyttipanna i mataffären.

När jag gick in i affären kom den lilla tanten vaggandes mot dörren och slinker in innan mig. Hon tar sig igenom den lilla entrén på långsamma vaggandes fötter. Jag försöker slinka förbi men kan inte eftersom det är så trångt och tanten är så bred. Sedan kommer hon till den där grinden som finns i alla affärer. HÄR STANNAR HON, för att sträcka sig efter en korg, som man vanligtvis hämtar innan man går in i grindslussen för att inte blockera ingången för alla. Men det mest störande av allt är att hon tar så lång tid på sig att ta korgen och när hon väl får tag på korgen så tror jag att hon skall satta lite fart. Men icke!!! Hon börjar vagga långsamt långsamt frammåt som en liten barnattraktion på Liseberg.

Dahhh va arg man blir ibland på sådant här.
Citera
2004-11-27, 17:02
Medlem
Jag ogillar folk som inte har fattat att man betalar med kort i mataffärer, ni idioter som håller på med kontanter tar ju bara så jäkla tid på er.

Man tar sitt kort, när kassörskan har slagit in första varan så drar man kortet och slår koden.

Sedan när alla varor är registrerade så trycker hon ok, och du godkänner. Kvittot skrivs ut och det är klart. Helt klart snabbast, om de nu inte har gamla kassa saker där man måste skriva under, men det är bara att vägra handla där
Citera
2004-11-27, 18:27
Bannlyst
whatever
Citera
2004-11-28, 12:54
Medlem
Antoans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Jag ogillar folk som inte har fattat att man betalar med kort i mataffärer, ni idioter som håller på med kontanter tar ju bara så jäkla tid på er.

Man tar sitt kort, när kassörskan har slagit in första varan så drar man kortet och slår koden.

Sedan när alla varor är registrerade så trycker hon ok, och du godkänner. Kvittot skrivs ut och det är klart. Helt klart snabbast, om de nu inte har gamla kassa saker där man måste skriva under, men det är bara att vägra handla där

Nackdelen med det är väl att det är väldigt många som inte fattar att man gör så. I regel så tar alltid dom med kort längre tid på sig än dom som betalar kontant när jag handlar. Och hur lång tid kan det egentligen ta om man betalar kontant. 167 kr tack säger kassörskan. du ger henne 200 och hon ger dig 33 kr och ett kvitto tillbaka. På dom flesta ställen så tar det ju en förjävla tid för kortläsaren att läsa kortet och sen skriva ut kvittot.
Citera
2004-11-28, 16:19
Bannlyst
jobbade u butik förut och en gång -när det var mycket folk i butiken, löning kanske- så tog enkronorna slut. Satkärringen som var butikschef vägrade ge mig växel "NÄÄÄ. Vad jobbig du är. ni får faktiskt klara er på det som finns nere i kassorna" Fy fan vad förbannad jag blev. Det fanns tre kassor i butiken och på kvällen tror jag att det fanns typ fem enkronor kvar totalt. Fan vad förbannad jag blev, jag tänkte att om enkronorna tog totalslut så skulle jag börja ge bort femkronor istället och säga åt chefen att hon skulle få betala mellanskillnaden. Tyvärr så inträffade aldrig det.

haha.. ett 80 årigt stressmoment råkade jag ut för en gång. En gammal gammal tant bed starka käkmuskler och svaga benmuskler. Hon var operasångerska, halvkänd, med massor av halsband, ringar och annat fanskap. Hon förstod absolut iinte varför det inte gick att betala med kort fastän jag sagt att det inte fanns några pengar på kortet. tror det tog en halvtimme att reda ut det, först efter att den tredje kassan blev tvungen att öppna p.g.a. tanten, extra tillkallad personal till min kassa samt ett snack med butikschefen. Det var den absolut jobbigaste kunden.
Citera
2004-11-28, 23:43
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt

Helt rätt... och viktigt att poängtera är att man kan börja slå koden
redan när kassören börjat med första varan. Vill man vara riktigt
smidig kan man ju även be kassören godkänna åt en medans man
plockar i....
Citera
2005-01-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pågatåg
Ingen kassörska eller kassör här inne som har något kul att kommentera??

Har arbetat i kassan till och från sedan -99 nu och jag kan av egen erfarenhet berätta att oftast går det snabbare om man vänder streckkoderna "åt rätt håll", med det menar jag att man vänder dom rätt när kunden framför en betjänas så att dom ligger på ett rakt och fint led. Om man istället ska vända dom rätt samtidigt som kassören/kassörskan scannar, kan man skita i de. "Vi" hittar streckkoderna bra mycket snabbare.

Som en liten extra service brukar jag också alltid fråga om kunden har några småpengar den vill bli av med, för att på så vis få jämnare pengar tillbaka. Folk har faktiskt bättre koll på sina mynt än man kan tro, oftast får man ett rakt svar, t ex "Ja, jag har 3 kronor" eller "Ne, inte en spänn har jag".
Citera
2005-01-03, 00:48
Medlem
Luxuss avatar
Faktum är att VARENDA gång jag står där med ett större antal varor i korgen å ska till å plocka upp dem kommer jag att tänka på denna tråden
Jag tänker alltid "nu kommer säkert kärringen bakom börja gnälla över att jag inte lägger varorna rätt" å sen blir jag på bra humör då jag vet att jag tack vare denna tråden har många fina motargument som kärringen ska få smaka.
Citera
2005-01-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnugen
Har arbetat i kassan till och från sedan -99 nu och jag kan av egen erfarenhet berätta att oftast går det snabbare om man vänder streckkoderna "åt rätt håll", med det menar jag att man vänder dom rätt när kunden framför en betjänas så att dom ligger på ett rakt och fint led. Om man istället ska vända dom rätt samtidigt som kassören/kassörskan scannar, kan man skita i de. "Vi" hittar streckkoderna bra mycket snabbare.

Som en liten extra service brukar jag också alltid fråga om kunden har några småpengar den vill bli av med, för att på så vis få jämnare pengar tillbaka. Folk har faktiskt bättre koll på sina mynt än man kan tro, oftast får man ett rakt svar, t ex "Ja, jag har 3 kronor" eller "Ne, inte en spänn har jag".

Har oxå varit kassör. Håller med om att det är riktigt jobbigt när man får vänta på att kunden ska hitta streckkoden på varan.
Däremot är det inge bra om 2 storköpare efter varandra vänder streckkoden rätt (ifall dom är ensamma) för då hinner dom inte packa så mycket innan det är dax för betalning. Det betyder att hela kön + kassör stirrar irriterande på 2 st, för dom, långsamt packande kärringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in