Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-26, 21:40
Medlem
Ska (när jag sparat lite mer pengar) köpa nya MacBook Pro. Funderar starkt, efter allt jag läst, att ersätta 750 gb ATA-hårddisken med en 128 gb SSD-hårddisk. Men kommer det att räcka? Det jag mest ska ha datorn till är att skriva, nätet, film och musik. På min nuvarande PC har jag använt ca 210 gb av 500 gb. Hur mycket utrymme tar OS på Mac kontra Windows på PC?

Således är det värt att satsa på 128 gb? Visst kan jag ha en extern HD också men jag vill helst ha allt på en dator, t ex om man ska resa etc. Vad hade ni gjort? Behållt 750 gb ATA eller satsat på 128 gb SSD?
Citera
2011-03-26, 21:48
Medlem
Jag hade köpt SSD:n, en schysst extern hårddisk (Time Capsule, kanske?) och fixat DaisyDisk. Det handlar nog mycket om att kunna slänga (eller flytta till den externa) det man faktiskt inte behöver ha. Vissa filmer kan man ju till exempel bara ladda ner igen om vill se om dom.
Citera
2011-03-26, 21:54
Medlem
RandomAccs avatar
750 gb är överdrivet mycket, jag skulle ta 128 gb SSD, om den börjar bli full är det bara att ta bort någon film, ingen har 128 gb med endast "Must Have" filer
Citera
2011-03-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAcc
750 gb är överdrivet mycket, jag skulle ta 128 gb SSD, om den börjar bli full är det bara att ta bort någon film, ingen har 128 gb med endast "Must Have" filer
Jo jag tycker också 750 gb är på tok för mycket. Men vad är alternativet? Jag ville kunna ha det nu att alla min filer ska finnas på hd:en (dock har jag inte speciellt mycket filer).

Edit: Dessutom begränsar det vad man kan ladda ner. Som nu när jag laddar ner en bluray-film på 5,6 gb. Det blir ju en tankeställare om man "bara" kan göra på det macen utan att försaka något annat?
Senast redigerad av HowlinWolf 2011-03-26 kl. 22:04.
Citera
2011-03-26, 22:04
Medlem
Köp en större SSD?
Citera
2011-03-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accel
Köp en större SSD?

Tycker priserna är hysteriska. För 256 gb = 5000 kr. För 512 gb = 10 000 (!) kr. Nej, tack...
Citera
2011-03-26, 22:16
Medlem
Du har rätt, det är jättedyrt! Men angående det där med filmerna har det mycket att göra med hur snabbt (eller långsamt) det går att ladda ner en film. Min poäng är alltså att om det tar 10 minuter att ladda ner en film i 1080p så kanske det inte gör något att du inte har den på hårddisken.
Citera
2011-03-26, 22:22
Medlem
qrizzes avatar
Hur långt det räcker? Det beror väl på vad du har tänkt och använda datorn till.

Det enda jag har sparat på min SSD är OS och program. Resten sparas på en NAS.

Jag har använt 48 GB
Citera
2011-03-26, 22:24
Medlem
Ursäkta min okunnighet, men vad är NAS?
Citera
2011-03-26, 22:25
Bannlyst
Poängen med en SSD-hårddisk, i nuläget med tanke på deras pris, är väl att man endast ska lagra operativsystemet och programmen på den för att dra nytta av deras snabbhet. Resten, alltså musik, fotografier, filmer, porr och liknande, bör sparas på en vanlig hårddisk där du inte behöver att oroa dig över hur mycket plats saker och ting tar upp i och med priset på vanliga hårddiskar.
Citera
2011-03-26, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf

Så vitt jag vet är en NAS som en station där man kan sätta in flera hårddiskar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage
Citera
2011-03-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
NAS = Network Attached Storage, d.v.s. en nätverkshårddisk.

Angående SSD: Jag skulle inte skaffa en 128 GB SSD i nuläget till min MBP då det är min "primära" dator så blir utrymmet för litet, visst hade det vart sjukt nice med en SSD då dom är upp till 4 ggr snabbare än en vanlig HDD men sen är ju priserna som dom är.

Vill du ha SSD i din dator så tycker jag att du skall köpa en separat och installera själv så vet du vad du får för nått (plus att det blir lite billigare) då jag inte kan hitta någon info om SSD diskarna som Apple använder sig utav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in