• 3
  • 4
2011-04-01, 14:24
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Tankarna är att 3-dimensionella mått som längd och tid inte stämmer när man pratar om Big Bang och kvant/sträng-mekanik. Dvs Tid och rum kan krökas och gör också det på olika ställen i universum. Därmed är det irrelevant att göra en sådan överslagsberäkning som att det expanderat med 3 "ljusår per år".
Det är min högst amatörmässiga tanke.
OK. Entr0pi kanske har ett bättre svar, för nu blev jag fan nyfiken. När det gäller universums ålder och storlek så är det väl ingen som påstår sig veta något med säkerhet.
Citera
2011-04-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Det enda det antyder är att kurvan för energiårgång blir snävare. Det enda jag får ut är att det är energiresurserna som begränsar resultatet än så länge och jag förstår inte hur du rationellt får det till något annat.
Om du ritar upp kurvan ser du att energiåtgången verkar gå mot oändligheten för att uppnå ljushastigheten. Varför skulle vi få ett sådant beteende om det var möjligt att komma över ljushastigheten?

Citat:
Varför "bör" man se något vars existens debatteras. Du kan ju inte gissa dig fram till hur något du inte vet något om fungerar. Du hävdar att ingetning kan överstiga ljusets hastighet, men om det kunde det så borde man se det? Det som eventuellt är snabbare än ljusets hastighet lär ju knappast vara ljus.
Jag skrev "om man tänker efter", något du tydligen inte har gjort. Det jag menar är att om en supernova skickade ut lite partiklar som rör sig snabbare än ljuset, så kommer dessa så småningom bromsas (rymden är ju inte totalt tom) och interaktionerna lär då skapa högenergetiskt ljus, som då kommer nå jorden innan ljuset från den faktiska supernovan. Då borde man alltså först se en puls högenergetiskt ljus som en produkt av de partiklar som rörde sig snabbare än ljuset, följt lite senare av ljuset direkt från supernovan.
Citat:
Va? Vad fan snackar du om och vad fan är sambandet? Obegripligt stycke text.
Referens till ett inlägg ovan, kolla igenom tråden kanske är en bra ide? Och som jag sa, med lite matematik kan man från antagandet om att ljusets hastighet är samma för alla observatörer oberoende av deras rörelse, härleda hur energin beror på hastigheten och se att man aldrig kan få en massiv partikel till ljushastigheten. Det är detta som kallas speciell relativitet :/

Citat:
Något som skulle vara ett giltigt argument är ju om man efter erfarenheter med partikelacceleration räknar ut hur stor energi som krävs för 100% ljushastighet, och sedan testar med det dubbla. Funkar det inte då så skulle jag tvivla, men partikelacceleration kanske inte är det enda sättet?
Som sagt, när man räknar får man att det krävs oändlig energi. Kurvan man får från experiment beter sig ungefär som kurvan till 1/x gör nära 0, dvs. energin som krävs verkar gå mot oändligheten.

Citat:
Enligt den sidan så är synliga universum inom en radie på 46 miljarder ljusår. Och universum uppskattas vara runt 13 miljarder år gammalt. Universum har alltså expanderat 46 miljarder ljusår på bara 13 miljarder år, vilket är ca 3 ljusår per år. Några tankar kring det kanske?
Det speciell relativitetsteori säger är att ingen massiv partikel kan färdas snabbare än ljuset, och masslösa partiklar färdas alltid med exakt ljushastigheten. Men det som expanderar är universum själv, rummet i sig expanderar och rummet är inte precis en partikel, så expansionshastigheten är inte begränsad. Man får helt enkelt överge den aningen naiva bilden av att Big Bang var en stor explosion som slungade massa åt alla riktningar, och istället se på rummet som något med egen existens, som i någon mening skapades i big bang och har expanderat sedan dess. (Det är förövrigt precis detta med att rummet själv kan expandera snabbare än ljushastigheten som star trek utnyttjar i sin förklaring av warp speed, som till skillnad från de flesta sci-fi mekanismer inte direkt förbjuds av fysiken)

