2004-09-18, 01:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

Tala för Dig själv. Jag är gift...

// Roger P.
Jag kan höra din frus röst genom cyberrymden: " Händerna på täcket, Roger!"

Angående huvudfrågan: Det är enkelt. De som är egoister men inte gillar att stå i kön - de kan vrida koderna rätt för att snabba på köprocessen. Denna procedur sker förslagsvis medan kassörskan registrerar föregående kunds varor.
Vi andra kan både snabba på köandet och göra en god gärning för den söta kassörskan genom att vända varorna rätt.
Problem solved!

OBS! För de som gillar att stå länge i köer finns bara ett sätt. Välj att ställa dig i den längsta kön och håll tummarna för att Murphys lag gäller trots att man försöker vara lite clever-clever.
Citera
2004-09-18, 02:00
Medlem
dayms avatar
Jag betalar inte ens för mina varor, jag rullar bara förbi med kundvagnen.
Citera
2004-09-18, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jag betalar inte ens för mina varor, jag rullar bara förbi med kundvagnen.

gömmer du den under kjolen?
Citera
2004-09-18, 02:58
Medlem
Jag har själv jobbat i kassan på fd B&W i Kungsängen och tycker att varuberg var bättre. Och varför?

-Jag hittade streckkoden fortare och slapp sitta och vänta på att få nästa vara. Hade lust flera gånger att säga: Ge hit mathelvetet innan vi stänger!!!

-Om man vänder streckkoden så går det så fort att kunden inte hinner få undan varorna tills nästa kunds varor trillar ner för bandet. Trots mittpinnen som gör att 2 kunder kan stå och packa så hinner jag bli sittandes med den 3:e kunden som har hela kö-gänget hängandes bakom sig och glor mordiskt på dom som fortfarande står och packar. Hade dom byggt berg hade dom hunnit med att packa 2-3 kassar under tiden jag slog in/letade streckkoder på dom sista varorna på bandet.

-Och är man själv den 3:e kunden när ovanstånde inträffar så finns risken att kassörskan inte orkar vänta och börjar slå in mina varor och ställer dom längst upp på bandet med risk att Agda 90 försöker tjäna en hacka på att spela dum och sno min fläskfile som börja glida av allt vatten som uppkommit genom upptining i kassakön.

Nej, låt permanent-Ulla använda sin (kassa)-kropp.
Citera
2004-09-18, 03:52
Medlem
TomBombadills avatar
Jag varesig vänder streckkoden eller lägger varorna på rad utan jag slänger bara på dom.. Vafan, jag är inte anställd av butiken! Någon jävla service ska man väl få??
Citera
2004-09-18, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Vafan, jag är inte anställd av butiken! Någon jävla service ska man väl få??

Exakt.

// Roger P.
Citera
2004-09-18, 09:03
Medlem
Schaffers avatar
*host* Har alla sagt sitt?

Roger tänker ibland inte längre än kedjan mellan sina byxor och plånboken, med alla kvitton i.

Lägg upp alla varor så tätt som möjligt, bakom och framför varandra spelar ingen roll men gärna med steckkoden åt rätt håll. Jag jobbar inte i kassan men sunt förnuft säger mig att gör man så, tar man sig snabbare igenom kassan.

Mitt beteende leder till att affären inte behöver lika mycket kassapersonal och därmed lättare kan konkurrera med andra affärer genom sänkta priser.

Effektivitet spar tid och pengar. Tänk på det!
Citera
2004-09-18, 09:33
Medlem
Hooka - heys avatar
Men vad hände med killen som stod vid andra sidan av bandet och packade mina varor i påsar. Han dyker förvisso upp ibland i samband med olika "festligheter" och kampanjer och brukar då packa äggen och tomaterna längst ner i pappkassen. I USA brukar de packa rubbet i bruna pappåsar som håller ungefär lagom ut genom svängdörrarna.

