2011-03-27, 15:36
Medlem
hannes156s avatar
Hej!
Rubriken är väldigt solklar, hur tror ni på flashback att vår framtid kommer att se ut. Lever vi alla i harmoni, är vi utdöda eller lever vi ens på tellus?
Skriv ner vad ni tror.
PS. Om jag postat i fel kategori snälla flytta mig då
Citera
2011-03-27, 15:55
Medlem
DarthNickes avatar
En vill ju tro att det kommer hittas en ny planet att vara möjlig att bosätta, troligen är det bara fiction dock.

Våran planet kommer bli överbefolkad, och lagar så som endast 1 barn kommer lånas från Kina till Europa osv osv..
Resten vill man ju bara inte gå in på.
Citera
2011-03-27, 16:09
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Allvarligt så tror jag att det kommer att gå åt helvete.

Jorden är för överbefolkad.
Även om vi slutade överkonsumera så räcker tillgångarna inte.

Det finns ingen orörd skog kvar, djuren lever på undantag, i haven är det snart mer plast än vatten, industrierna breder ut sej i utvecklingsländerna.

Nästan hela Kina är öken, Ryssland är smittat med radioaktivitet ( inte bara Tjernobyl, det har varit fler stora kärnbränslekatastrofer ).
I Filippinerna och Thailand är nästan all regnskog nedhuggen, likaså i Sydamerika och Afrika.
Kanada o USA kan vi också räkna in där även om deras skog är av en annan sort.
All urskog som täckte europa är borta.

Det är lättare att fråga sej vad som inte är påverkat och utrotningshotat.
Svaret blir väl då de djur som lever av vårat avfall

Våran politik är extremt miljöfientlig.
Nu får jag väl varenda borgelig Fb'are efter mej, men kapitalismen fungerar inte!

För att våran nuvarande politik ska funka krävs ständigt ökande tillväxt.
Vem som helst som läst fysik på högstadiet kan berätta att ingenting kan expandera i oändlighet

Och om vi låtsas att allt går överstyr just nu, hur skulle vi kunna överleva?

Det finns ju inga djur kvar att jaga ( och nej, de stackars älgar som fortfarande lever räcker inte till en befolkning på 9 miljoner ).

Vem av oss vet hur man odlar mat eller vilka växter som man kan äta?
Hur bor man?
I vilken sjö finns det fisk?
Hur ska vi få värme?
Hur länge räcker kläderna vi har på oss och hur får vi nya kläder?
Sjukvård?
Hur drar man ut en tand, hur botar man en infektion......

..........Om hela samhället har kollapsat ?

Vi kommer att stå där som nyfödda småbebisar och inte veta någonting.
Det blir massdöd
Citera
2011-03-27, 16:33
Medlem
Definiera framtid. Om vi tänker oss 500 år så är jorden så förorenad av klimatförändringar och gifter att vi som art nästan är utdöd.

Våran definition av samhälle och civilisation existerar inte längre. Vi har högst troligen förstört vår planet så mycket att om ytterligare några 100 år är vi som art helt utdöd. Ett liknande öde väntar resten av djur och växtlivet.

Om vi nu mot all förväntan klarar av att åka iväg till något ställe i rymden så dör vi ändå ut. Runt 10^1500 år beräknas all materia sönderfalla till järnatomer. Källa. Om vi på något sätt förhindrar det så kommer antagligen universums värmedöd snart. En utan de vackraste dikter som någonsin skrivits handlar om detta:

Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I’ve tasted of desire
I hold with those who favor fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great,
And would suffice.
Citera
2011-03-27, 17:20
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Allvarligt så tror jag att det kommer att gå åt helvete.

Jorden är för överbefolkad.
Även om vi slutade överkonsumera så räcker tillgångarna inte.

Det finns ingen orörd skog kvar, djuren lever på undantag, i haven är det snart mer plast än vatten, industrierna breder ut sej i utvecklingsländerna.

Nästan hela Kina är öken, Ryssland är smittat med radioaktivitet ( inte bara Tjernobyl, det har varit fler stora kärnbränslekatastrofer ).
I Filippinerna och Thailand är nästan all regnskog nedhuggen, likaså i Sydamerika och Afrika.
Kanada o USA kan vi också räkna in där även om deras skog är av en annan sort.
All urskog som täckte europa är borta.

