• 3
  • 4
2011-05-04, 23:50
Medlem
För att det bara är idioter som skaffar barn. Hur ska mänskligheten nå ett högre stadium av upplysning om inte alla tvivlare och sökare hjälper till med reproduktionen? Nästa generation blir, förhoppningsvis, mer civiliserad än den förra och nästa igen osv. Till slut har vi nått ett optimalt tillstånd av fred och förståelse. En symbios mellan andlighet och värdslig kunskap, utvecklat till sin yttersta gräns (om det finns någon sådan), historiens slut. Sen kommer Herren ner, han har fört anteckningar under mänsklighetens historia som han samlat i gudomliga pärmar i gudomliga bokhyllor (immaterialla givetvis), och så delar han med sig av sina synpunkter, var och en, och till oss alla i grupp. Vad vi gjorde bra, vad vi kan göra bättre till nästa gång. Sen börjar det kosmiska kretsloppet om, saliga är de saktmodiga. Om de "snälla" (om man nu kan ställa upp en sådan grovartad dualism, alla är nog snälla, men ja, de som i sina nuvarande jordiska inkarnationer har kristliga dygder som medlidande och förlåtelse som överordnad princip i sin livsföring) men inför barnalstring ambivalenta, skaffar ett gäng ungar var, så kommer vi snabbare "levla" upp till detta tillstånd av fullkomlighet. Men det kommer väl i vilket fall som helst. Jag har en väldigt optimistisk framtidssyn, märker jag, men så, vill jag bedyra, har inte alltid varit fallet! Jag vandrade runt i liknande tankegångar; allting är meningslöst och mänskligheten är, iaf på lång sikt, utdöende, det finns ingen anledning för mig att sprida mina gener. Men ja, skulle det vara så att världsalltet är beskaffat så som ateisterna vill göra gällande, att allt blott är materia, Gud existerar inte, efter döden kommer ingenting, så kommer vi ändå aldrig få reda på det. Det finns inga möjligheter att under jordelivet nå de insikter med vilka vi kunnat varken bekräfta eller dementera Guds existens, och då vi dör, skulle vi inte ha ett medvetande som kan reflektera över sin icke existerande existens och säga "aha, Gud finns inte". Så det spelar ingen roll, det tjänar inget till att leva ett liv efter ateistiska principer. Det är roligare att tro, även om man ej har belägg för detta, you know, Kierkegaard style. That's how we roll, eller "we", vilka "we"? Känner ingen annan, som är sån här. Men jag är glad för det mesta, utom på morgonen, och barn ska jag ha, gärna fler än tre, då jag funnit en lämplig behållare för min friska säd. Det är min poäng med inlägget, tror jag. Jag var tonåring, bu-hu. Sen fann jag Gud, antar jag (allt tyder på det i nån mening, enligt vad jag nyss skrev). Men jag vet fan inte när. Det kvittar; B PRODUCTIVE & REPRODUCTIVE! KÄRNFAMILJ = FRAMTIDEN! DEN SEXUELLA REVOLUTIONEN VAR BARA ETT ÖVERGÅENDE STADIUM I MÄNSKLIGHETENS HISTORIA!
Citera
2011-05-04, 23:57
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Hur kan det vara moraliskt försvarbart att sätta ett barn till världen år 2011 (eller senare)?

Jag har ställt mig själv den frågan flera gånger men har inget ärligt svar som håller. Hur man än resonerar så finns det inga argument för att sätta fler oskyldiga barn till ett utdöende släkte, nämligen vårt.

Realistiskt sett så är vår nuvarande mänskliga civilisation på sina sista uppgångsår. Det räcker i princip med att oljan tar slut (vilket den definitivt kommer göra under detta sekel) eller att klimatförändringarna når en peak kommer vi alla (eller åtminstone majoriteten av oss) att dö. Det är som att leva inuti en tickande bomb.

Så varför skaffar människor barn till en värld som är på väg mot den undergång som vi alla vet kommer komma?

Helt korrekt, jag brukar säga till de i min bekantskapskrets som skaffat barn, "Vad tänker du säga till dina barn när du ligger på din dödsbädd och världen är på väg att gå under? , Lycka till?"

Tack och lov träffade jag en fantastiskt kvinna som jag nu lever tillsammans med sedan många år, som också vill leva ett barnlöst liv, av bland annat samma anledning som jag (och du).
Citera
2011-05-12, 14:28
Medlem
Citat:
Hur kan det vara moraliskt försvarbart att sätta ett barn till världen år 2011 (eller senare)?

Jag har ställt mig själv den frågan flera gånger men har inget ärligt svar som håller. Hur man än resonerar så finns det inga argument för att sätta fler oskyldiga barn till ett utdöende släkte, nämligen vårt.

