2004-09-17, 11:35
Medlem
Hejsan!

På jobbet behöver jag ofta spara 40 minuters DV-filmer i Quicktime format för att sen skicka dom över internet till kund.

Problemet är att filerna blir så jäkla stora! Om nån kunde hjälpa mig med att hitta de rätta inställningarna vore jag tacksam. Jag använder Adobe Premier Pro 6.5 och vill alltså få ner filstorleken samtidigt som kvalitén inte blir för dålig.

Här om dagen skulle jag skicka en fil till Finland. 7 minuter blev tillslut - efter en lång och tidsödande "encoding prosess" - 128 MB, det måste ju gå att få det mindre?!

Jag undrar alltså vilken codec, width, height, framerate, key frame distance, datarate, spatial quality ska jag på ett ungefär ha? Ljudet är mindre viktigt...

Dessutom tar det väldigt lång tid att att "encoda" filen, hur lång tid ska det ta egentligen?

Tusen tack på förhand!
Citera
2004-09-17, 11:58
Medlem
mi:nes avatar
Saken med att komprimera filmer är att man just gör ett val, kvalité eller storlek.
Men om inte annat skulle jag rekommendera att ni byter codec från quick-time till nått i stil med Xvid, open-source versionen av DivX, för att hålla det gratis.
Men tiden det tar att konvertera är helt beroende på vad man har för motor under huven, storleken (bredd, höjd), och vilken kvalité du vill spotta ut det i.

Angående vad som är vettigt att skicka till kunderna så beror det på vad det är meningen att de ska se. Om dom bara ska få en uppfattning om vad det är dom betalar för så går det bra med nått på 320x240, eller vilken aspect-ratio ni nu använder, och inte särskilt hög kvalité alls.
Om det är meningen att de ska få en presentabel version av t.ex. förtext och animation på en långfilm så är det bättre att skicka filerna på CD eller DVD, såvida båda inte har en redig lina, så det skulle fungera att FTPa filerna.
Citera
2004-09-17, 12:43
Medlem
Tack för svaret!

Jag tänkte mer om det fanns nån bra codec som kunde göra jobbet. Kan tyvärr inte byta från Quicktime då de flesta av kunderna bara har Mac och inte alls vet vad DivX är.

Det är provfilmningar på skådespelare, så det är egentligen ganska viktigt att det är bra bild kvalité men upplösningen behöver inte vara så att dom kan se det på projektor eller nått sånt.

Jag får väl laborera lite med inställningarna i Premier så får vi se!

Tack ändå!
Citera
2004-09-17, 13:05
Medlem
pockis avatar
Jag har en film som är 45 min lång i bra kvalité som är ca 250Mb, kompirmerad med Quicktime Pro.
Minns inte de exakta inställningarna, men det är 25FPS, data rate ca 94.7 Kb /sec och MPEG 4 video/audio
Citera
2004-09-17, 13:08
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Jag har en film som är 45 min lång i bra kvalité som är ca 250Mb, kompirmerad med Quicktime Pro.
Minns inte de exakta inställningarna, men det är 25FPS, data rate ca 94.7 Kb /sec och MPEG 4 video/audio
men då är det inte quick-time längre, då är det MPEG4

Däremot sa du nånting, att dra ner FPS, som var efterfrågat, hade jag glömt bort. Det brukar gå att dra ner till 15 och ibland 12 FPS utan att det blir någon direkt förlust.
Citera
2004-09-17, 21:34
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
men då är det inte quick-time längre, då är det MPEG4

Däremot sa du nånting, att dra ner FPS, som var efterfrågat, hade jag glömt bort. Det brukar gå att dra ner till 15 och ibland 12 FPS utan att det blir någon direkt förlust.

Så sant, men så länge de som ska se filmerna har någolunda uppdaterad Quicktime kommer det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in