Det är lättare att fråga sej vad som inte är påverkat och utrotningshotat.
Svaret blir väl då de djur som lever av vårat avfall

Våran politik är extremt miljöfientlig.
Nu får jag väl varenda borgelig Fb'are efter mej, men kapitalismen fungerar inte!

För att våran nuvarande politik ska funka krävs ständigt ökande tillväxt.
Vem som helst som läst fysik på högstadiet kan berätta att ingenting kan expandera i oändlighet

Och om vi låtsas att allt går överstyr just nu, hur skulle vi kunna överleva?

Det finns ju inga djur kvar att jaga ( och nej, de stackars älgar som fortfarande lever räcker inte till en befolkning på 9 miljoner ).

Hur bor man?
Hur ska vi få värme?
Sjukvård?
Hur drar man ut en tand, hur botar man en infektion......

..........Om hela samhället har kollapsat ?

Vi kommer att stå där som nyfödda småbebisar och inte veta någonting.
Det blir massdöd

I början av 1800-talet sa man att "Nu är det slut för mänskligheten! Jorden är överbefolkad!". Då hade jorden befolkning nått upp till en miljard.

Det har alltid funnits domedagsprofetior (Uppenbarelseboken skrevs för 2000 år sedan).

Men denna gång tror jag faktiskt att vi börjar närma oss slutet.
Citera
2011-04-05, 03:36
Medlem
CD-skivas avatar
Förhoppningsvis är den mänskliga rasen utdöd.
Tänk vilken liten chans det verkligen är att liv skall uppstå, sen vad fin naturen har blivit genom evolution; alla djur, alla växter.
Ett enda (snedsteg) i evolutionen och människan blir intelligent, genast exploaterar vi naturen och alla dess tillgångar, och hittar på valutor, som blir vår drivkraft. Vi kan förstöra hur mycket som helst av denna jord, bara det ger oss pengar. Pengar, siffror som vi själva kommit på.
Sen krigar vi över saker som inte spelar någon som helst roll egentligen, sjukt löjligt.
Som sagt, förhoppningsvis dör människorna ut så jorden kan fortsätta vara en plats för liv, liv som inte går ut på att förstöra.
Fan vilket flummigt inlägg, har lite svårt att formulera mig.
Citera
2011-04-05, 10:15
Medlem
De yttre hoten får för mig allt mindre fokus då jag ser hur våra egna skapade hot nu i princip överskuggar allt annat inom överskådlig framtid. Personligen kan jag gärna stå i frontlinjen, skulle ändå inte överleva i vildmarken. Jag gör nog som mamman i McCarthys 'Vägen'.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Hur bor man?
Hur ska vi få värme?

Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Some say in ice.
Is also great,
And would suffice.

Senast redigerad av Thedicewoman 2011-04-05 kl. 10:20.
Citera
2011-04-05, 13:54
Medlem
therebells avatar
Vår framtid ser dyster ut, utifrån ett världsligt perspektiv. under vår livstid kommer vi uppleva krig, naturkatastrofer och att få se USA gå under, som den stormakt den är idag. våra barnbarns framtid kommer vara katastrofal; då ett 3:e världskrig kommer att blomma ut och dagens terrorism kommer att ses som tämligen minimal, jämfört med framtidens intelligenta terrorister.
Citera
2012-09-11, 22:35
Medlem
Bongmons avatar
Hittade ingen bättre tråd, orkade inte starta en ny, så här kommer en bump.

Om 1000-5000 år har muslimerna spridit sig och blivit den största reigionen med flest anhängare. Vad vi idag ser som mellanöstern, dvs muslimska länder med muslimska människor o kaos kommer vara spritt till hela afrika, större delen av europa och en bit in i ryssland. Detta har skett via en stor invandring och pga att muslimerna förökat sig och gift in andra i sin religion.

Amerika (både nord o syd), asien, övriga ryssland kommer numera vara som hur vi ser asien idag. Asiaterna förökade sig även de, och vann några krig o fick därmed amerika.

USA och Ryssland är historia, efter ett krig mot varandra där asien enats och satte imot med all styrka.. o därmed blev amerika asiatiskt.

