2004-09-20, 18:51
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av souloskar
Tack Moodysson för att du undviker att moralisera och dra lätta poänger. Hade irriterat mig väldigt om det visuella snusket satts i samband med något slags socialt/politiskt/moraliskt budskap.

Jag som todde att det var poängen med alla hans filmer. Homosexualitet är bra, kommunism är bra, prostitution är dåligt, kravaller är bra, porr är dåligt.
Citera
2004-09-21, 01:28
Medlem
Cineastens avatar
Jag ids inte skriva någon recension av Moodyssons praktfiasko utan nöjer mig med att säga att Ett hål i mitt hjärta var fullkomligt usel i alla aspekter. Den saknade precis allt och killen som spelade Erik (Flincks socialt missanpassade son) spelade som om han vore lobotomerad. Och då är jag ändå väldigt snäll. Om den killen får fler filmroller ska jag fanimig sluta titta på film. :mad:

Det här är smörja utan dess like. Se inte Ett hål i mitt huvud (som den borde heta) !!!
Citera
2004-09-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag ids inte skriva någon recension av Moodyssons praktfiasko utan nöjer mig med att säga att Ett hål i mitt hjärta var fullkomligt usel i alla aspekter. Den saknade precis allt och killen som spelade Erik (Flincks socialt missanpassade son) spelade som om han vore lobotomerad. Och då är jag ändå väldigt snäll. Om den killen får fler filmroller ska jag fanimig sluta titta på film. :mad:

Det här är smörja utan dess like. Se inte Ett hål i mitt huvud (som den borde heta) !!!

jag anade nästan det...efter att ha sett diverse banala trailers och klipp lockas man inte till biosalongen direkt
Citera
2004-09-21, 01:50
Medlem
Cineastens avatar
Anala trailers är mer passande faktiskt.
Citera
2004-09-21, 01:56
Medlem
Citat:
Anala trailers är mer passande faktiskt.

haha.
Men, som nämnts tidigare, Moody väljer teman han inte kan förlora på. fegt och simpelt tycker jag. lägger fram nån slags tittskåpsversion av verkligheten i knäet på en. okej om det görs på ett bra sätt, och kanske lämnar en i någon form av hoppfullhet, men icke, istället känner man sig bara äcklad och maktlös (som i Lilja 4 ever)
Citera
2004-09-21, 10:46
Medlem
ericfjortondes avatar
Moodysson verkar tycka att han är för "seriös" nu för att göra vanliga filmer som "Fucking Åmål" och "Tillsammans".

Trist eftersom hans karriär började så lovande.
Citera
2004-09-21, 12:59
Medlem
souloskars avatar
Jo, visst är det lite sorgligt att vi troligtvis aldrig kommer få en ny Fucking Åmål av Moodysson. Undrar vad han hittar på härnäst, nu när det visats med all önskvärd tydlighet att han inte bör hålla på med poetiska artsy dogmainspirerade filmer. Lär ju kännas som ett bakslag att gå tillbaks till det linjära berättandet och "enkla" storylinen i de tidigare filmerna.
Citera
2004-09-21, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattla
haha fint som fan då. bara man får se muttan (hålet = rectum?) så är jag nöjd (nån penetrering?). har inga som helst problem med snusk och äckelheter som gammal besökare på rotten, ogrish stileproject mfl. tvivlar att den kommer få mig att känna mig särskilt dålig.
kan vara en fördel om den har nån poäng också och i allmänhet bra gjord. måste faktiskt hylla her moodysson även om det tar emot för att han inte är så förbannad politiskt korrekt och föjler svenska filminstitutets obligatoriska mall för hur en film ska se ut. även om hans attityd behöver lite arbete med ett oljigt järnrör i händerna på 120 kg arg ghbneger.

Kattla
Tack för dagens asgarv!

Jag skall definitivt se filmen; jag tycker det är bra att det finns svenska regissörer som vågar gå utanför ramarna och inte bara spelar in nya versioner av "Adam & Eva" eller den där filmen med Helena Bergström och Rickard Wolff, vad den nu heter....
Citera
2004-09-21, 13:14
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Man skulle också kunna vända på resonemanget och påstå att han som spelade Erik är en duktig skådis som skildrade en "lobotomerad", emotionellt störd grabb på ett väldigt trovärdigt sätt. Jag lutar nog mer mot detta alternativet. Däremot vill jag för den skull inte rekommendera filmen, utan jag ansluter mig till diss-kören. Och alla ni runkpellar som undrar om det är värt biljettpengen för att få se Sanna Brådings porr-rakade mus... det är det inte. Inga närbilder a la Idioterna heller.
Citera
2004-09-22, 22:38
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Rolf Nilsén på Norrbottens-Kuriren är den enda man kan lita på:

Citat:
Betyg: En överkorsad Kurirhäst.

