2014-08-05, 11:41
Bannlyst
Om du tittar på några gastroskopier på Youtube så lär du dig rätt snabbt hur en frisk magmun och mage ser ut i ett gastroskop. Jag har bara sett en av mina gastroskopier på skärm. Där kunde man faktiskt inte se något. Däremot syntes det som sagt på röntgen. Matstrupen ska inte vidgas vid magmunnen när man sväljer.
Citera
2014-08-05, 17:57
Medlem
Det jävliga är ju att om man har ett glidbråck så måste bråcket ha åkt upp ur diafragman för att läkaren ska kunna se det på gastroskopin. Mitt missade dom första gången vilket resulterade i 3 års helvete nu på dom senaste har jag sätt till attmisshandla magen med alkohol, chili och hosta ordentligt innan undersökningen då har dom fått klockrena bilder. Jag får dock vänta lite till med min ph mätning då jag är provanställd och inte vill ge sken av att vara sjuk på jobbet
Citera
2014-08-05, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Det jävliga är ju att om man har ett glidbråck så måste bråcket ha åkt upp ur diafragman för att läkaren ska kunna se det på gastroskopin. Mitt missade dom första gången vilket resulterade i 3 års helvete nu på dom senaste har jag sätt till attmisshandla magen med alkohol, chili och hosta ordentligt innan undersökningen då har dom fått klockrena bilder. Jag får dock vänta lite till med min ph mätning då jag är provanställd och inte vill ge sken av att vara sjuk på jobbet

Å andra sidan är ju ett glidbråck den lindrigaste varianten. Men visst, de tar förbannat lätt på det ändå.
Citera
2014-08-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Å andra sidan är ju ett glidbråck den lindrigaste varianten. Men visst, de tar förbannat lätt på det ändå.

lindrig? Inte lätt att tänka så när man sitter här i soffan som numera är min sovplats, med magsäcken uppe i bröstet, smärta från helvetet och morfinet biter inte ens. Jag bröt ett gäng revben för några år sedan och den smärtan var en dagisutflyckt jämfört med det här.
Citera
2014-08-13, 22:36
Bannlyst
Citat:
lindrig? Inte lätt att tänka så när man sitter här i soffan som numera är min sovplats, med magsäcken uppe i bröstet, smärta från helvetet och morfinet biter inte ens. Jag bröt ett gäng revben för några år sedan och den smärtan var en dagisutflyckt jämfört med det här.

Hur stort säger de att ditt bråck är?
Citera
2014-08-26, 13:11
Medlem
sephines avatar
Ont i ena lungan!

Har diafragmabråck och har under de senaste månaderna haft rejäl halsbränna som liksom skär i bröstet och bak i skuldran. I halsen svider och bränner det men bara på ena sidan.

När jag vaknar upp på mornarna nu så får jag nåt som känns jävligt jävligt illa. Det värker i bröstet och jag kan inte stå upp. Har nu kommit fram till att de nog är magsyra som letar sig ner i lungan under natten trots att sängen är upphöjd med böcker under fötterna i huvudändan.

Kan tänka mig att det här inte är så hälsosamt. Är helt matt och orkar bara promenader på nån kilometer. Är sjukskriven pga av en annan sak så jag har ju inget som kallar.

Ringde mag- och tarmkliniken där jag gjorde gastroskopi i våras och ska dit nu igen i september.
Sjuksyrran jag fick tala med sa bara att ingen hon kände hade råkat ut för något liknande.
Vad bra! -då vet jag.

Frågan är hur man går vidare med det här -det är ju enorma smärtor och jag har bara tur att jag har oxynorm att tillgå pga av annan smärta annars skulle det bli akuten. Suck

Så, förslag -hur gör man nu?
Citera
2014-08-31, 13:52
Medlem
Hej.

Någon av er med problem som har provat denna typ av kudde? Skall enligt utsago hjälpa folk som har refluxproblem. Eller är det kvacksalveri?

Se länk http://www.kuddy.se
Citera
2014-09-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur stort säger de att ditt bråck är?

Dom kan inte säga exakt hur stort bråcket är du det är ett glidbråck, det vill säga att det åker upp och ner hela tiden. Men vid min senaste gastroskopin sa dom att det var ca 4-5 centimeter som åkt upp av magsäcken.
Citera
2014-09-03, 23:59
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Vad kallas det om det inte är glidbråck? tror inte mitt är ett sånt...
Citera
2014-09-04, 20:45
Medlem
Hiatusbråcken indelas i:

Typ I

Glidbråck. Ger oftast syrarelaterade besvär. Cardia (övergången mellan esofagus och ventrikel) har åkt upp i thorax. Vanligaste typen av hiatusbråck.

Typ II

Paraesofagealt bråck. Ger oftast mekaniska besvär. Cardia ligger på rätt plats i buken och ventrikeln (fundus) har pressats upp i thorax.

Typ III

Kombinerat bråck (glidbråck+paraesofagealt). Ger både syrarelaterade och mekaniska besvär.

Typ IV

Stort kombinerat bråck där hela ventrikeln och ibland även andra bukorgan vandrat upp i thorax.
Citera
2014-09-04, 20:46
Medlem
Jag har Typ 3
Citera
2014-09-05, 02:13
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Jag har Typ 3
Jag har samma som dig då. Haft troligen sen födelsen.

Kunde aldrig rapa sen nyfödd kan knappt idag, låg på utredning tre värsta månaderna som nyfödd för jag inte gick upp i vikt och knappt åt alls.. men dom kom aldrig på vad det varit.. alltid haft magkrångel sen dess också, först vid 17 års ålder upptäcktes det, idag är jag 36 år och äter 5 magmediciner och dricker bedövning dessutom. Detta utöver smärtstillande. Jävla elände.

Klarar du dig hyfsat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in