Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-27, 00:54
  #1
Medlem
Sly^s avatar
Hej!

Nu är det så att jag funderar på att köpa 3D Studio Max eller Maya för lite modelling / spelskapande!
Mitt problem är att jag inte riktigt vet vilket som är bäst för spel. Har läst flera stycken inlägg (på andra sidor) som sagt att Maya är bättre när det kommer till animering och 3DS är bättre när de kommer till character modelling. Men dessa är väldigt gamla inlägg, och mjukvara ändras ganska ofta, vilket jag har märkt.

Så, nu undrar jag om det är någon där ute som har större koll på om detta fortfarande stämmer och vilket som skulle passa mig bäst?
Citera
2011-03-27, 01:38
  #2
Medlem
Orangemans avatar
Nästintill ALLA etablerade 3D-program är mer eller mindre lika idag, i synnerhet vad det gäller karaktärsmodellering och animering. Med det sagt så skulle jag snarare rekommendera ett annat, mycket billigare alternativ, nämligen Lightwave.
Citera
2011-03-27, 01:59
  #3
Medlem
Sly^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Nästintill ALLA etablerade 3D-program är mer eller mindre lika idag, i synnerhet vad det gäller karaktärsmodellering och animering. Med det sagt så skulle jag snarare rekommendera ett annat, mycket billigare alternativ, nämligen Lightwave.

Kollat igenom deras hemsida lite, och måste säga att det ser väldigt intressant ut. Samt att de har lite tutorials, vilket alltid är bra när det kommer till nya program!

Men jag är fortfarande intresserad skillnaden på Maya och 3DS Max, så om någon har nån form utav koll på dessa två program så skulle jag uppskatta all hjälp / info jag kunde få!
Citera
2011-03-27, 13:29
  #4
Medlem
Orangemans avatar
Som jag skrev i tidigare inlägg är nästintill alla program numera likvärdiga, detta gäller inte minst Maya och 3DS (som även ägs av samma företag). Den stora skillnaden som jag ser det (förutom gränssnittet), är att mycket i Maya är nodbaserat, vilket kan vara en nackdel om man aldrig har jobbat med noder förr, men samtidigt väldigt kraftfullt om man kan hantera det. Å andra sidan har 3DS något bättre stöd vad det gäller externa program, plug-ins och har dessutom en bredare community.
Citera
2011-03-27, 13:40
  #5
Medlem
EugeneHutzs avatar
Köpa? Nämen det är väl lite hugget som stucket mellan 3ds och maya, förutom priset då maya är billigare. Maila nån spelutvecklare typ digilal illusions i sverige och kolla vad dem jobbar med.
Citera
2011-03-27, 15:19
  #6
Medlem
Sly^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Som jag skrev i tidigare inlägg är nästintill alla program numera likvärdiga, detta gäller inte minst Maya och 3DS (som även ägs av samma företag). Den stora skillnaden som jag ser det (förutom gränssnittet), är att mycket i Maya är nodbaserat, vilket kan vara en nackdel om man aldrig har jobbat med noder förr, men samtidigt väldigt kraftfullt om man kan hantera det. Å andra sidan har 3DS något bättre stöd vad det gäller externa program, plug-ins och har dessutom en bredare community.

Så du tycker alltså att jag borde lära mig hantera noder?
För jag vill kunna hantera så mycket som möjligt när det kommer till detta.
Och vet du något ställe där man kan lära sig om noder?

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Köpa? Nämen det är väl lite hugget som stucket mellan 3ds och maya, förutom priset då maya är billigare. Maila nån spelutvecklare typ digilal illusions i sverige och kolla vad dem jobbar med.

Bra idé, ska maila runt lite till några företag och se vad jag får för svar.
Citera
2011-03-27, 15:57
  #7
Medlem
komnata622s avatar
Maya för filmindustri och 3DS för spelindustri.

Spelmotorer är ofta anpassade för att importera 3DS-modeller och 3DS är nog lite av standard för spelbranchen.
Citera
2011-03-27, 16:18
  #8
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sly^
Så du tycker alltså att jag borde lära mig hantera noder?
För jag vill kunna hantera så mycket som möjligt när det kommer till detta.
Och vet du något ställe där man kan lära sig om noder?
Det skrev jag inte. Det jag menade var att noder kan vara mycket användbara, speciellt vid avancerade animationer samt shaders. Vad det gäller modellering och karaktärsanimering så saknar det i stort sett betydelse. Jag vill samtidigt betona att noder inte är något som är absolut nödvändigt, men dom kan underlätta i vissa fall.

Mitt råd är att du bestämmer dig för vad du vill hålla med. Det vore synd att slänga pengar på något du kanske ändå inte kommer använda.
Citera
2011-03-27, 16:32
  #9
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Maya för filmindustri och 3DS för spelindustri.

Spelmotorer är ofta anpassade för att importera 3DS-modeller och 3DS är nog lite av standard för spelbranchen.
Det där är inte riktigt sant. Valve exempelvis använder Softimage, medan svenska DICE (Battlefield, Mirror's Edge) använder Maya. Det finns med andra ord ingen "standard" längre, eftersom programmen i stort sett är likadana (med några få undantag förstås). Dessutom saknar det helt och hållet betydelse vilket program man modellerar spelkaraktärer i, eftersom det ändå sker en konvertering till ett format som spelmotorn känner igen.
Citera
2011-03-27, 17:11
  #10
Medlem
nilfirres avatar
Där jag jobbar så arbetar vi både med Max och Maya vilket är ett rent helvete för alla hatar dom som sitter i Max och aldrig sparar ut sina grejer till Maya när man vill åt dom.
Kan även säga att jag jobbar på ett spelföretag men vågar inte säga vilket för jag vill inte outa mig
Maya är mer populärt bland användare hos oss. Brukar vara modellerare som jobbat med det i 15 år som sitter i Max, förmodligen för att dom inte har förmågan att lära sig nåt nytt

Självklart rekommenderar jag Maya.

Kolla in blender annars, det är gratis.

http://www.youtube.com/watch?v=XSGBVzeBUbk
Hela den här filmen e gjord i blender
Citera
2011-03-27, 17:34
  #11
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Maya för filmindustri och 3DS för spelindustri.

Spelmotorer är ofta anpassade för att importera 3DS-modeller och 3DS är nog lite av standard för spelbranchen.

10+
Stämmer riktigt.
Maya finns till linux, vilket fungerar bättre vid nätverksuppdateringar av produktioner dessutom.

Är det bara 3d modellering i fokus skulle jag hellre kika på Modo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback