2011-03-27, 11:56
Medlem
Hej, alltså funderat länge på det här och alltid när jag äter något med mycket socker i tex lösgodis så får jag alltid ont eller blir öm i kroppen dagen efter. Krävs inte mycket godis heller, såå vafan är det om? Är det någon sorts baksmälla eller vadå?
Citera
2013-10-16, 15:26
Medlem
Chezzies avatar
Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag är också intresserad av ett svar.

Har under ett par års tid märkt att jag lätt blir öm i kroppen då jag äter mycket socker under en kort tid. Detta kom i och med att jag började äta godis efter en ganska stor viktnedgång (ca 30 kg). Det krävs inte mycket socker för att jag ska känna mig öm dagen därpå, allt handlar om hur snabbt jag äter; jag kan äta flera hundra gram på en kväll utan att bli öm, men om jag äter hundra gram på säg 5 minuter blir jag öm.

Det är inte bara med godis jag har märkt detta, utan samma sak gäller för glass och kakor. Jag har inga problem med skräpmat för övrigt, utan det är just socker som är problemet. Har någon vag teori om att det handlar om snabba blodsockerhöjningar och något slags inflammatoriskt tillstånd i vissa vävnader, men det hade varit roligt att höra om någon vet något/har en mer trolig teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in