Irriterande är ju annars den extremt höga ljudsignalen som streckkodsläsaren ger ifrån sig. Tror knappast kassörskorna spelar "old-school"-dataspel när de kommer in. Vivo Daglivs vid Fridhemsplan lär ha stans toppnoteringar.
Citera
2004-09-18, 09:35
Medlem
jobes avatar
Jag är en sådan där tråkig rättvändare. Anledning är att jag vill bespara kassörskan belastningsskador samt att det går fortare. Dessutom känner jag mig lite gammaldags hederligt präktig oxå. Lite ordningsman så där. Någon gång har det hänt att kassörskan sagt - å vad bra att du vände allt rätt! Då känner jag mig stolt, och vrider huvudet för att se hur många som hörde och såg hur duktig jag var.

Har allvarliga funderingar på att trycka upp små knappar att ha på jackan där det står "jag vänder rätt - hur gör du?" eller något liknande. Jag funderar överhuvudtaget mycket över det här, och jag tror att ett sätt att komma tillrätta med oskicket att bygga varuberg, vore att ge gratis kasse till oss rättvändare, eller någon form av bonussystem där man kunde kvittera ut en julskinka till jul om man varit duktig. Hur som helst bör vi rättvändare uppmärksammas och premieras.
Citera
2004-09-18, 11:03
Medlem
Roland Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag är en sådan där tråkig rättvändare. Anledning är att jag vill bespara kassörskan belastningsskador samt att det går fortare. Dessutom känner jag mig lite gammaldags hederligt präktig oxå. Lite ordningsman så där. Någon gång har det hänt att kassörskan sagt - å vad bra att du vände allt rätt! Då känner jag mig stolt, och vrider huvudet för att se hur många som hörde och såg hur duktig jag var.

Har allvarliga funderingar på att trycka upp små knappar att ha på jackan där det står "jag vänder rätt - hur gör du?" eller något liknande. Jag funderar överhuvudtaget mycket över det här, och jag tror att ett sätt att komma tillrätta med oskicket att bygga varuberg, vore att ge gratis kasse till oss rättvändare, eller någon form av bonussystem där man kunde kvittera ut en julskinka till jul om man varit duktig. Hur som helst bör vi rättvändare uppmärksammas och premieras.

Applåd, precis mina tankar! Att spela rebell o bara vräka ut varorna är så j-a fånigt så jag spyr.

När det gäller bonussystem så skulle kassörskan kunna ha en specialkod som hon trycker in varje gång varorna ligger snyggt på rad. Eftersom vi effektivserar hanteringen för affären, får vi via ICA-kortet ta ut en julskinka el nåt annat, lagom till jul.
Citera
2004-09-18, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag funderar överhuvudtaget mycket över det här, och jag tror att ett sätt att komma tillrätta med oskicket att bygga varuberg, vore att ge gratis kasse till oss rättvändare, eller någon form av bonussystem där man kunde kvittera ut en julskinka till jul om man varit duktig. Hur som helst bör vi rättvändare uppmärksammas och premieras.

och

Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
När det gäller bonussystem så skulle kassörskan kunna ha en specialkod som hon trycker in varje gång varorna ligger snyggt på rad. Eftersom vi effektivserar hanteringen för affären, får vi via ICA-kortet ta ut en julskinka el nåt annat, lagom till jul.

Ja, det är rätt. Inför en rövslickarbonus åt de medborgare som varit duktiga små lämlar och uppfyllt sina förpliktelser hela året. Efter det så kan systemet fortsätta till andra bonusgrundande områden, exempelvis medalj för människor som polisanmält sina grannar för hembränning, privata kontrollanter som smyger runt på parkeringarna vintertid och antecknar vilka som inte bytt till vinterdäck och ännu fler vakter som ser till alla alla regler och lagar alltid efterföljs överallt.

Vilket underbart samhälle vi får då...

// Roger P.
Citera
2004-09-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Min enkla tanke blir då följande; vad ska kassörskan göra?

Dra varorna förbi streckkoden såklart!
Nu tvivlar jag på att du någonsin behövt utföra ett monotont arbete, din självgode fan, men om man sitter vid ett sådant där band X timmar om dagen så är jag relativt säker på att det sliter mer på kroppen om man behöver vända varje vara än om man bara kan styra dem lite lätt mot streckkoden. Det är svårt att optimera arbetsprocessen så att det blir mindre obehagligt för t.ex. axlar, om man inte vet hur koderna kommer att hamna.

Tjing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in