Man anser sig vara ganska säkra på att Big Bang hände för ungefär 13.7 miljarder år sedan, något man kan "se" genom att titta på bl.a. bakgrundsstrålning. Sen vet ju ingen vad, om något, som hände före, och det är ganska svårt för att inte säga omöjligt att så att säga se "förbi" Big Bang. Det observerbara universum kan vi ju också säga hur stort det är, eftersom det bara är allt vi kan se, men hur stort hela universum är det har vi ingen direkt aning om.
Citera
2011-04-04, 20:42
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Mer på samma tema, är att eftersom ingen information kan färdas snabbare än ljuset så får vi inte ha fundamentala partiklar med utsträckning, där fundamental betyder utan beståndsdelar. För i så fall hade man genom att putta på partikeln ena sida direkt satt dess andra sida i rörelse, då en strukturlös partikel inte kan vara elastisk. Alltså borde de fundamentala partiklarna vara punktformade och utan rumslig utsträckning!

Trodde tråden skulle självdö efter mitt senaste inlägg, men tydligen inte =) I alla fall, det citerade ovan är ju jävligt intressant. Har någon dragit någon slutsats av den sista meningen i citatet ovan?

Känns lite som tre regler som krockar med varandra. Det var väl lite i dessa banorna jag tänkte från början, men tankeverksamheten dog väl ut lite vid försöken att definiera ett målande exempel.

Får ta mig tid att läsa igenom hela tråden vid senare tillfälle, verkar ju skrivits en hel del.

Edit: Fimpade en massa onödig text.
Senast redigerad av Screwattack 2011-04-04 kl. 20:57.
Citera
2011-04-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Trodde tråden skulle självdö efter mitt senaste inlägg, men tydligen inte =) I alla fall, det citerade ovan är ju jävligt intressant. Har någon dragit någon slutsats av den sista meningen i citatet ovan? Eller får vi anta att de fundamentala partiklarna trotts allt måste kunna uppträda elastiskt även om detta innebär en del problem, då alternativet, att de är punktformade utan rumslig utsträckning är rätt problematiskt det med? Eller så kan information färdas snabbare än ljuset, men det känns rätt avlägset även det.

Jag har tagit resonemanget från en lärobok i fysik, skriven av en erkänd fysiker, så folk har absolut tänkt på det. Saken är ju att vid första anblick känns det problematiskt att ha punktformade partiklar utan utsträckning, men om man tänker efter lite mer, så inser man att partiklars utsträckning inte är något fundamentalt, det betyder liksom ingenting eftersom rena kontaktkrafter inte existerar. I den bästa nuvarande modellen för partikelfysik, standardmodellen, så är alla fundamentala partiklar punktformade, och den ger väldigt bra resultat som stämmer med experiment. Dock kan man modellera fundamentala partiklar med strängar istället som i strängteori, som ju då har, i någon mening, elasticitet (eller snarare, som jag fattar det kan impulser "vibrera fram" genom strängen, jag är dock inte bra på strängteori (väldigt jobbig matematik så fort man kommer förbi grunderna)).
Citera
2011-04-04, 21:45
Medlem
Citat:
Det du säger är att hela bevisningen för att teorin stämmer är för att ingen motbevisat teorin än. Känns ju betryggande. Det skulle ju innebära att allt Aftonbladet skriver är sant iom att ingen faktiskt tagit sig tiden att leta fram motbevis. Själv så tar jag alla teorier med en nypa salt tills de faktiskt är bevisade. Vetenskap är inte religion för mig.

Det är inte riktigt det man säger i sammanhanget.

Vetenskap säger att allt vi vet är sant är sant tills det dyker en bättre förklaringsmodell. För att något ska bli vetenskap krävs att man faktiskt förklarar på vilket sätt man kommit fram till att något är sant också. Det räcker inte att ta något ur luften.

Religion säger att allt vi vet är sant är sant oavsett vilka förklaringsmodeller som dyker upp.
Citera
2011-04-07, 01:04
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Jag har tagit resonemanget från en lärobok i fysik, skriven av en erkänd fysiker, så folk har absolut tänkt på det. Saken är ju att vid första anblick känns det problematiskt att ha punktformade partiklar utan utsträckning, men om man tänker efter lite mer, så inser man att partiklars utsträckning inte är något fundamentalt, det betyder liksom ingenting eftersom rena kontaktkrafter inte existerar. I den bästa nuvarande modellen för partikelfysik, standardmodellen, så är alla fundamentala partiklar punktformade, och den ger väldigt bra resultat som stämmer med experiment. Dock kan man modellera fundamentala partiklar med strängar istället som i strängteori, som ju då har, i någon mening, elasticitet (eller snarare, som jag fattar det kan impulser "vibrera fram" genom strängen, jag är dock inte bra på strängteori (väldigt jobbig matematik så fort man kommer förbi grunderna)).