Realistiskt sett så är vår nuvarande mänskliga civilisation på sina sista uppgångsår. Det räcker i princip med att oljan tar slut (vilket den definitivt kommer göra under detta sekel) eller att klimatförändringarna når en peak kommer vi alla (eller åtminstone majoriteten av oss) att dö. Det är som att leva inuti en tickande bomb.

Så varför skaffar människor barn till en värld som är på väg mot den undergång som vi alla vet kommer komma?

De kommer alltid att finnas electricitet eller något annat för att driva maskiner de kommer säkert finnas något som ersätter olja till slut ta de lugnt. Solidaritet är vad vi saknar i vårt samhälle, vi kan vara utan den ständiga bekräftelse vi söker och ta hand om varandra istället. Förstår inte varför vi behöver mer ipods, bättre datorer när de vi har duger. Försök att öka välfärden istället. Det blir bättre till slut
Citera
2012-01-25, 21:35
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perople
De kommer alltid att finnas electricitet eller något annat för att driva maskiner de kommer säkert finnas något som ersätter olja till slut ta de lugnt. Solidaritet är vad vi saknar i vårt samhälle, vi kan vara utan den ständiga bekräftelse vi söker och ta hand om varandra istället. Förstår inte varför vi behöver mer ipods, bättre datorer när de vi har duger. Försök att öka välfärden istället. Det blir bättre till slut

Bumpar tråden lite. Till svaret:

Nja...

Precis allt i dagens samhälle står och faller med oljan. Dataskärmen du nu tittar på drivs av el som kommer till största del av olja och kol. Plasten som skärmen är byggd av är olja, som har värmts upp och smälts med oljevärme.

Bilar, även elbilar, består av plast och metall som också utvinns, transporteras och drivs av oljeprodukter. Däcken är olja. All mat du äter kräver olja för precis allt från plantering, besprutning, skörd, transport, förpackning, transport igen. Att ersätta drivmedlet i lastbilarna och bilarna är en minimal del av problemet och kommer inte lösa krisen som väntar.

Den andra aspekten av problemet är att världens befolkning, och därmed behovet av energi, ökar.

"World population has doubled (100% increase) in 40 years from 1959 (3 billion) to 1999 (6 billion). It is now estimated that it will take a further 42 years to increase by another 50%, to become 9 billion by 2042."

- http://www.worldometers.info/world-population/

Jag ser inte hur man rimligen kan ersätta den enorma industri som kretsar kring oljan inom tillräckligt kort tid för att hela skiten inte ska kollapsa. Det är liksom större än att nya bilar drar ett par deciliter mindre per mil, eller att man blandar i lite etanol. Allt går på olja och oljan kommer de facto inte räcka för evigt. Även om vi uppfann en bil idag som gick på vatten så finns inte tillräckligt med olja för att ersätta alla gamla bilar med dessa nya fantasibilar, det är liksom kört redan.
Citera
2012-01-30, 15:52
Medlem
Dgass avatar
Kommer att tänka på u-länder som afrika osv.
Där föräldrar föder barn in i fattigdom och missär, som dom förmodligen aldrig kommer att komma ur.

Att utsätta barn för skit som man själv lever i (fattigdom, missär, allt möjligt) är fruktansvärt ego.
Skulle aldrig planera att skaffa ungar om jag själv levde i skiten.

Med allt det sagt, tycker jag ändå att alla ska ha rätt att få skaffa barn som dom vill.

/peace mofos
Senast redigerad av Dgas 2012-01-30 kl. 15:56.
Citera
2012-01-30, 17:41
Medlem
Thucydidess avatar
För att jag tror att en närvaro hos människosläktet av individer uppfostrade av mig bidrar till att öka människosläktets överlevnadschanser i framtiden, och kan bidra till en förhöjd välmåga för alla. Det är alla andra som borde låta bli, mao.
Citera
2012-01-30, 18:48
Medlem
Tre är svarets avatar
Under hela min uppväxt, då jag likt andra barn ville ha ett yngre syskon, sa min mor att hon aldrig skulle föda ännu ett barn till denna sjuka värld. Det kan också ha någonting att göra med att hon är säker på att vi har kommit fram till slutet ur en religiös synvinkel

Sedan är det lätt att klanka ner på afrikaner som skaffar en massa barn. Men för de familjerna får de hjälp och stöd av varandra. De har inga sociala skyddsnät eller en dröm om att individualistiskt ta sig bort från sin familj och börja ett nytt liv. Det finns ju säkerligen några som vågar ta detta steg och som sedan skickar tillbaka en stor del av sin lön till sin familj. Men sanningen är att vi har både föda och plats för alla människor som lever på jorden i detta nu. Vi har bara omfördelat resurserna till de med makt och pengar.
Citera
2012-01-30, 21:33
Medlem
Culuss avatar
Citat:

Så farligt är det väl ändå inte. Klimatförändringarna är vad jag vet fortfarande inte helt bevisat komma från människan ens.

Var tror du barnet hade valt? Födas i en värld och kanske dö snabbt eller inte leva alls?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in