• 1
  • 2
2011-03-27, 01:41
Medlem
imperator93s avatar
har försökt att under den gångna dagen att lära mig hur man använder rtorrent, tyvärr har det inte gått alls och jag har sökt runt lite men inte riktigt begripit vad dom menar i guiderna...
vad ja har förståt så ska rtorrent vara ett ganska kraftfullt och användarvänligt program bara man vet hur man ska bete sig dock så har ja inte direkt något behov av att lära mig riktigt allt om det utan bara hur man använder det för att ladda ner med till en början ^^ så finns det någon vänlig själ där ute som skulle vilja beskriva hur ja ska gå tillväga för använda rtorrent som nedladdnings program

MVH....
Citera
2011-03-27, 01:53
Medlem
Jrgens avatar
Tanka en rtorrent.rc-fil som någon har lagt upp och så byter du ut alla sökvägar till platser på din dator. Sen funkar det, typ.
Citera
2011-03-27, 11:57
Medlem
imperator93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Tanka en rtorrent.rc-fil som någon har lagt upp och så byter du ut alla sökvägar till platser på din dator. Sen funkar det, typ.

rc filen har jag, men jag är osäker på vart ja ska lägga den... för varje gång som ja startar rtorrent så säger den att den inte kunde läsa ~/.rtorrent.rc filen.... är även osäker på om ja har döpt den rätt, för just nu heter den gedit .rtorrent.rc och jag har sett i dom flesta anadra exempel att den bara heter rtorrent.rc...

hjälp....
Citera
2011-03-27, 13:11
Medlem
Violenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperator93
rc filen har jag, men jag är osäker på vart ja ska lägga den... för varje gång som ja startar rtorrent så säger den att den inte kunde läsa ~/.rtorrent.rc filen.... är även osäker på om ja har döpt den rätt, för just nu heter den gedit .rtorrent.rc och jag har sett i dom flesta anadra exempel att den bara heter rtorrent.rc...

hjälp....

Den ska heta .rtorrent.rc och ligga i ditt home dir.
Citera
2011-03-27, 14:12
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violenza
Den ska heta .rtorrent.rc och ligga i ditt home dir.
Alltså /home/Violenza/.rtorrent.rc inte direkt under home.

Citat:
är även osäker på om ja har döpt den rätt, för just nu heter den gedit .rtorrent.rc och jag har sett i dom flesta anadra exempel att den bara heter rtorrent.rc...
Den ska bara heta .rtorrent.rc. Gedit är ett texthanteringsprogram du kan använda för att ändra i filen. Du kan alltså skriva "gedit .rtorrent.rc" i terminalen för att ändra i filen, men filen ska bara heta .rtorrent.rc.

Ändring: Och bli inte rädd när filen försvinner efter att du döpt om den. Punkten betyder bara att filen är osynlig.
Senast redigerad av Jrgen 2011-03-27 kl. 14:16.
Citera
2011-03-27, 15:12
Medlem
Violenzas avatar
Citat:

Får jobba på min pedagogik.
Citera
2011-03-27, 15:37
Medlem
imperator93s avatar
Citat:

Den ska bara heta .rtorrent.rc. Gedit är ett texthanteringsprogram du kan använda för att ändra i filen. Du kan alltså skriva "gedit .rtorrent.rc" i terminalen för att ändra i filen, men filen ska bara heta .rtorrent.rc.

Ändring: Och bli inte rädd när filen försvinner efter att du döpt om den. Punkten betyder bara att filen är osynlig.

okey, tack så mycket tror att ja har gjort rätt iallafall, har gjort torrents mappen i mitt home-dir och i den mappen har jag gjort tre mappar till: filer, downloads och sessions.... men nu funkar det inte ens att starta rtorrent... kommer upp detta medelande då :
Error in option file: ~/.rtorrent.rc:23: Junk at end of input.

här är .rtorrent.rc filen i vilket fall, tog den från ett annat forum....

