2024-05-20, 20:50
Medlem
Ok. Men det finns väl ett antal olika tekniker som man utgår från här i Sverige? Är det inte att föredra menar du. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. PPI fungerar inte. Läkaren jag gick till sist var inte bra. Hon rekommenderade att jag skulle dricka vatten och åka till en kurort. Så nu måste jag försöka hitta en normal läkare ch få en remiss vilket jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
Citera
2024-07-11, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavwilly
Ok. Men det finns väl ett antal olika tekniker som man utgår från här i Sverige? Är det inte att föredra menar du. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. PPI fungerar inte. Läkaren jag gick till sist var inte bra. Hon rekommenderade att jag skulle dricka vatten och åka till en kurort. Så nu måste jag försöka hitta en normal läkare ch få en remiss vilket jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Det finns EN metod i Sverige, fundoplikation på det gamla sättet. Med det sagt blir inte alla bra av de tyska metoderna heller eller måste genomgå flera ingrepp.
Citera
2024-08-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratepuppy
Samma här. Konstant klump i halsen, halsen känns trång, ont i magen, uppblåst, ont i bröstet, svårt att andas ibland, och sinnessjukt ont i revbenen

Samma för mig, äter 20mg omeprazol per dag sedan ca 8 år. I början var det märkbara sura uppstötningar och värk i bröst. Kollade hjärtat flera gånger innan jag googlade fram magmunnsbråck. Fick göra gastroskopi och det konstaterades magmunnsbråck/diafragmabråck. Nu flera år senare har jag inte märkbara sura uppstötningar, men sympomen har förändrats till att bli illamående, ibland yrsel samt värk i övre delen av magen som ibland strålar ut i ryggen. Obehagliga symptom som känns som att det blivit ganska mycket värre de senaste månaderna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har skrivit upp mig på ett företag som heter FunMed(Funktionell medicin) i hopp om att man kanske kan hitta något där. Är väl precis den nivån nu att det inte riktigt är värt att operera men det kanske blir enda lösningen till slut om man vill bli av med skiten. Snusar vita nikotinpåsar(extra svaga) men försöker sluta med det. Förut snusade jag mera men har skurit ner rejält.
Citera
2024-09-11, 01:07
Medlem
piratepuppys avatar
Någon här som har galet ont i översta delen av magen?
Har sen ca en månad tillbaka väldigt ont i översta delen av magen och i revbenen (har alltid varit öm i revbenen sen vi upptäckte mitt magmunnsbråck. Är också väldigt uppblåst och hård känns det som.
Bajs/kiss fungerar normalt, så är inte förstoppad. Vaknade i förrgår med en vansinnigt skarp smärta i vänster revben, gör mer ont då jag rör på mig och när jag måste böja mig ner ska vi inte prata om.
Gör ont hela tiden och lättar inte. Min läkare på kirurgen säger att magmunnsbråcket inte ska orsaka denna smärtan.

Har ätit en kur arcoxia
Gastroskopi och ultraljud gjort under 6 dagar
Inga magsår, ingen gallsten - ingenting som inte är avvikande.

Någon som känner igen sig?
Citera
2024-12-18, 14:53
Medlem
Prodelins avatar
Nån som vet var man kan få tag på Vonoprazan online? Det är inte godkänt i EU men i USA och stora delar globalt. Ska vara bättre än nuvarande PPIer med mindre negativa biverkningar.
Citera
2025-01-09, 03:21
Medlem
Har haft problem med halsbränna från och till under några år.

Konstant bröstbränna. Ätit omeprazol 20mg men har sänkt nu till 10mg per dag då jag upplever att jag fick håravfall av omeprazol o vill sluta med det helt.

Konstant rapning.
Är rädd för gastroskopi med och utan narkos. Så har skjutit upp den undersökningen i flera år pga rädsla.

Jag kan gå två dagar utan omeprazol. Sen börjar halsbränna igen..
Har även ont/ilningar i tänderna misstänker det e pga brännan
Senast redigerad av alleyezonme 2025-01-09 kl. 03:25.
Citera
2025-06-30, 18:05
Medlem
Mina problem är främst kopplade till sväljning men har sedan några år ett konstaterat bråck. Noterade att jag kan känna "något" under solarplexus. Är det här ett svullet bråck eller något annat mån tro? Läkaren "kände ingenting".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in