2011-03-26, 17:41
Medlem
Har en jobb-bärbar med i dagsläget endast en partion med gamla win xp. Vad jag vill åstadkomma är att göra en till partion, installera ännu en version av XP för privat bruk där diskarna inte ska kunna användas av varandra, dvs disk1 ska inte kunna läsa från disk2 och viceversa.

Enklast torde väl vara att kryptera bägge diskarna med något lämpligt program. Men det jag inte vill är att mixtra med jobbinstallationen (förutom att sno utrymme för en till partion). Jobbet har en hel del "administratörs-godis" som jag inte vill ska snoka runt allt för lätt och hitta min privata del.

Kryptera partion 2, dvs min privata del kan jag tänka mig för att stoppa jobb-disken från att accessa den privata men vill ha läs/skriv-stoppet båda vägarna.

Finns det nåt smart sätt man kan göra i windows XP för att undvika att disk2(krypterad) inte kan utbyta data med disk1(okrypterad) och tvärtom?

Tips på krypteringsprogram och smarta tips till lösningar tar jag gärna emot!
Citera
2011-03-29, 18:49
Medlem
En tanke, säg att windows version A ligger på disk1 och windows version B ligger på disk2. Kan man då i respektive windows installation "disabla" den andre hårddisken i Computer Management/Disk Management i den för stunden inaktiva windowsinstallationen en gång för alla och slippa allt med kryptering och dylikt?

Dvs jag kör win A, inaktiverar disk2, bootar om, kör win B, inaktiverar disk1 och allt är frid och fröjd och och när jag sen sen startar vilken windows jag än vill ser jag inte den andra disken med den inaktiva windowsinstallationen i explorer och kan därmed inte heller läsa-skriva till den disken?
Citera
2011-03-30, 08:14
Moderator
Protons avatar
Vet att jag gjorde ett registerhack i winXP förut för att den inte skulle kunna använda min win7-partition som jag dualbootar med (för att winXP knullade till den).

Kom inte ihåg just nu hur jag gjorde, men det var nåt med disk offline i registret iaf. Hittade hacken med hjälp av google, det är ju isf ett alternativ kanske?
Citera
2011-03-31, 09:07
Medlem
roleones avatar
Installera Windows 7 virtuellt med VMWare och kryptera hela den virtuella burken med Bitlocker. Då behöver du inte ens dual boota. Detta bygger ju dock på att din dator faktiskt har prestanda till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in