2011-03-27, 14:27
Medlem
vonfnass avatar
Hej gott folk,

Lång historia kort, jag har satt in en HDD i min laptop som suttit i min PS3a innan.
XP kunde inte hitta hårddisken så jag fick installera Ubuntu, och det gick smidigt.

Misstänker att filsystemet är ext3/ext4.

Hur mycket jag än älskar ubuntu så behöver jag ha in XP på datorn
Finns det något sätt att formatera om hårddisken till NTSF i Ubuntu?

Tacksam för hjälp!!!
Citera
2011-03-27, 14:34
Medlem
DeckardCains avatar
Windows XP hittar hårddisken oavsett vilket filsystem den har, det klarar däremot inte av att läsa den, men du kan fortfarande formatera den med NTFS istället. Det samma gäller under installationen av XP, bara att ta bort ext-partitionen och göra en ny och formatera den med NTFS.

Om du nu av någon anledning skulle vilja formatera den som NTFS i Ubuntu, så har jag för mig att Gparted kan göra det.
Citera
2011-03-27, 14:40
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeckardCain
Windows XP hittar hårddisken oavsett vilket filsystem den har, det klarar däremot inte av att läsa den, men du kan fortfarande formatera den med NTFS istället. Det samma gäller under installationen av XP, bara att ta bort ext-partitionen och göra en ny och formatera den med NTFS.

Om du nu av någon anledning skulle vilja formatera den som NTFS i Ubuntu, så har jag för mig att Gparted kan göra det.
Då kanske inte hårddisken har ext som filsystem
Försökte installera XP flera gånger, men kommer bara så långt att efter att den laddat alla nödvändiga filer för att starta installationen så säger den att den inte hittar någon hårddisk

Ska kika på Gparted
Citera
2011-03-27, 14:47
Medlem
DeckardCains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Då kanske inte hårddisken har ext som filsystem
Försökte installera XP flera gånger, men kommer bara så långt att efter att den laddat alla nödvändiga filer för att starta installationen så säger den att den inte hittar någon hårddisk

Ska kika på Gparted
Låter konstigt, den ska visa hårddisken där oavsett vilket filsystem den har. Kanske kan det vara så att det är en gammal skiva med XP utan service pack, och att hårddisken har SATA och det är därför den inte hittas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in