Är förvisso inte helt obekant med partiklar utan utsträckning som så, Hawking beskriver dem i sina böcker, och jag tror att senaste boken jag läste om det i var "A briefer history on time". Han tar också upp strängteorin i nämnda verk, men går inte speciellt djupt in på det. Som du säger, det är inte speciellt svårt att föreställa sig något av det som så, men steget därifrån till att dra egna slutsatser, eller se sambandet när man läser om andra teorier, är ett långt steg. Matematiken bakom besvärar jag mig inte med ens, det är för svårt för mitt humanistiska tankesätt. Exempelvis kopplade jag inte alls topic i denna tråd till diskussionerna om partiklar utan rumslig utsträckning. Det var därför jag fastnade för ditt tidigare inlägg.
Citera
2011-04-07, 16:00
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Det är inte riktigt det man säger i sammanhanget.

Vetenskap säger att allt vi vet är sant är sant tills det dyker en bättre förklaringsmodell. För att något ska bli vetenskap krävs att man faktiskt förklarar på vilket sätt man kommit fram till att något är sant också. Det räcker inte att ta något ur luften.

Religion säger att allt vi vet är sant är sant oavsett vilka förklaringsmodeller som dyker upp.
Om man istället för att utgå ifrån att man har rätt, försöker se likheterna mellan vetenskap och religion, så kan man komma till intressanta slutsatser.

De har imamer, präster och munkar som förklarar vad man ska tänka på, hur man ska tänka, vad saker är och varför de är så. Att våra vetenskapsmäns versioner verkar rimligare är en ganska liten skillnad överlag imo. Fundamentalt så fungerar vetenskapen exakt som religion i allmänhet.

Precis som många ateister skrattar åt andras teorier och religösa påfund, så gör ju både kristna och muslimer samma sak mot folk som inte håller med dem, och de är ju lika övertygade själva om att deras version är rätt. Att utgå från att man vet vad som är rätt för att det är vetenskap, är ju att göra samma misstag som religösa fanatiker, så vad är skillnaden egentligen?
Citera
2011-04-07, 21:10
Medlem
Citat:
Om man istället för att utgå ifrån att man har rätt, försöker se likheterna mellan vetenskap och religion, så kan man komma till intressanta slutsatser.

De har imamer, präster och munkar som förklarar vad man ska tänka på, hur man ska tänka, vad saker är och varför de är så. Att våra vetenskapsmäns versioner verkar rimligare är en ganska liten skillnad överlag imo. Fundamentalt så fungerar vetenskapen exakt som religion i allmänhet.

Precis som många ateister skrattar åt andras teorier och religösa påfund, så gör ju både kristna och muslimer samma sak mot folk som inte håller med dem, och de är ju lika övertygade själva om att deras version är rätt. Att utgå från att man vet vad som är rätt för att det är vetenskap, är ju att göra samma misstag som religösa fanatiker, så vad är skillnaden egentligen?

