2011-03-27, 14:20
Medlem
Chelsea FCs avatar
Jag skulle behöva lite hjälp med några frågor jag hade kring ett dödsfall vi hade i familjen.

Då min farmor avled för lite mer än en vecka sen, undrar jag nu hur det blir med min farfars pension och bostadstillägg. Han kommer inte klara av alla kostnader på enbart sin pension, finns det något tillägg vi kan ansöka om eller kommer resten av familjen behöva stå för dessa kostnader?
Finns det något mer man ska tänka på i sådana här situationer?

Detta är första dödsfallet så vi är helt nya och vet inte exakt hur vi ska agera nu, alla är omtumlade.

All hjälp uppskattas!

Mvh //CFC
Citera
2011-03-27, 16:13
Medlem
Ofta har människor fortsatt att betala en försäkring som de hade via sitt arbete,kolla detta,det faller ju den efterlevande tillgodo. Det är oxå så generöst,att Bostadsbidraget för pensionärer täcker hyran
med 90%,så han kan i lugn och ro bo kvar.
Citera
2011-03-27, 20:04
Medlem
Chelsea FCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Ofta har människor fortsatt att betala en försäkring som de hade via sitt arbete,kolla detta,det faller ju den efterlevande tillgodo. Det är oxå så generöst,att Bostadsbidraget för pensionärer täcker hyran
med 90%,så han kan i lugn och ro bo kvar.

Tack för hjälpen detta ska kollas upp!
Kommer hennes del av bostadsbidraget skickas över på honom då?

Finns det ingen annan som kan komma med egna erfarenheter?
Citera
2011-03-27, 20:08
Medlem
Det måste väl antagligen skrivas ny ansökan om bostadsbidrag eftersom förhållanden ändrats? Kontakta försäkringskassan i alla fall.
Citera
2011-03-27, 20:10
Medlem
Barn och familj -> Privatekonomi
//Moderator
Citera
2011-03-28, 00:20
Medlem
leprasjuklings avatar
Bostadstillägget kommer nu den beräknas bara på honom och han behöver skicka in en ny ansökan till pensionsmyndigheten.

Observera att det inte längre är Försäkringskassan som har hand om allt som har med pensionärer att göra utan det är pensionsmyndigheten.

https://secure.pensionsmyndigheten.se/BtpAnsokan.html

Många har som sagt också som pensionärer en livsförsäkring på ett mindre belopp.
Senast redigerad av leprasjukling 2011-03-28 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in