Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Det enda det antyder är att kurvan för energiårgång blir snävare. Det enda jag får ut är att det är energiresurserna som begränsar resultatet än så länge och jag förstår inte hur du rationellt får det till något annat.
Om du ritar upp kurvan ser du att energiåtgången verkar gå mot oändligheten för att uppnå ljushastigheten. Varför skulle vi få ett sådant beteende om det var möjligt att komma över ljushastigheten?
Citat:
Varför "bör" man se något vars existens debatteras. Du kan ju inte gissa dig fram till hur något du inte vet något om fungerar. Du hävdar att ingetning kan överstiga ljusets hastighet, men om det kunde det så borde man se det? Det som eventuellt är snabbare än ljusets hastighet lär ju knappast vara ljus.
Jag skrev "om man tänker efter", något du tydligen inte har gjort. Det jag menar är att om en supernova skickade ut lite partiklar som rör sig snabbare än ljuset, så kommer dessa så småningom bromsas (rymden är ju inte totalt tom) och interaktionerna lär då skapa högenergetiskt ljus, som då kommer nå jorden innan ljuset från den faktiska supernovan. Då borde man alltså först se en puls högenergetiskt ljus som en produkt av de partiklar som rörde sig snabbare än ljuset, följt lite senare av ljuset direkt från supernovan.
Citat:
Va? Vad fan snackar du om och vad fan är sambandet? Obegripligt stycke text.
Referens till ett inlägg ovan, kolla igenom tråden kanske är en bra ide? Och som jag sa, med lite matematik kan man från antagandet om att ljusets hastighet är samma för alla observatörer oberoende av deras rörelse, härleda hur energin beror på hastigheten och se att man aldrig kan få en massiv partikel till ljushastigheten. Det är detta som kallas speciell relativitet :/
Citat:
Något som skulle vara ett giltigt argument är ju om man efter erfarenheter med partikelacceleration räknar ut hur stor energi som krävs för 100% ljushastighet, och sedan testar med det dubbla. Funkar det inte då så skulle jag tvivla, men partikelacceleration kanske inte är det enda sättet?
Som sagt, när man räknar får man att det krävs oändlig energi. Kurvan man får från experiment beter sig ungefär som kurvan till 1/x gör nära 0, dvs. energin som krävs verkar gå mot oändligheten.
Citat:
Enligt den sidan så är synliga universum inom en radie på 46 miljarder ljusår. Och universum uppskattas vara runt 13 miljarder år gammalt. Universum har alltså expanderat 46 miljarder ljusår på bara 13 miljarder år, vilket är ca 3 ljusår per år. Några tankar kring det kanske?
Det speciell relativitetsteori säger är att ingen massiv partikel kan färdas snabbare än ljuset, och masslösa partiklar färdas alltid med exakt ljushastigheten. Men det som expanderar är universum själv, rummet i sig expanderar och rummet är inte precis en partikel, så expansionshastigheten är inte begränsad. Man får helt enkelt överge den aningen naiva bilden av att Big Bang var en stor explosion som slungade massa åt alla riktningar, och istället se på rummet som något med egen existens, som i någon mening skapades i big bang och har expanderat sedan dess. (Det är förövrigt precis detta med att rummet själv kan expandera snabbare än ljushastigheten som star trek utnyttjar i sin förklaring av warp speed, som till skillnad från de flesta sci-fi mekanismer inte direkt förbjuds av fysiken)
Man anser sig vara ganska säkra på att Big Bang hände för ungefär 13.7 miljarder år sedan, något man kan "se" genom att titta på bl.a. bakgrundsstrålning. Sen vet ju ingen vad, om något, som hände före, och det är ganska svårt för att inte säga omöjligt att så att säga se "förbi" Big Bang. Det observerbara universum kan vi ju också säga hur stort det är, eftersom det bara är allt vi kan se, men hur stort hela universum är det har vi ingen direkt aning om.