• 1
  • 2
2004-09-16, 23:39
Medlem
StorMammas avatar
Hejsan

Håller på och återhämtar mig från ett rysardygn.
Fick panikångest och ville dö så jag tog mig till min psykdoktor där jag satt och skakade i en halvtimme medan de försökte " tala lugnt och fint" till mig, det funkade inte så bra, så då beslöts det att jag istället för ataraxen skulle få Theralen till kvällen, och lergiganpiller att ta vid behov på dagen.

Sagt och gjort, jag petade i mig två lergigan och blev riktigt jävla dålig, det kändes exakt som om jag hade hög feber i kroppen, illamående och till sist spysjuk, hängde över toan. För att fly från det här ( och min ångest som var kvar ) så tog jag mitt theralenet som var flytande och smakade apa. Slocknade till sist mitt i natten, vaknade som en ZOMBIE klarade knappt av att stå rak, illamående. Efter att skickat iväg familjen med frukost i magarna så stupade jag IGEN utan att ha ätit något mer piller eller theralen, vaknade vid 13.00 och var fortfarande seg och med en ny omgång spysjuka.

Nu först känner jag mig mänsklig, men vad i helsicke är det här för sk*tmediciner??!!?
Det är ju helt vansinnigt att man skall behöva bli såhär... Orsaken just nu att jag inte får benzo för tillfället är att de är rädda för att jag skall tappa bort det jag lärt mig i terapin jag gick på. * Halleluja *

..Men vad vet jag, jag kanske kommer ihåg min terapi bättre när jag hänger över toan och spyr samtidigt som jag har panik.... :mad:

Någon som har samma erfarenhet?
Citera
2004-09-16, 23:58
Medlem
Gabrielswes avatar
Spysjuk...

Jotack, Lergigan är ett antiemetikum - medel mot illamående och kräkningar.

Likväl ges det för att motverka ångest och vid sömnrubbningar. Ringde en doktor i somras och fick detta utskrivet (bad om det faktiskt). Tänkte jag skulle pröva iaf.

Vaknar mitt i natten efter att ha tagit en Lergigan forte - den på 50mg och har världens vrålångestattack, hjärtat slår i 190 och är genomsvett. Hade även en del mindre behagliga upplevelser innan jag somna också - ökad oro i kroppen liksom.

Har hört detta av andra också att den motverkar sitt syfte. Lergigan har en antidopaminerg effekt, därför skall den inte ges på dagen till personer med depression. Den är alltså depressionsframkallande.

En gammal medicin, från 1940-talet har den hängt med. En "skiten" medicin som inte är selektiv på någåt sätt då man får allsköns biverkningar.

Den är väl besläktad med Hibernal och Nozinan dessutom.
Citera
2004-09-17, 01:31
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Spysjuk...

Jotack, Lergigan är ett antiemetikum - medel mot illamående och kräkningar.

Nu har jag kollat Fass och läst det ja,
Jag blev asdålig ändå... Eller ska jag skylla allt på Theralenet?
Är det fler än jag som kännt av en enorm bakfyllekänsla?

Näej, fyfasen, ALDRIG mer. :mad:
Citera
2004-09-17, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Orsaken just nu att jag inte får benzo för tillfället är att de är rädda för att jag skall tappa bort det jag lärt mig i terapin jag gick på. * Halleluja *

..Men vad vet jag, jag kanske kommer ihåg min terapi bättre när jag hänger över toan och spyr samtidigt som jag har panik.... :mad:

Kanske OT, men vad är dina problem?
Den enda lämpliga medicinen på symptomen du beskriver (innan intagandet) är ju egentligen benso. Mitt råd är att ta upp dygnets plågor med din läkare, informera om att hans eller hennes mediciner får dig att spy som en kalv till råga på panikångesten (som jag vet är helvetisk) och vänligt men bestämt be om något fungerande istället för detta skräp. Det har du rätt till! Har blivit påpackad så mycket sk "ångestdämpande" dynga av min läkare under årens lopp, inklusive medicinerna du pratar om, funderar själv på att slå näven i bordet ordentligt snart. Om inte det funkar byter jag fan läkare, tycker du borde göra detsamma.
Citera
2004-09-17, 12:34
Medlem
Autumn Auroras avatar
Känner inte igen er i det ni beskriver, jag äter Lergigan forte 50mg, och det tar bort min ångest riktigt bra. Däremot blir man seg av dom, men det är i alla fall bättre än att ha ångest. Ska ha dessa tills ssri:n (Zoloft) börjar verka.
Citera
2004-09-17, 17:56
Medlem
StorMammas avatar
..Och nu kan jag uppdatera litegrann...

Eftersom jag är en blåögd person som litar på min läkare så hällde jag i mig theralenet igårkväll för att försöka sova. Tji fick jag. Svårt att fokusera, ryckningar i händerna + fötterna och kunde bara inte vara stilla, det var som om ngt drog i mig hela tiden, och jag mådde fruktansvärt.

Vid 03.15 ringde jag psyket fick tala med en sjukskötare som sa att jag skulle ta EN av lergigantabletterna ( med motiveringen att det är skillnad mot att ta bara en istället för två som jag gjort innan. ) det fanns inget annat de kunde göra för mig minsann.
Det skulle jag inte ha gjort. Fy vad jag blev konstig. Så jag blev tvungen att väcka maken som blev ytterst upprörd när han såg mig i det skick jag var. ( Han har aldrig sett mig sådan, sa han nu. ) Jag bara gick omkring och skakade och hade typ parkinsonryckningar....

Då fick han nog och ringde istället till psyk igen, och si, vid 05.30 imorse så kom han hem med 2 st. 10 mg. Sobril till mig. Kan bara säga att de brukar ju ta ner en rätt bra, men den här skiten jag hade kvar i kroppen gjorde att jag iallafall inte kunde vara still förrän vid 8 tiden imorse. Jag har fortfarande inte sovit, men är iallafall rätt bra nu, för nu är kroppen rensad.

Men jag är arg, väldigt arg, hur fan kan man säga till MIG att det inte finns ngt att göra när jag själv ringer efter hjälp?!??? Jag är inte den som ringer ofta direkt, kanske det har varit en gång i halvåret.
Jävla puckon.
Och sedan när maken ringer, ja då minsann... Jag vill inte tänka på vad som skulle ha hänt om jag varit ensam hemma, risken är rätt stor att jag hängt mig i dammsugarsladden, för jag hade allvarliga fuderingar på det. :mad:

( jag har den luddiga diagnosen " borderline med självskadande beteende" och panikångest. )
Citera
2004-09-17, 23:03
Medlem
Danne^s avatar
Det är theralenet som gör det... Jag har en kompis som fick theralen utskrivet av doktorn ihopp om att kunna sova istället blev han pigg och helt skadad typ. Och det där du sa om att du deckade och vaknade och var seg dagen efter var pga theralenet oxå. Tror jag för det blir exakt samma för mig när jag tar med.
Mvh// Danne
Citera
2004-10-16, 18:15
Medlem
bertil_ks avatar
jo theralen är rävgift. har jag också blivigt påprackad för sömnen. be att få testa nozinan funkade på mig..
Citera
2004-10-16, 19:52
Bannlyst
Kräv ny läkare

Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
..Och nu kan jag uppdatera litegrann...

Eftersom jag är en blåögd person som litar på min läkare så hällde jag i mig theralenet igårkväll för att försöka sova. Tji fick jag. Svårt att fokusera, ryckningar i händerna + fötterna och kunde bara inte vara stilla, det var som om ngt drog i mig hela tiden, och jag mådde fruktansvärt.

