Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Har du frågat alla så att du vet säkert att ingen trott det?
Du kan ju kolla på valfri dokumentär om höghastighetsflyg så kommer du att lära dig vad man tror/trott runt om i världen.
Visst, några har säkert trott det, på samma sätt som det finns folk som tror att jorden är platt. När det handlar om höghastighetsflyg så handlar det väl mer om att man i luft inte skulle kunna överskrida ljudhastigheten pga. luftmotstånd eller?
Citat:
Ljusets hastighet är inte konstant. Får jag nobelpriset nu?
Om du kan bevisa det med ett upprepningsbart experiment, så ja, antagligen. Att säga att ljushastigheten i vatten är lägre än i vakuum är inte det jag menar, såklart, eftersom det som får ljuset att färdas långsammare är att när det åker genom vattnet så absorberas och emitteras det hela tiden av vattenatomer, och detta tar tid.
Citat:
Kan jag inte ha en diskution med dig utan att läsa en massa böcker innan så är du en väldigt komplicerad person. Kan du inte framföra vad du vill ha sagt så skit i att ta upp det.
Okej då, kort förklaring: Jag kan inte bevisa att gravitationen existerar. Varför? Jo för att om jag t.ex. släpper ett äpple och ser hur det faller så betyder det inte att äpplet kommer falla om jag upprepar experimentet. Även om jag släpper äpplet tusen gånger och det faller varje gång, så betyder det inte med logisk nödvändighet att det kommer falla nästa gång jag släpper det. Detta kallas induktionsproblemet. Alltså, oavsett hur många experiment jag gör, så kan jag inte bevisa att gravitationsteorin stämmer, bara att den ännu inte är motbevisad. Däremot, om jag släppte äpplet och det inte föll, skulle det direkt motbevisa gravitationsteorin. Därför kan man inte genom experiment bevisa en teori, bara motbevisa den, och detta är huvuddraget i falsifikation. Så längre en teori gör direkta förutsägelser och inte blir motbevisad så är den så att säga "korrekt" i någon mening.
Citat:
Det jag menar är att Einsteins relativitetsteori är jävligt omfattande, och att en del stämmer gör inte att en annan del automatiskt också stämmer. Det en teori, inte fakta. Einstein är överskattad på samma sätt som buddha, att en massa idioter missuppfattar han och startar en religion kring det och vägrar att erkänna allt som avviker från det. Ljusets hastighet är inte konstant, Einstein har haft fel, han är ingen gud.
Men man har ju som sagt inte hittat något som inte stämmer! Einstein gjorde absolut en massa fel, som t.ex. att inte acceptera kvantmekaniken, vilja ha ett statiskt universum osv. men allt jag säger är att alla observationer vi har gjort pekar på att speciell relativitetsteori faktiskt stämmer väldigt väl överens med verkligheten.
Citat:
Om ni nu är så jävla pålästa så kan väl någon förklara för mig varför det är fysiskt omöjligt att färdas snabbare än ljuset?
Tja, det man grundar speciell relativitetsteori på är att ljuset färdas med samma fart för alla observatörer. Dvs. om jag lyser med en lampa på dig så kommer du se ljuset närma sig dig lika snabbt vare sig du åker mot mig, bort från mig eller står still, något som kan verka väldigt märkvärdigt om man tänker lite på det. Men om man gör experiment som undersöker detta finner man att det faktiskt stämmer! (det mest kända exemplet är
Michelson-Morley experimentet) Från detta antagande kan man sedan härleda formler för hur energin hos en massiv partikel beror på dess hastighet, och då får man en formel som säger att då partikeln accelereras närmare och närmare ljusfarten krävs det mer och mer energi för att öka hastigheten, och oavsett hur mycket energi man använder för att accelerera partikeln kommer den aldrig nå upp till ljushastigheten. Samma formel för en masslös partikel visar att alla masslösa partiklar rör sig med ljushastigheten.