Vita kommer vara en liten grupp, som sakta dörut, eftersom de beblandar sig mer o mer med musilmerna. Island är den sista bosättningen där vita lever något ostört, men det är överbefolkat och svältande. Resurserna räcker inte. Tack vare isoleringen och de få resurserna är de inte av intresse för muslimerna, för nu.

Austalien och nya zeeland kommer ha något vittbrunt folk, med sina egna seder, som lever relativt ostört, de är helt enkelt inte av intresse för kriget.

Kriget står mellan det enade asien och muslimerna. Atombomber används inte, efter USA-Ryss kriget som nästan tog död på mänskligheten. Men bomber faller, en stidande front finns överallt där en gräns finns, fler folk är militärer än folk som inte är det, spec på den muslimska sidan som inte ger sig förän de äger allt och alla följer deras tro.

Kriget kommer pågå tills vi nästan dött ut, räkna på 5-8000år, sen kommer de som finns kvar att beblandas och bli enade.. Vi kommer att sakta dö ut, utvecklas osv.

Det är vad ja tror skulle hända, och de skulle bli en jävla bra bokserie. Har inte kollat eller brytt mig om min stavning, o skrivit det rätt fort för o fördriva lite tid.

Må väl.
Citera
2012-09-12, 11:55
Medlem
Eftersom detta är filosofi så kan jag gå off topic men ändå vara on topic!

Framtiden kommer aldrig att hända. Det är en tankekonstruktion. Vi lever enbart i ett nu.

Vill du ha proffsutlåtande om hur det kan komma att se ut om några år så lyssna på trendforecasters som har fina meriter och har fått rätt i sina spekulationer om framtiden. Typ Gerald Celente. Var vi är om 200 år är det nog ingen som vet.
Citera
2012-09-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Some say in ice.
Is also great,
And would suffice.

Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Vissa verkar tolka dikten alltför fel, eller inte förstå den, analyserar man den blir det genast enklare (fick ett intryck av att ''Thedicewoman'' inte förstod den). ''Bildspråk'' är nyckelordet - Begreppen ''eld'' (fire) och ''is'' (ice) bär med sig djupa konnotationer som i och för sig, påminner oss om de förkroppsliga känslorna. Till exempel, framkallar eld känslan av värme och ljus, men också smärta. Denna speciella bilden används flitigt av Frost för att skapa en dualitet med både eld och is som sedan uppmärksammas.

Dikten i sig kräver inte en stor mängd förklaring till betydelsen av orden eller fraserna, på grund av Frosts koncentration på att göra dikten, lätt för läsarna. Trots enkelheten i språkbruk, bär dikten med djupa tematiska idéer med sig. I huvudsak ger frost kommentarer på två av de ''mörkaste'' dragen i mänskligheten; förmågan att hata, och förmågan att konsumeras av lust. Av de två, tillskriver han dem högsta av två onda tingen till ''lust''. Genom att ge lust den främsta positionen när det gäller förstörelsen av världen, ger han ett kraftfullt uttalande om ämnet girighet, lust och svartsjuka, han indikerar att framför allt annat, till och med hat, är detta drag av mänsklighet den som är mest sannolikt att leda till 'oss' till dess undergång. Efter hans uttalande om lust (fire), indikerar han sedan att hat med nästan samma kapacitet kommer att orsaka lika stor skada som lust. Även om Frost minskar den relativa betydelsen av hat när det gäller dikten i sin helhet, presenterar han fortfarande lika stor varning hos 'hat' och menar att den kan vara lika kraftfull den med, och att den har kapacitet till att förstöra världen världen en andra gång.

Med detta sagt, håller jag med Frost:
Some say in ice.

Is also great,
And would suffice
Citera
2015-03-24, 18:13
Medlem
Dead-Ends avatar
Som nuläget ser ut nu så tror jag att en terroristgrupp eller liknande kommer över en atombomb och använder mot möjligtvis USA eller ett enklare alternativ t.ex. något europeiskt land. Kanske Frankrike.
Detta kan säkert vara ett möjligt scenario om terroristerna blir mångla fler och framför allt intelligentare!
Jag hoppas och tror att civilisationen går under långt innan människan hunnit förstöra jorden helt med all miljöförstöring.
Oavsett hur så kommer vi människor att orsaka vår egen undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in