# Maximum and minimum number of peers to connect to per torrent.
min_peers = 40
max_peers = 120

# Same as above but for seeding completed torrents (-1 = same as downloading)
min_peers_seed = 10
max_peers_seed = 50

# Maximum number of simultanious uploads per torrent.
max_uploads = 20

# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 8000
upload_rate = 800

# Default directory to save the downloaded torrents.
directory = /home/johan/torrents/download

# Default session directory.
session = /home/johan/torrents/sessions

# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been deleted.
schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/johan/torrents/filer/*.torrent schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

# Close torrents when diskspace is low.
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M

#Stop torrents when reaching upload ratio in percent, when also reaching total upload in bytes, or when reaching final upload ratio in percent.
# example: stop at ratio 2.0 with at least 200 MB uploaded, or else ratio 20.0
schedule = ratio,60,60,stop_on_ratio=200,200M,2000

# Port range to use for listening.
port_range = 6890-6999

# Start opening ports at a random position within the port range.
port_random = yes

# Set whetever the client should try to connect to UDP trackers.
use_udp_trackers = yes

någon som vet vad det kan va för fel???
Citera
2011-03-27, 15:48
Medlem
Citat:

schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/johan/torrents/filer/*.torrent schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

någon som vet vad det kan va för fel???

Den där raden är fel, men osäker på exakt vad du ska bryta, kanske flytta ner sista "schedule" en rad?

felmeddelandet du får pekar på att det är rad 23 som är fel i din .rtorrent.rc
Citera
2011-03-27, 16:07
Medlem
imperator93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Den där raden är fel, men osäker på exakt vad du ska bryta, kanske flytta ner sista "schedule" en rad?

felmeddelandet du får pekar på att det är rad 23 som är fel i din .rtorrent.rc

flyttade ner så att raden började med den "sista schedule:en", fick bara det här tillbaka som svar:

Error in option file: ~/.rtorrent.rc:31: Wrong number of arguments.
Citera
2011-03-27, 16:50
Medlem
Citat:
flyttade ner så att raden började med den "sista schedule:en", fick bara det här tillbaka som svar:

Error in option file: ~/.rtorrent.rc:31: Wrong number of arguments.

då är det antagligen något fel på rad 31, men jag tycker det ser ut som att det är rad 30 som är lite konstig
Citera
2011-03-27, 17:26
Medlem
imperator93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
då är det antagligen något fel på rad 31, men jag tycker det ser ut som att det är rad 30 som är lite konstig

okey, ja har inte en aning, är rätt så ny inom linux ^^ men ja googlade lite och hittade den här:
http://libtorrent.rakshasa.no/browse....rc?rev=latest

kopierade in den i min .rtorrent.rc fil och då startade rtorrent och inget meddelande om att det inte hittar rc filen kom upp heller... betyder detta att det kanske fubkar?? har bara en fråga till i såna fall.. hur gör jag för att börja ladda ner med det???
Citera
2011-03-27, 20:04
Medlem
Jrgens avatar
Alltså det där med "junk" tror jag (inte alls säker) uppstår ibland när du använder vissa sämre (ofta grafiska) texthanterare. Testa att kopiera all text och sen byta ut all text i filen i nano i stället. Gå in i mappen i terminalen och skriv "sudo nano .rtorrent.rc". Har du inte nano kan du tanka det (med t.ex. apt-get om du kör ubuntu). Alltså testa att använda nano istället för gedit.

Citat:
kopierade in den i min .rtorrent.rc fil och då startade rtorrent och inget meddelande om att det inte hittar rc filen kom upp heller... betyder detta att det kanske fubkar?? har bara en fråga till i såna fall.. hur gör jag för att börja ladda ner med det???
Du kan ladda in en torrentfil manuellt, men det absolut lättaste är att du bara lägger torrent-filen i mappen som du angivit i .rtorrent.rc. D.v.s. här:

Lägg den i /home/johan/torrents/filer/. Om allt funkar som det ska ska den börja tankas automatiskt.

Om du har tagit en ny .rtorrent.rc någonstans måste du givetvis ändra så att sökvägarna är rätt igen. Gör det i nano, inte gedit.
Senast redigerad av Jrgen 2011-03-27 kl. 20:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in