Vid 03.15 ringde jag psyket fick tala med en sjukskötare som sa att jag skulle ta EN av lergigantabletterna ( med motiveringen att det är skillnad mot att ta bara en istället för två som jag gjort innan. ) det fanns inget annat de kunde göra för mig minsann.
Det skulle jag inte ha gjort. Fy vad jag blev konstig. Så jag blev tvungen att väcka maken som blev ytterst upprörd när han såg mig i det skick jag var. ( Han har aldrig sett mig sådan, sa han nu. ) Jag bara gick omkring och skakade och hade typ parkinsonryckningar.... :confused:

Då fick han nog och ringde istället till psyk igen, och si, vid 05.30 imorse så kom han hem med 2 st. 10 mg. Sobril till mig. Kan bara säga att de brukar ju ta ner en rätt bra, men den här skiten jag hade kvar i kroppen gjorde att jag iallafall inte kunde vara still förrän vid 8 tiden imorse. Jag har fortfarande inte sovit, men är iallafall rätt bra nu, för nu är kroppen rensad.

Men jag är arg, väldigt arg, hur fan kan man säga till MIG att det inte finns ngt att göra när jag själv ringer efter hjälp?!??? Jag är inte den som ringer ofta direkt, kanske det har varit en gång i halvåret.
Jävla puckon.
Och sedan när maken ringer, ja då minsann... Jag vill inte tänka på vad som skulle ha hänt om jag varit ensam hemma, risken är rätt stor att jag hängt mig i dammsugarsladden, för jag hade allvarliga fuderingar på det. :( :mad:

( jag har den luddiga diagnosen " borderline med självskadande beteende" och panikångest. )

Det här känner man igen.
Kräv att få träffa en annan läkare, det finns trots allt
dom som har en hjärna i skallen och lite empati.
Själv höll jag på som du 15 år innan jag hittade "rätt" läkare.

Kom med sakliga argument och försök hålla dig lugn!
Med din bakgrund är det inte lämpligt att käka Lergigan dagtid pga
förstärkt ångest och depressions risk. Dessutom vet alla
som provat, att Theralen och Lergigan inte funkar bra ihop utan
gör problemen ännu värre. Av din beskrivning att dömma
låter det nästan som att du dessutom fått en liten anafylaktisk
reaktion, (Muskelryckningarna o de där). INTE BRA!

Kräv att få i första hand Xanor eller Stesolid.
Xanoren är nog att föredra, tar bort panikångesten direkt
och förmodligen alla andra symtom åckså. Dessutom ger dom
inga biverkningar i form av anafylaktisk reaktion.

Trilskas läkaren så bara kräv att få träffa nästa, o nästa o nästa...
Citera
2004-10-16, 22:42
Jo, Theralen har jag haft. Känner igen Zombie-effekten efter en relativt hög dos (ca 1 ml). Skulle ta 0,5-1 ml för att kunna sova. Kom knappt heller ur sängen dan efter.
Citera
2004-10-22, 14:10
Medlem
andreas ns avatar
Theralen ger mig absolut ingenting. Häller i mig 4ml och märker inte av den minsta trötthet eller ångestdämpning. Atarax funkar precis lika dåligt. Lergigan tycker jag är underbart att dosera ca 100-150mg, då känner jag mig riktigt mysig o sover gott. Stesolid får jag 10mg av o det är knappt att det hjälper, det tar bort toppen på isberget ungefär och håller i ca 2h. Jag ska fråga efter högre dos stesolid eller xanor istället. Sobril har jag fått för mig är mildare än stesolid rent ångestdämpande, fast jag har kanske fel?

Theralen och lergigan har jag blandat utan problem.
Citera
2004-10-22, 14:36
Medlem
Boogie-ads avatar
Som ett rent allmänt svar måste jag få säga att sluta trycka i er mediciner inget blir bättre av det i längden, och vad jag förstår så har flera av er haft problem länge.
Adekvat medicinering bör enbart ses som en "akut" åtgärd, själva problemen löses inte genom detta.

Stormamma: Varför ber du inte om att få bli inlagd när det känns så jävligt då?
på en avdelning kan dom lättare ge dig den "akuta" medicin du behöver och samtidigt ha dig under uppsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in