En pappa och hans son och en tjej och en kompis.
Premissen för Lukas Moodysons fjärde film, Ett hål i mitt hjärta, är nästan genant enkel. Vi befinner oss så gott som hela tiden i en allt grottigare lägenhet i ett höghus. Där gör pappan (Thorsten Flinck) porrfilm med en 21-årig ärkebimbo (Sanna Bråding) och kompisen Geko (Goran Marjanovic), allt medan den blyge tonårssonen (Björn Almroth) stänger sig inne på sitt rum och stänger ute den klibbiga omvärlden via högljudd industrirock i hörlurarna.
Vi har alltså denna handlingstråd, som får rum på ett frimärkes baksida och som dessutom lämnar mycket utrymme över där också.
Sedan fyller Lukas Moodyson (som säkert har haft på sig de ”lösöron” som han hade på Guldbaggegalan härom året när han gjorde den här filmen; för att komma i rätt stämning, liksom) på med generöst av äckligheter och allmänna vidrighetsperversioner.
Lite ljummen urin i munnen är väl bara sympatiskt och stilfullt? Några konstfullt uttryckslösa knull, i varierande hål, också? Och så är det ju jättekul om ärkebimbon får munnen igenmulad med söndersmulad mat och att tre av fyra personer i lägenheten börjar kasta mat på varandra också – visst är det ju?
I sonens rum hänger en ödesdiger strypsnara från taket. Just In Case, liksom.
Ingen ska nu försöka inbilla mig att Ett hål i mitt hjärta är något annat än en fotsulelåg prettovarning från Lukas Moodysons sida. Den här filmen handlar inte om någonting alls; den tar inte någon som helst ställning och den betyder inte ett skit (för att nu uttrycka det hela så skonsamt som möjligt).
Moodyson har bara känt för att lura på kulturetablissemanget och sin publik något riktigt vidrigt. Sedan sitter han säkert hemma och fnittrar okontrollerat när dessa ängsligt köper det filmiska fläskben han så nonchalant slänger åt dem.
För givetvis kommer många kultur- och fingerviftande (för att känna efter åt vilket håll vinden för tillfället blåser) trendtomtar att välta varandra över ända för att försöka förstå den här filmen.
Men: det finns ingenting att förstå. Absolut ingenting alls. Det är bara magsyrepysande vidrigheter, äckelspyor, högtravande pretentioner, dåligt skådespeleri, övertydligheter, en icke existerande regi och ett dito manus samt för övrigt bara tomt, tomt, tomt, TOMT!
Thorsten Flinck ser ut som om han inte vet vad han gör; Sanna Bråding, med meriter från TV:s ICA-reklam och den konstnärligt högtstående TV-serien Skeppsholmen, samt de totalt obegåvade Björn Almroth och Goran Marjanovic, ansluter sig till denna Flincks verksamhet och med gemensamma krafter bajsar de sedan konstnärligt på sig och kokar ihop den värsta katastrof som svensk film råkat ut för sedan Ragnar Frisks Åsa-Nisse-epos (den gamle smålänningen kan för övrigt retroaktivt sträcka på sig – det han gjorde var konstnärligt högtstående i jämförelse med detta kreativa träck).
Ett hål i mitt hjärta är jämförbar med den unkna spekulativitet om förekommer i Larry Clarkes filmer, med namn som Kids och Ken Park, där det bara handlar om att få av de medverkande tonåringarna kläderna så fort som möjligt.
De som nu krystar fram diverse ängsliga betänkanden om den här filmen bevisar slutgiltigt bara sina egna mentala katastrofer.
Begreppet ”uselt” får en ny dimension här – angående en film som endast seriöst inriktade masochister kan erhålla något utbyte av.
Betrakta alltså Ett hål i mitt hjärta som en hundskit på den aktuella filmrepertoaren.
Gå inte på den.

Rolf Nilsén

http://www.kuriren.nu/default.asp?Ta...D=2&ClientID=0
Citera
2004-09-22, 22:42
Medlem
hahaha, en av de skönaste kapningar jag läst på länge...
Citera
2004-09-22, 23:23
Medlem
ericfjortondes avatar
Jävlar i mig....det är inte ofta en recensent avslutar med: -Gå inte på den!

Moodysson kommer naturligtvis att påstå att han inte bryr sig om sådana sågningar men blir dom högfrekventa så misstänker jag att han kommer att bli lack. Hoppas det - jag vill se Lukas tappa fattningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in