2011-03-26, 20:48
Medlem
Hej

Har börjat få problem med min Lenovo R61 (laptop). Den senaste veckan har den stängt av sig själv om jag lämnar datorn i mer än 10 minuter. Var precis på ICA i 10 minuter och när jag var tillbaka så var datorn avstängd.
Har kollat mina energisparinställningar och jag har inte intryckt nånstans att den ska stänga av sig själv efter en tids AFK:ande.

TACKSAM för hjälp!
Citera
2011-03-26, 20:50
Medlem
kvaveberusads avatar
har du kollat i biosen så det inte finns några energisparfunktioner där? är kass på hur lenovos bios ser ut så ja kan inte ge närmre tips än så
Citera
2011-03-26, 20:50
Medlem
lottobarns avatar
Trasig fläkt? Kanske stänger av sig pga överhettning!
Citera
2011-03-26, 20:51
Medlem
RandomAccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn

Kan stämma, Ts testa att ställ laptopen på ett par CD/DVD fodral och se om det löser ditt problem
Citera
2011-03-26, 20:57
Medlem
Grejen är ju att jag kan sitta och pressa spel så att datorn nästan kokar utan problem, däremot så fort jag lämnar datorn (utan att den gör någonting dvs) så stänger den av sig själv efter 10-15 minuter.

Ska testa kolla i bios, tack!
Citera
2011-03-26, 21:06
Medlem
kvaveberusads avatar
bios eller om lenovo har något eget program(mao inte windows energiprogram) för det är mina bästa tips, vill du testa något mera kan du ex ladda ner ubuntu o bränna för att sedan boota/köra från den(behöver inte installeras utan enbart starta ifrån den) för att exkludera hårdvaruproblem lycka till!
Citera
2011-03-26, 23:08
Medlem
Sitelists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn

Starta datorn och tryck på del och gå in i bios, brukar finnas ett val att kolla cpu fläckt och grader på cpun. Bios brukar vara inställt på att datorn stängar av sig om cpun kommer upp till 90 grader vilket den gör på noll tid utan fläkt.

Om det inte händer efter 10 minuter när du sitter vid datorn, vet jag faktiskt inte vad du har för problem, men då ligger det nog mer i mjukvaran än hårdvaran.

Spara och blås om den.
Senast redigerad av Sitelist 2011-03-26 kl. 23:13.
Citera
2011-03-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitelist
Starta datorn och tryck på del och gå in i bios, brukar finnas ett val att kolla cpu fläckt och grader på cpun. Bios brukar vara inställt på att datorn stängar av sig om cpun kommer upp till 90 grader vilket den gör på noll tid utan fläkt.

Om det inte händer efter 10 minuter när du sitter vid datorn, vet jag faktiskt inte vad du har för problem, men då ligger det nog mer i mjukvaran än hårdvaran.

Spara och blås om den.

Nu dog bannemig datorn när jag satt och spelade och såg på film samtidigt. Antagligen så är det nåt med fläkten, dock så låter den fortfarande.. är det inte farligt för datorn om jag går in och tar bort den spärren då? Tack!

Edit:
Kollade i bios och hittade noll om fläktar/grader. Tankat Speedfan nu och ser att Temp1 ligger runt 70 grader (med en eldflamma bredvid) med spel på, kan man ställa in nåt i Speedfan som ökar fläktarna eller nåt?
Senast redigerad av abeeeerg 2011-03-27 kl. 00:39.
Citera
2011-03-27, 10:06
Medlem
70 grader är mycket om du inte kör benchmark när du mäter. Rengör din dator, lenovo brukar vara enkla att komma åt fläkten på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in