2011-03-26, 16:21
Medlem
Det började med att datorn började starta om sig när jag spelade spel igår kväll. Vid cirka 03.00 eller något. Jag spelade Leauge of legend. Datorn bara släcker ner sig och startas om helt utan någon varning. Jag har testat att spela Leauge of legend och Badcompany 2 nu. Samma resultat när jag spelar.
Det tar ca 10-20 minuter innan den startar om sig själv.

Någon som skulle kunna berätta mig vad som skulle kunna vara problem och hur man kan återgärda det?
MVH 5
Citera
2011-03-26, 16:25
Medlem
Housemusikens avatar
Chansar på att din dator är för varm (grafikkortet eller cpu'n)
Testa att ladda ner något program som mäter temperaturer, märker du att något är väldigt varmt bör du köpa fler eller nya fläcktar
Citera
2011-03-26, 16:26
Medlem
Förmodligen blir det överhettad så det stänger av sig själv.
Citera
2011-03-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Housemusiken
Chansar på att din dator är för varm (grafikkortet eller cpu'n)
Testa att ladda ner något program som mäter temperaturer, märker du att något är väldigt varmt bör du köpa fler eller nya fläcktar

Tack för svar. Jag vet inte riktigt om den är för varm. För jag gick och la mig vid ca fem igår kväll (morgon). Vaknade vid klockan ett och gick upp och satte mig vid datorn och testade. Bör inte datorn ha kylts ner tillräckligt?

// 5
Citera
2011-03-26, 16:30
Medlem
Den startar endast om sig när jag spelar, bör inte datorn starta om sig även ifall jag kollar på film på datorn? ifall den är för varm.
Citera
2011-03-26, 16:33
Medlem
Housemusikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer5
Den startar endast om sig när jag spelar, bör inte datorn starta om sig även ifall jag kollar på film på datorn? ifall den är för varm.

Nej så behöver det inte vara, det krävs mer arbete när du spelar och därför överhettas den rätt snabbt vid dålig kylning.

Alt så kan du öppna chasit och kolla om det är dammigt! kan ställa till det rejält om man inte tar bort damm med jämna mellanrum.
Citera
2011-03-26, 16:35
Medlem
Jag gissar på att det är CPU som blir för varm.

Om det är GPU brukar skärmen frysa, testa att blåsa ut lite dam eller sänka värmen i data rummet. Du kan också pröva att klocka ned den.

Vad jag skulle rekommendera är att ladda ned Everest och kolla dina temperaturer. Tycker du dom är höga borde du kanske köpa en ny processor kylare.
Citera
2011-03-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Housemusiken
Nej så behöver det inte vara, det krävs mer arbete när du spelar och därför överhettas den rätt snabbt vid dålig kylning.

Alt så kan du öppna chasit och kolla om det är dammigt! kan ställa till det rejält om man inte tar bort damm med jämna mellanrum.

Jag kör med öppet chasi. Det är inte direkt så mycket damm heller. Men kanske bör rengöra.
Hur är det effektivaste sättet att ta bort damm från burken? hört att dammsugare förstör kretskort osv.
Citera
2011-03-26, 16:43
Medlem
Housemusikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer5
Jag kör med öppet chasi. Det är inte direkt så mycket damm heller. Men kanske bör rengöra.
Hur är det effektivaste sättet att ta bort damm från burken? hört att dammsugare förstör kretskort osv.

Att dammsuga kan skada komponenterna i kretskort osv.
Men så länge du gör det försiktigt och håller dammsugaren på avstånd är det nog lungt

Edit: hittade ett forum om detta i Sweclockers
http://www.sweclockers.com/forum/5-m...are-i-datorer/
Citera
2011-03-26, 17:06
Medlem
Kommer avvakta tills imorgon för att se ifall det är kylningen som gört det. Kommer dammsuga lätt också. Resultatsvaret kommer imorgon tack för hjälpen
Citera
2011-03-26, 18:52
Medlem
Ett klassiskt överhettningsproblem.
Öppna chassit och ta bort allt damm från alla komponenter.
Och avsluta alla onödiga processer och autostart program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in