• 2
  • 3
2011-03-27, 04:05
Medlem
Whiteliess avatar
Märks hur alla är så oerhört ute efter att alltid ha det senare. Jag är nog en rätt vanlig datoranvändare som laddar ner mkt, ser på film etc och har aldrig känt så stort behov av att ha en SSD-disk för att behöva offra 750GB 7200rpm mot en 128gb ssd.

Ni som ska kirra SSD eller känner att ni måste ha det, till vilken anledning? Ha det senaste?
Citera
2011-03-27, 04:05
Medlem
Kaustis avatar
Med tanke på vad du ska använda datorn till så ger ju SSDn ingen större skillnad. Skaffa en vanlig hårddisk.
Citera
2011-03-27, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Med tanke på vad du ska använda datorn till så ger ju SSDn ingen större skillnad. Skaffa en vanlig hårddisk.
Nej det har jag nog kommit fram till också.

OT: Ska du roadtrippa genom USA, Kausti? Satans vad kul. Ja du kommer säkerligen ihåg min blogg (eatingabroad) där du kan hitta mattips. Ska själv till Chicago i juli. PM:a gärna om du behöver specifika tips från en van USA-resenär.
Citera
2011-03-27, 10:07
Medlem
Fogelbergs avatar
128 räcker långt, ha ett nas med allt annat som inte måste ligga på datorn.
Citera
2011-03-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
128 räcker långt, ha ett nas med allt annat som inte måste ligga på datorn.

Jag tror jag går på en ssd ändå, man har ju damp som sagt framför datorn,
Citera
2011-03-29, 22:51
Medlem
robban200s avatar
Jag tankar relativt mycket serier varje vecka. Direkt efter jag sett dem brukar jag radera de. Kommer detta slita på SSDen mycket? Att lägga till och ta bort filer hela tiden?
Citera
2011-03-29, 23:18
Medlem
Solid.Alvedons avatar
för mig räcker det inte, fyllt en 2 tb + datorn :/ men alla e olika .... :P
Citera
2011-03-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Märks hur alla är så oerhört ute efter att alltid ha det senare. Jag är nog en rätt vanlig datoranvändare som laddar ner mkt, ser på film etc och har aldrig känt så stort behov av att ha en SSD-disk för att behöva offra 750GB 7200rpm mot en 128gb ssd.

Ni som ska kirra SSD eller känner att ni måste ha det, till vilken anledning? Ha det senaste?

Nej, jag förstår vart du vill komma men så är det i det här fallet.
iPad vill man ha, man vet inte varför förens man köpt den typ, inte ens då vet man likaså alla dual-core mobiler som kommer ut.

En SSD har man för att den är mycket mycket snabbare än en HDD och när du väl suttit på en SSD vill du aldrig gå tillbaka till en HDD.

Jag kör SSD 120gb och sen 500gb HDD i optibay i min MBP 13".
Citera
2011-03-30, 11:58
Medlem
seccs avatar
128 GB är väldigt lite, 256 klarar man sig på.
Min Macbook har jag ca. 100 GB i bara program, och kanske 50 gb i musik/filmer. Med andra ord krävs det rätt mycket plats om du installerar några mer avancerade program (Photoshop, utvecklingsmiljöer osv. brukar ta 5-10 GB st).
På min stationära har jag 600 GB i program, men jag kanske inte är en snittanvändare.
Citera
2011-03-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAcc
750 gb är överdrivet mycket, jag skulle ta 128 gb SSD, om den börjar bli full är det bara att ta bort någon film, ingen har 128 gb med endast "Must Have" filer
Fel, om du gör annat än bara surfa kommer du snabbt upp i ca 250gb, och då är det mesta av det sparade filer i olika program. (dvs sånt man inte vill ha på externa diskar.)
Citera
2011-03-31, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Testa så kommer du fatta.

http://www.youtube.com/watch?v=MXfdSJ_rZ1U

Notera hur alla program bara flyger upp. T.ex. Word och Photoshop (även om Word faktiskt är lite segt att starta där, det tar mig max två sekunder på min MacBook Air). Du märker större skillnad i hur snabb datorn är genom att stoppa in en SSD än genom att tredubbla processorhastigheten och ramminnet.

Jag personligen klarar mig f.ö på 60Gb i min MacBook Air. Har officepaketet installerat, några spel och sådär. Ser inte riktigt vad jag ska fylla upp resten av utrymmet med.

DÄREMOT så har jag en PC att lagra allt skit jag vill spara på. Kollar jag på en film eller så tar jag bort den när jag sett den. Eller lägger över den på PCn.
Senast redigerad av natogandalf 2011-03-31 kl. 04:16.
Citera
2011-04-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProducerZoombie
Annars är skillnaden markant då¨ssd arbetar dubbelt så snabbt, enligt apple.
Det stoppar inte. Förutom att en SSD är mycket snabbare på att läsa och skriva data så är även söktiden mycket lägre. Vid läsning av små datafragment så är min SSD nästan 10 ggr snabbare än min gamla 5400 varvs hårddisk. Ju mer fragmenterad disken blir, desto större blir skillnaden mellan en SSD och en hårddisk.

Jag har en gammal Mac Mini från 2006. Att starta ett program tar oftast under en sekund. Dom största programmen (Photoshop och Illustrator) startar på ca 5 sekunder. Med min gamla hårddisk så tog det 20-25 sekunder.

Kan aldrig tänka mig att ha en annan disk än en SSD. Det gör en otroligt stor skillnad!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in