En viktig skillnad, kanske den viktigaste, är att vetenskapen anpassar sig till nya fakta och idéer. Vetenskapen utgår inte alls från att det vi vet är rätt, den utgår från att det vi tror just nu är rimligt eftersom det stämmer med verkligheten. Om det kommer fram nya fakta så kommer vetenskapen revidera sin "tro" dvs. sina teorier så att de stämmer med dessa, som t.ex. hände när man gick från de gamla grekernas mekanik till newtonsk, när man gick över till en heliocentrisk världsbild, när Darwin upptäckte evolutionen, kvantmekaniken osv. Att hitta sådana nya fakta och komma med nya teorier är ju just vad som motiverar vetenskapsmän. En religion å andra sidan anser sig redan ha alla svaren och är väldigt motvillig till att acceptera nya fakta, se bara på religiösa evolutionsmotståndare osv.
Citera
2011-04-11, 10:47
Medlem
spacejoints avatar
Jag har också hört någonstans att gravitationens "hastighet" är densamma som ljusets.
Men när det gäller svarta hål så är gravitationen en aningen snabbare än ljuset..
Har någon hört om hur detta fysiskt kan vara möjligt?
Citera
2011-04-11, 13:44
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
En viktig skillnad, kanske den viktigaste, är att vetenskapen anpassar sig till nya fakta och idéer. Vetenskapen utgår inte alls från att det vi vet är rätt, den utgår från att det vi tror just nu är rimligt eftersom det stämmer med verkligheten. Om det kommer fram nya fakta så kommer vetenskapen revidera sin "tro" dvs. sina teorier så att de stämmer med dessa, som t.ex. hände när man gick från de gamla grekernas mekanik till newtonsk, när man gick över till en heliocentrisk världsbild, när Darwin upptäckte evolutionen, kvantmekaniken osv. Att hitta sådana nya fakta och komma med nya teorier är ju just vad som motiverar vetenskapsmän. En religion å andra sidan anser sig redan ha alla svaren och är väldigt motvillig till att acceptera nya fakta, se bara på religiösa evolutionsmotståndare osv.
Det är ju sant, å andra sidan så har vi ju protestantismen, där man anpassat religionen efter eget tycke.
I slutänden så handlar ju alltihop om vad folk tror. Muslimer, t.ex. är ju långt ifrån lika dumma i huvudet som kristna när det kommer till vetenskap. Så det finns väl inga regler som säger att religösa teorier inte kan omformas med tiden, det är bara en fördom från din sida. Religion predikar om vad man får göra och inte får göra(morallagar), vetenskap predikar om vad man kan göra och inte kan göra(fysikens lagar), så skillnaden är inte särskilt stor alls.
Citera
2011-04-11, 18:59
Medlem
Citat:
Det är ju sant, å andra sidan så har vi ju protestantismen, där man anpassat religionen efter eget tycke.
I slutänden så handlar ju alltihop om vad folk tror. Muslimer, t.ex. är ju långt ifrån lika dumma i huvudet som kristna när det kommer till vetenskap. Så det finns väl inga regler som säger att religösa teorier inte kan omformas med tiden, det är bara en fördom från din sida.
Jag säger inte att religioner inte kan utvecklas med tiden och ta till sig nya fakta, för det kan de absolut och det händer hela tiden. Det jag säger är ''bara'' att de inte är alls lika flexibla och anpassar sig lika snabbt som vetenskapen, och att när data framkommer som strider mot vad deras lära säger är deras reflex att antingen strunta i det helt eller hitta på komplicerade modeller istället för att dra de uppenbara slutsatserna (se t.ex. intelligent design). Vetenskapen reagerar helt annorlunda på sådan ny data, och är den tillräckligt bra/stark förkastar man hela det godtagna systemet och genomgår ett paradigmskifte, som Kuhn kallar det. Vetenskapens mål är ju att utvecklas och omformas så att vi får en bättre förståelse för världen så revolutioner är en naturlig del, något som i princip aldrig händer inom religioner. Protestantismen var ju på ett sätt en revolution inom kristendomen, men målet var inte att skapa något nytt utan snarare gå tillbaka till det gamla, bibeln och Jesus läror.

Citat:
Religion predikar om vad man får göra och inte får göra(morallagar), vetenskap predikar om vad man kan göra och inte kan göra(fysikens lagar), så skillnaden är inte särskilt stor alls.
Finns ju flera stora skillnader mellan dessa. T.ex. går morallagar inte att undersöka, de får bara tas på auktoritet. Jag kan t.ex. inte vare sig bevisa eller motbevisa en religiös lag som säger att det är fel att arbeta på en söndag. Däremot kan jag i princip motbevisa en fysiklag, jag kan t.ex. motbevisa energins bevarande genom att hitta på en fiffig maskin som skapar energi från ingenting. Dessutom så är det en stor skillnad på att tala om vad man tror är möjligt och att diktera vad man får eller inte får göra baserat på vad någon profet/Gud/flygande spagettimonster etc. har sagt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in